אף פעם לא מאוחר: תערוכת יחיד ראשונה בגיל 91

ראיסה קושניר, דיירת ב"אור העמק", בית סיעודי בקיבוץ מזרע מציגה בימים אלה תערוכה מופלאה וצבעונית בה מוצגות יצירותיה הייחודית והמקוריות. רינה ולסו, מדריכת תעסוקה ומורה לאומנות שמלווה את ראיסה: "בארבעים שנות עבודתי בתחום לא ראיתי עבודות כל כך מיוחדות"

הבאים בשערי הבית הסיעודי "אור העמק" בקיבוץ מזרע שבעמק יזרעאל מתקשים בימים אלה להתעלם מהציורים והיצירות שמוצגים לראווה בכניסה למקום, כחלק מתערוכה ראשונה של ראיסה קושניר, דיירת בבית, בת 91.
את הקירות מעטרים ציורים צבעוניים, מוקפדים ומגוונים של דמויות, חיות, דיוקנים והעתקים של ציורים מפורסמים דוגמת החמניות של ואן גוך, והעתקים נוספים של ציירים מובילים דוגמת גוגן.
היצירות, פרי מוחה של קושניר הן תוצר של עבודה קשה ודקדקנית והן משלבות עבודה עם נייר מיוחד ופלסטלינה גמישה במנעד רחב של צבעים.
קושניר, סבתא לחמישה נכדים, עלתה ארצה מאודסה, אוקראינה, לפני 24 שנים. היא התפרנסה למחייתה כעובדת מזכירות בעיריית עפולה ובלשכת גיוס צבאית.
לפני כשנה חוותה טרגדיה כאם, לאחר שאחד משני בניה נפטר בטרם עת. בשלוש השנים האחרונות היא מתגוררת כדיירת ב"אור העמק".
החיבור שלה לאומנות מפתיע ומתעצם נוכח העובדה כי היא לא יצרה וציירה בשנותיה המוקדמות, מלבד עיצוב ותפירת בגדים וכן כי היא מתמודדת עם רעד בידיים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בעקבות הדכדוך שאחז בה בעקבות הטרגדיה שחוותה, והרצון להעשיר את עולמה, ניסו אנשי המקצוע בבית הסיעודי לתור אחר עיסוק שירתק אותה, אולם גם הם לא שיערו שהחיבור לאומנות יהיה כל כך מוצלח וחזק.

• "מרבית היצירות הן מהדמיון שלי.

"ראיסה הייתה מתוסכלת מאוד בתחילת הדרך ושום עיסוק לא ממש תפס אותה", מספרת רינה ולסוב, מדריכת תעסוקה במחלקה בה מתגוררת ראיסה, שברקע המקצועי שלה היא גם מורה לאומנות, "ברגע שגילינו את החיבור שלה ליצירה וציור בעזרת פלסטלינה לפני כשנתיים וחצי, הכל השתנה. היא החלה לייצור עבודות מרתקות וצבעוניות, עם המון יצירתיות ומעוף. מהר מאוד היא ביקשה עוד ועוד צבעים ועוד תמונות שעליהן היא תוכל לעבוד. היום כבר יש לה הזמנות מיוחדות של ציורים וצבעים".


"גילינו שבעקבות היצירה איכות החיים של ראיסה השתפרה פלאים", אומרת ולסוב, "יש לנו עוד המון דיירים שעוסקים ביצירה, אבל ראיסה היא ייחודית במקום של החיבור המעמיק ליצירה. אנחנו רואים כמה העיסוק חשוב לה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ראיסה מלהטטת עם הצבעים, שאת מרביתם היא יוצרת, בדרך להשלמת עוד ועוד עבודות שמוצגות אחר כבוד בכל רחבי הבית הסיעודי.
"לשמחתי זה נראה כמו תמונות אמיתיות, של ציירים", אומרת ראיסה, "מרבית היצירות הן מהדמיון שלי. בהתחלה התייעצתי עם רינה לגבי הצבעים והעבודות והיום אני כבר יוצרת לבד, אני פשוט כבר מתכננת בלילה מה אעשה ביום המחרת. היצירה מאפשרת לי לחשוב חיובי ולא לחשוב על דברים שליליים. עברתי המון בחיים והיצירה עושה לי פשוט טוב".

רינה ולסו, יחד עם מאור קוטק וראיה על רקע העבודות
רינה ולסו, יחד עם מאור קוטק וראיסה על רקע העבודות

מיד עם תחילת היום מתחילה ראיסה בעבודות היצירה, בריכוז מירבי ובהשראה שופעת מאזור העמק הפסטוראלי. לאורך השנה היא כבר תיצור מאות יצירות.
"גילינו שבעקבות היצירה איכות החיים של ראיסה השתפרה פלאים", אומרת ולסוב, "יש לנו עוד המון דיירים שעוסקים ביצירה, אבל ראיסה היא ייחודית במקום של החיבור המעמיק ליצירה. אנחנו רואים כמה העיסוק חשוב לה. אפילו במהלך האוכל היא יוצרת. אני מעריכה שהיצירה מעסיקה אותה במשך לא פחות מחמש שעות מדי יום ביומו, כולל סופי שבוע. היא כל כך נהנית לחלק לדיירים את היצירות שלה וכך גם לנכדים, לצוות ולכל מי שמבקש. כל הדיירים והעובדים באים לראות את העבודות שלה וזה מקור גאוותה. בארבעים שנות עבודתי בתחום לא ראיתי עבודות כל כך מיוחדות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


•  "הפעילויות נותנות לדיירים חוויה של חופש ושליטה"

לדברי ורד קוטק, מנהלת שירות הריפוי בעיסוק והתעסוקה בבית האבות, בעלת תואר שני בגרונטולוגיה, (מדעי הזקנה), פעילויות הפנאי השונות מעלות את שביעות הרצון מהחיים אצל הזקנים, מפחיתות חרדה, ויוצרות הזדמנות לאינטראקציה, "הפעילויות עוזרות להתמודד עם מצבי מתח, נותנות לדיירים חוויה של חופש ושליטה ומעלה את הערך העצמי", אומרת קוטק, "במסגרת פעילות הריפוי בעיסוק והתעסוקה בבית אנחנו מציעים לדיירים פעילויות פנאי מגוונות כגון- התעמלות באמצעות אביזרים שונים, פעילויות מוזיקה, משחקי קופסא- דומינו, זיכרון, פאזלים, בינגו, קבוצת אפייה, ועבודות אומנות מגוונות הכוללות סריגה, רקמה, ציור פיסול, צביעה, פלסטלינה ועוד. את כל החומרים, האביזרים והמשחקים הדרושים לנו להפעלת הדיירים, בית האבות רוכש לנו בהתאם למה שאנחנו מבקשות", סיכמה.

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|