אני שחקן נשמה בהרכב מנצח"

המעבר מסטטוס של תושב לחבר מועצה, החזון האישי, הקשר עם ראש העיר אבי אלקבץ, החיבור ההדוק לרשתות החברתיות והשאיפות העתידיות אותן הוא לא מסתיר. איתי כהן מסכם שנה כחבר מועצת העיר עפולה ומודה: "רכשתי ידע רב על עבודת הרשות, אבל יש לי עוד הרבה מה ללמוד"

הנהלת עיריית עפולה והעומד בראשה אבי אלקבץ סגרו השבוע שנה ראשונה – מאז קיבלו את המנדט מהתושבים לכהונה הקרובה. לצדם ציינו גם חברי המועצה שנה בתפקיד. אחד התוססים והפעילים מבינהם הוא איתי כהן, שהפך במרוצת השנים האחרונות לדמות מתוקשרת ברמה המקומית והארצית, בין היתר בעזרת שימוש אינטנסיבי ברשת החברתית פייסבוק.
בטרם נבחר למועצת העיר העלה כהן, השכם וערב פוסטים על מפגעים בעיר ולאחר הבחרו נראה שהוא מנסה לפתור את הבעיות שעדיין מגיעות לפתחו – כמעט מדי יום ביומו – דרך המחלקות העירוניות.

"לפני הכול זה כבוד וזכות עבורי לשרת את תושבי העיר"

• הוא בן 32, נשוי לנופר ואב לפאר ואמה עמם הוא מתגורר ברובע יזרעאל

גורמי אופוזיציה טוענים כי מאז הבחרו לשמש כחבר מועצת העיר והיותו חלק מהקואליציה במועצת העיר ידיו למעשה נכבלו, אך הוא מנגד מדגיש כי הוא מנסה לעזור בכל פנייה שמגיעה אליו.
"הציבור רואה בי גם היום, כפי שהוא ראה בעבר, כתובת אמיתית לכל בעיה ומצוקה- 24/7, יש לי ממשק יותר פתוח וערוצים פתוחים מול נותני השרות באגפים השונים בעירייה ולשמחתי עולה בידי לסייע לתושבים על בסיס קבוע. היקף הפניות לא הצטמצם ואפילו גדל, לדעתי מכיוון שהתושבים יודעים שאני משמש כחבר מועצת עיר", אומר כהן בראשית הראיון ומציג בגאווה את שלל התפקידים שמונה ושלקח על עצמו: מחזיק תיק פניות הציבור והמוקד העירוני, מחזיק תיק הרווחה, יו"ר ועדת רווחה, יו"ר ועדת הנחות לנזקק, וחבר בועדת מכרזים, מלגות, בטחון, צעירים ונוער ושמות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"במשך שנים ארוכות התכוננתי לתפקיד הזה – לשמש כחבר מועצת העיר עפולה. לפני הכול זה כבוד וזכות עבורי לשרת את תושבי העיר ולשמש כנציג אמיתי עבורם, יחד עם יותם ויסמן ואמיר לבון ששותפים עמי לעשייה. למי שלא יודע התפקיד הזה נעשה בהתנדבות מלאה ואני רואה בו שליחות מהמעלה הראשונה. אני חושב שמי שלא פועל לאורה של תפיסה זו מקומו לא בעבודה המוניציפלית. לגופו של עניין, במשך השנה הזו נחשפתי לסוגיות שעומדת לפתחה של הרשות, לאופן שבו מתנהלים ומנוהלים תקציבים, פרויקטים, וכיצד פועלות ועדות שונות ברשות. לצד אלו גם כל הזמן יש מחשבות על החזון של העיר ולאן היא צפויה להתפתח".

מה למדת על תפקידו של חבר מועצת העיר שלא ידעת לפני?

"אני חושב שהשנה האחרונה בתפקיד לימדה אותי להיות יותר להעמיק יותר ולצלול לחומר הרלוונטי בכל סוגיה שעומדת על הפרק או נדונה בישיבות המועצה. מעבר לכך אני חושב שלתפקיד נוספת בצורה טבעית ממלכתיות שדורשת גם להיות שקול ומדוד יותר בתשובות שאנחנו מעניקים לתושבים או כמייצגי העיר באמצעי התקשורת. אני חושב שלאלו גם הצטרפה ההבנה שבכדי לקדם פרויקט כזה או אחר, יש צורך לגייס תקציבים ולהיות סבלני לתהליכים בירוקרטיים שיכולים להמשך לא פעם זמן רב. החברות במועצת העיר גורמת לי להיות מעורב בכל מה שקשור לעיר עפולה, כשאני נמנה בין מקבלי ההחלטות. אני גם מביא את האג'נדה שלי לרשות המקומית, מציף אותה, מעלה רעיונות כשכולם יודעים שמרבית הנושאים שבהם אני עוסק הם בתחום החברתי- רווחתי".

במה אתה הכי גאה?

"בהמון פעולות ותכניות שהיה לי בהם חלק משמעותי או פחות מרכזי. אני מרגיש כמו שחקן נשמה בהרכב מנצח. לאורך השנה יש מספר פרויקטים שקידמתי שחלקם כבר יצאו לפועל וחלקם מצויים בתהליך. אני חושב שפרויקט 'כנפיים של קרמבו', שקידמתי בצורה אינטנסיבית מול שר הרווחה לשעבר חיים כץ, הוא גולת הכותרת. צריך להבין שהפרויקט שקורם עור וגידים יחל לפעול בימים הקרובים בעיר, בתקצוב של לא פחות מ1.3 מיליון שקלים. זו בשורה היסטורית של ממש עבור ילדים עם צרכים מיוחדים וגם עבור ילדים נוספים. התגובות של ההורים והמשפחות שלא האמינו שהפרויקט ייצא לפועל והעידו בפניי כי הם היו עד עתה שבעי אכזבות ריגשו אותו וחיממו את ליבי. זה ממש הבייבי שלי. בהמשך הכהונה בכוונתי לשים את סוגיית הילדים עם הצרכים המיוחדים בקדמת הבמה, ולפעול להשיג תקצוב עבור פרויקטים נוספים עבורם.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כהן: "זו לא עוד ססמא, זו מטרה אמתית שהצבתי לנגד עיניי ואעמוד בה. מעבר לפרויקט הכל כך חשוב הזה, אני פועל לקדם תכנית לערוך יריד תעסוקה למקצועות הייטק ותעשיות עתירות ידע. נפגשתי כבר בעיר עם ראש העיר אבי אלקבץ והמדען הראשי פרופ' עמי אפלבאום במטרה לקדם את הנושא וכולי תקווה שכבר בתקופה הקרובה נפיק את היריד בעפולה.
יש פה נכונות לפתוח מפעל הייטק מתקדם ואני בטוח שנראה זאת גם בקרוב. חלק ניכר מהאופטימיות הזו, אני שואב משיחות שערכתי עם שר הכלכלה אלי כהן, שהפך במרוצת השנתיים האחרונות לחבר של אמת שלי ושל העיר עפולה".

• "ההישגים הראשוניים כבר מסבים לכולנו גאווה רבה"

לצד הפעילות בתחומי הרווחה והתעסוקה יזם כהן יחד עם אחיו אלירן, ראש העיר אבי אלקבץ ושחקים את הקמת קבוצת הוותיקים של עפולה, שזוכה להצלחה רבה ומנוהלת במסירות רבה על ידי האח, "אני רואה בקבוצה הזו קבוצה חברתית. בכל עיר נחשבת יש קבוצת ותיקים וזה היה מתבקש להקים קבוצה שכזו. אני שמח שהצלחנו לעשות זאת וההישגים הראשוניים כבר מסבים לכולנו גאווה רבה".


"השאיפות שלי הן להתקדם כמה שיותר, להציג עשייה אמיתית שלי בעיר ולאחוז בעתיד בתפקיד בכיר ברשות. אני בונה את עצמי עכשיו ברמה המוניציפלית והמקומית, נפגש עם הרבה תושבים ואנשים בכירים בשלטון המקומי, חברי כנסת, שרים ועוד בכדי לרכוש עוד ועוד ידע וכלים


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כחלק מתפקידיו במחלקת פניות הציבור כהן גם לוקח חלק פעיל בכל מה שקשור לנושא התחבורה הציבורית בעיר ורק לאחרונה הוא סייר עם רוני טקו, מנהל חברת ההסעים "סופרבוס" במטרה לחבר את שכונת גאולים בעיר למערך ההיסעים בעיר וכן את שכונת סי-1, רחובות בשכונת רובע יזרעאל, והשכונה החדשה במורדות עפולה עלית. "העליתי בפניהם של מנהלי סופרבוס את הצורך לתגבר את מערך האוטובוסים בשעות הלחץ, העליתי בפניהם בעיות נוספות שתושבים התלוננו בפניי ולשמחתי זכיתי לאוזן קשבת ממנהלי החברה. אני סמוך ובטוח שנראה שינויים כבר בקרוב. בימים אלה אני פועל גם מול נציגים במשרד האוצר בבקשה מיוחדת להוזיל את מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית בעפולה בדיוק כמו שקורה בטבריה למשל".

איך הקשר שלך עם ראש העיר אבי אלקבץ?

"הקשר שלנו הוא הדוק ויציב. ידוע לכולם שאני תומך בו ובדרך שהוא מוביל את עפולה, כפי שהיה בטרם הבחירות למועצת העיר. מיד לאחר הבחירות אבי הפקיד בידיי שני תיקים עם חשיבות מכרעת- רווחה ופניות הציבור, שקרובים לליבי. אני מתייעץ עמו המון ובטוח שגם בעתיד שיתוף הפעולה ביננו יישא פרי לטובת תושבי העיר. לתפיסתי הוא מנווט את העיר בצורה מושכלת ושקולה, עם תיעדוף לנושאים החשובים לתושבים. אחת הדוגמאות לכך היא הבנייה המטורפת והמואצת של 18 גנים תוך ארבעה חודשים, הישג חסר תקדים. הקרדיט פה הוא גם למהנדס העיר ישראל קנטור. יש גם כוונה מוצהרת להעביר את מחלקת הרווחה למבנה מכובד וראוי יותר- שישמש את הלקוחות, המטופלים והעובדים ויכיל את כולם בצורה המיטבית. אני יכול להבטיח לתושבי עפולה שהעיר תמשיך להתפתח ולהתקדם – כבירת העמק, כשאבי עומד בראשות העיר עוד שנים ארוכות".

• "אני חושב שביצעתי את השליחות שאליה נבחרתי בצורה ראויה ומכובדת"

כהן מצוי רק בראשית דרכו בעבודה הציבורית והפוליטית אך את השאיפות שלו להתקדם ידועות והוא גם לא מתאמץ להסתיר אותן. "השאיפות שלי הן להתקדם כמה שיותר, להציג עשייה אמיתית שלי בעיר ולאחוז בעתיד בתפקיד בכיר ברשות. אני בונה את עצמי עכשיו ברמה המוניציפלית והמקומית, נפגש עם הרבה תושבים ואנשים בכירים בשלטון המקומי, חברי כנסת, שרים ועוד בכדי לרכוש עוד ועוד ידע וכלים. אני חדור מוטיבציה להתקדם, אבל ברור לי שזה יהיה כחלק מתהליך התקדמות. אני מסתכל עכשיו על הווה וברור לי שלא נבחרתי בכדי לפזר סיסמאות חבוטות אלא להציג עשייה עבור כלל תושבי עפולה ולא רק תושבי השכונות עמם אני מזוהה. אני אתן לאחרים לחלק לי ציונים, אבל עד עתה אני חושב שביצעתי את השליחות שאליה נבחרתי בצורה ראויה ומכובדת, יחסית לפרק זמן שאני משמש כחבר מועצת העיר. חשוב לי להדגיש שיש לי עוד הרבה מאוד מה ללמוד בכל מה שקשור לעבודת הרשות, אני נהנה מתהליך הלמידה ושמח להיחשף לתהליכי העשייה, בניית החזון שלי ושל העיר וגם לראות פרויקטים שמתקדמים ומשפרים את איכות החיים של תושבי עפולה".

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|