"אני רוצה לקבל את החיים שלי בחזרה"

הרגע שקיבל את הבשורה הקשה על הצורך להתחיל בטיפולי דיאליזה: ("הייתי בשוק מוחלט"), הקשיים היומיומיים, והחלום הכל כך פשוט לחזור לשגרה. נחום שער, אב לשני ילדים מעפולה נזקק להשתלת כליה אלטרואיסטית ופונה לעזרה לתורמים פוטנציאליים. צילום: אלבום פרטי

"אני זקוק לתרומת כליה, בקשה שקשה לי לבקש אך זה מה שיציל לי את החיים. זה הסיכוי היחיד שלי לחזור לחיים טובים ובריאים ובעיקר להמשיך לחיות", את המילים הנוגעות והחושפניות הללו כתב לפני מספר ימים בפוסט מרגש נחום שער, תושב עפולה, שמתמודד עם אי ספיקת כליות סופנית ונזקק להשתלת כליה.
שער, בן 46, אב לרפאל בן ה-9 וניתאי בן ה-7.5 נשוי ללילך, אחות במרכז הרפואי העמק בעיר. בשנים האחרונות הוא מועסק כמנהל רכש ב"נמרוד אספקה טכנית".

• "הבשורות לא היו טובות בלשון המעטה"

לפני כשנתיים החלה הדרדרות במצבו הרפואי של שער שהובילה אותו במדרון חלקלק לעבר הצורך המיידי בהשתלת כליה.
"הכל התחיל בעקבות בדיקות רפואיות כלליות שביצעתי- לאחר שלא הרגשתי טוב. אשתי שעובדת כאחות במחלקת היולדות בהעמק ויש לה גם ידע כתוצאה מעבודתה במחלקת נפרולוגיה בעבר- הבחינה שמשהו לא תקין בתוצאות", שחזר שער: "עד לאותה תקופה חייתי חיים רגילים לחלוטין, כאחד האדם. התייעצות שביצעה אשתי עם רופא ממחלקת הנפרולוגיה הוביל אותי מיידית לבדיקות של רופא מומחה והבשורות לא היו טובות בלשון המעטה".
האבחנה הרפואית דיברה על כך שמצבו של שער מדרדר מיום ליום, כשהמקרה שלו נחשב למקרה נדיר. "הפרופ' המומחה עמו נפגשתי אמר לי שאני בן אדם בריא עם כליות חולות – וכן שלפי בדיקות גנטיות שנעשו לא נמצאו מרכיבים גנטיים".
שער הבין כי הוא נדרש עתה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לחייו. הוא אימץ מיד הרגלי תזונה שכללו הימנעות ממאכלים עם סוכר, מלח ומזון עתיר בחלבון שמעמיס על תפקוד הכליות ובמקביל הוא נדרש לטיפול תרופתי קבוע.
אולם אלה לא הובילו לחזרתו לשגרת החיים ולפני כחצי שנה הוא נדרש בעצת רופאיו להתחיל בטיפולי דיאליזה מתישים ואינטנסיביים, כאלה ששינו את חייו ללא הכר. "פה החלה נקודת מפנה במצבי הבריאותי", מספר שער: "כשהבנתי מה הסטטוס הרפואי ומה אני נדרש חטפתי מעין הלם, שוק אמיתי. הרגשתי שזה מעליי".


"כרגע המצב שלי מאוזן רק בגלל טיפולי הדיאליזה שמנהלים לי את החיים. אני כל כך רוצה ללמוד, להתפתח, לצמוח, אבל זה לא אופציה בכלל עבורי במצב הנוכחי. אני גם לא מרגיש שאני במקום של לחשוב קדימה"


מלבד הטיפולים הרופאים גם הבהירו לשער כי הוא יידרש במוקדם או במאוחר לעבור השתלת כליה: "המומחים עמם התייעצתי המליצו לי להתחיל בתהליך של השתלת כליה עוד בטרם התחלתי בטיפולי הדיאליזה. הם הסבירו לי שזה תהליך מורכב, ארוך ולא פשוט ושעדיף שאתחיל כמה שיותר מוקדם בחיפוש אחר תורם".
אחרי שעבר ניתוח קשה להשתלת צנתר, בחצי השנה האחרונה עובר שער טיפולי דיאליזה מתישים – ארבעה ימים בשבוע. כל טיפול נמשך לאורך חצי שעה עד שעה ומוביל לחולשה ולשאיבת אנרגיות רבות משער.

•"אני חי מביקורת לביקורת"

"כל טיפול דיאליזה הוא קשה בפני עצמו והחיים שלי כבר לא אותו דבר כמו לפני. אני פשוט כל היום סביב זה, עם כל ההשלכות של הטיפול. הדיאליזות גורמות לי לכאבים עזים, פשוט כאבי תופת, ללחצים בבטן ולחולשה כללית. מעבר לכאבים הפיזיים יש גם התמודדות מנטלית ונפשית בבית עם הילדים שלי ואשתי. אני כבר לא יכול לעשות דברים שגרתיים שעשיתי בעבר כמו לצאת איתם לטיולים ונופש בשל האופרציה הנדרשת לדיאליזה. גם ההתנהלות בחיי היום יום בכל פעולה שגרתית בבית ובעבודה הופכת להיות קשה ומגבילה. כל מה שנותר לי זה לחלום ולרצות לקבל את החיים שלי חזרה".
שער מסביר כי ללא השתלה כליה מצבו ימשיך להידרדר, אפילו לרמה של סיכון חיים, "אני חי מביקורת לביקורת", הוא אומר, "כרגע המצב שלי מאוזן רק בגלל טיפולי הדיאליזה שמנהלים לי את החיים. אני כל כך רוצה ללמוד, להתפתח, לצמוח, אבל זה לא אופציה בכלל עבורי במצב הנוכחי. אני גם לא מרגיש שאני במקום של לחשוב קדימה. המצב הזה הוביל אותי לצאת בפנייה הנרגשת הזו במטרה להשיג השתלה מאדם על בסיס אלטרואיסטי. יש המון עמותות שעוסקות במתן תרומות כאלה אבל רשימות ההמתנה הן ארוכות ולא נגמרות. כולי תקווה שמישהו ייחשף לסיפור האישי שלי ויסכים לתרום לי כליה. יש אנשים טובים שעוזרים לי בדרך ואני משתדל לחשוב חיובי בכדי להמשיך במסלול החיים לצד אשתי והילדים", סיכם שער.

•"המצב שלי בהידרדרות יומיומית" (הפוסט המרגש שהעלה נחום שער לרשת החברתית)"

"שלום רב לכל חבריי. אני זקוק לעזרתכם בדחיפות לתרומת כליה. אני נחום שער, אבא ל-2 ילדים מקסימים ומדהימים ובעל אוהב לאשתי המדהימה. בשנים האחרונות אני סובל מאי ספיקת כליות סופנית ובשנה האחרונה המצב שלי נמצא בהידרדרות יומיומית. החיים קשים ומגבילים שאתה חולה באי ספיקת כליות. הטיפולים קשים, מגבילים ואינסופיים. אני נדרש לטיפולי דיאליזה, נטילת תרופות ודיאטה קפדנית ומגבילה. החלום שלי הוא לחזור לשגרה לחיים בריאים ולא להיות תלוי בטיפולים ותרופות אינסופיים. כאן אתם נכנסים לתמונה. אז אם יש כאן מישהוא/מישהיא או מכיר מישהו/מישהיא שחשב/ה או שוקל/ת לתרום ולעשות מצווה מצילת חיים, אשמח להיפגש, להכיר ולהסביר. התורמ/ת הפוטנציאלי צריך להיות בריא בד"כ – ללא מחלות רקע. סוג דם b או o. זהו תהליך מציל חיים בשבילי ואשמח לעזרתכם.
נחום שער 052-3433878. תודה רבה"