"אנחנו נדרשים לעשות התאמות בקצב מהיר – ממש מאפס למאה"

הסטנדרטים שאימץ מיחידת "דובדבן", ההתמודדות עם נגיף הקורונה ואיפה כפר תבור תהיה בעוד עשור שנים. עודד הלפרין, צעיר ראשי הרשויות בישראל (32), מספר בראיון אישי על השנה המאתגרת בכהונתו הראשונה, השינויים תוך כדי תנועה, הגמישות בתקופת חוסר ודאות, החזון שלו וגם: הפרויקט הייחודי והאקטיבי שהוא רוצה לקדם בפארק המעיין. צילום: משה נחמוביץ'

בצל נגיף הקורונה המאיים, המושבה כפר תבור חוגגת השנה 120 להיווסדה. נוכח המצב החגיגות ייאלצו מן הסתם להמתין לתקופה שלווה יותר, אבל לפחות על פי דברי ראש המועצה עודד הלפרין, התושבים יכולים לשאוב המון אופטימיות בכל מה שנוגע לעתיד המושבה, גם בעת הנוכחית.
הלפרין, 32, נשוי לרוני ואב לנינה בת השנה הוא צעיר ראשי הרשויות בישראל.
בתום הבחירות בשנת 2018 הוא זכה לקבל את אמון התושבים בכפר תבור ולעמוד בראש המערכת – אך כמו ראשי רשויות אחרים, גם אותו אף אחד לא הכין לשנת קורונה כל כך מורכבת – כזו שמשתנה בקצב מסחרר.

• "הבאנו את עצמנו לידי ביטוי כמועצה תומכת וחזקה"

"אנחנו מתפקדים תוך כדי חוסר יציבות של הממשלה", אומר הלפרין בראשית הריאיון, "אנחנו כבר לפני מערכת בחירות רביעית וכמעט לא היה תקציב ממשלה מאושר לאורך תקופה זו. בשל כך עיני התושבים נשואות לשלטון המקומי. בתקופה הזו אני עוסק בנושאים שלא חשבתי שאעסוק בהם במסגרת תפקידי. בריאות, תשתיות ציבוריות ועוד. מצפים מאיתנו לפתור הרבה בעיות כאלה ואחרות. למעשה, בהמון בעיות התושב רואה את ראש המועצה בקצה כאחראי על תחומים רחבים ומשמעותיים בחייו. מצד שני, זה נתן לנו גם יתרון, לבוא ולהביא את עצמנו לידי ביטוי כמועצה תומכת וחזקה, ולעשות המון פעולות סביב ההשלכות של הקורונה על חיינו. אני שירתי ביחידת דובדבן, והייתי רגיל לפני מבצעים לקיים פקודת מבצע ולחלק תחומי אחריות, כך הסתכלתי גם פה. מהרגע שהתחילה המגפה כינסתי את מנהלי המחלקות הרלוונטיים, כל אחד לקח לו תחום אחריות והיינו צריכים להציג מדי בוקר סטטוס בתחומים הללו. זה נגע לתחלואה, מספרי החולים והמבודדים, המשימות שעל הפרק ובאמת נתנו פה מענה יוצא מן הכלל. כל המערכת עשתה התאמה מהר מאוד גם בפן של שירות התושבים. זה כלל לדוגמא גננים שעזרו בחלוקת מזון למחלקת הרווחה וצוותי המתנ"ס התגייסו לחלק ערכות תמיכה בכל חג – ובכל בית בכפר. כל מבודד גם קיבל מאיתנו ערכה להפיג את הבדידות ולהעביר את הזמן בצורה מועילה ומהנה ובמקביל הקפדנו שלא יהיו הפרות של המבודדים. פשוט פרשנו מעטפת כוללת על כל מי שהיה זקוק לעזרתנו. גם אני ברמה האישית התקשרתי לכל החולים מדי בוקר. כפר תבור זה מקום קטן, ודווקא בתקופה של המגפה זה יתרון מכיוון שיכולנו ליצור מגע אישי ולתת מענה לכל תושב".

• יותר הסברה- פחות אכיפה

נכון לראשית השבוע נמנו בכפר תבור 13 חולים והם הוגדרו כיישוב ירוק – על גבול הצהוב. הלפרין מציין כי לכפר יש תנאי פתיחה מאוד טובים יחסית ליישובים אחרים בישראל. גם במרחבים, בצפיפות, ובתחושה של לחץ. "התושבים שלנו יכלו ויכולים גם בימי סגר לצאת לשטחים הפתוחים העוטפים וסובבים את הכפר", הוא אומר, "זיהינו מיד את נקודת החוזק הזו והרחבנו את האפשרות להתאוורר עם מספר שבילים חדשים שהוכשרו לטובת התושבים. אני שמח לראות מדי בוקר בכפר תושבים שמטיילים, עושים ספורט ונהנים מהטבע, במגבלות ועל פי ההנחיות. במקביל, לאורך התקופה, הקפדנו על העלאת המודעות והגברנו נוכחות במרכזי הקניות שלנו – בעיקר בימי שישי. המטרה הייתה יותר הסברה על ידי הקב"ט שלנו ופחות אכיפה".

כפר תבור – מבט אווירי צילום: רחף פרויקטים
כפר תבור – מבט אווירי. צילום: רחף פרויקטים

במועצה גם מקדמים את כל מה שקשור להתחסנות היישובית ובאופן חד משמעי- עם אמירה ברורה, כך מדגיש הלפרין: "אני נחשף מפעם לפעם לתיאוריות הקונספירטיביות ואחרי שעשינו חשיבה משותפת החלטנו במועצה שאנו מעודדים את ההתחסנות בכל הכוח. אנחנו בין היישובים המובילים בארץ בהתחסנות של התושבים בני השישים פלוס- עם כמעט 100 אחוז מחוסנים. נפתח גם במרפאת הכפר מתחם חיסונים עבור התושבים ואנחנו מעודדים התחסנות בכל מבצע שנערך בסביבה של כפר תבור. נכון להיום מעל ל-50 אחוז מהתושבים שלנו כבר התחסנו. זה נתון מרשים בכל קנה מידה".


"הרצון שלי הוא להפוך את כפר תבור ליישוב תוסס, עם תיירות נרחבת, קולינאריה מגוונת, מסעדות, ברים, ותיירות פנים פוטנציאלית שתגיע מרחבי הארץ. המודל שלי זה המושבות זכרון יעקב וראש פינה"


עד כמה אתם עם 'אצבע על הדופק' במה שעובר על התושבים בתקופה הזו?
"אנחנו כמו מיקרוקוסמוס בכל מה שקורה במדינה. כמובן שהתחושה היא פחות טובה בתקופה של סגרים, כשאנשים קצת מיואשים ממה שקורה, מנתוני התחלואה לא פשוטים, מחוסר הודאות ומהסגירה של מערכת החינוך. הרבה הרגלים של אנשים השתנו. תושבים שלנו כבר לא יכולים ללכת לקתדרה ולמועדון הוותיקים שהיה מאוד פעיל או לפעילויות אחרת וכמובן שזה משפיע על האנרגיות הכלליות. אבל שוב, ביחס למה שקורה במדינה, אני סבור שהמצב בכפר תבור הרבה יותר טוב ויציב, עשרות מונים, אני אומר את זה בצורה חד משמעית. צריך לזכור שגם מבחינה כלכלית אנחנו ישוב עם דירוג סוציו-אקונומי גבוה. אני חייב לציין שידענו להקים גם קרן עזרה הדדית ובה גייסנו עשרות אלפי שקלים עבור משפחות שהיו צריכות סיוע. סייענו גם לתושבים שנקלעו למשבר כלכלי בעקבות המשבר הזה. הענקנו גם פטור של שלושה חודשים מארנונה לכל העסקים – על פי הנחיית המדינה. בנוסף, יש עסקים שהמועצה משכירה להם את הנכסים וגם פה באנו לקראתם  בשכר הדירה. בתקופה הקרובה גם נערוך שוק איכרים כל יום שישי באופן קבוע מתוך רצון לתת במה ולחזק את העסקים והיצרניים המקומיים שלנו. זה יכלול חקלאים שימכרו את תוצרתם, אמנים מקומיים וכל תושב בכפר שיש לו עסק, לבוא ולמכור את מרכולתו. המועצה תעזור בשיווק של האירוע, במיתוג, בלוגיסטיקה הנדרשת ובעצם כך נוכל לייצר מנוף להנעת הכלכלה המקומית מחדש".

• "נושא העבודה מהבית השתרש והפך להיות אופציה ריאלית עבור רבים"

הקורונה הביאה עמה שלל שינויים בתחומי החיים שלנו ואחד המרכזיים שמבינהם הוא התעסוקה. מעסיקים רבים, בעיקר בתחום ההיי-טק אפשרו ועדיין מאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, ולחסוך שעות מבוזבזות של נסיעות בפקקים. המגמה הזו החלה לתפוס מקום בארגונים שונים טרם הופעתו של הנגיף המתעתע, ועתה היא מתרחבת ומשפיעה גם על בחירת אזור המגורים וסגנון החיים.
"בחודשים האחרונים הרבה מאוד תושבים ממרכז הארץ מתעניינים באפשרות לעבור להתגורר בכפר תבור", מספר הלפרין, "על פי הניתוח שלי יש כמה סיבות. ראשית, נושא העבודה מהבית השתרש והפך להיות אופציה ריאלית עבור רבים, בעיקר מתחום ההיי-טק. רבים מהם פסלו את האפשרות הזו בעבר בגלל שלא רצו לבלות שעות ארוכות בכבישים. שנית, אותם מתעניינים פוטנציאליים מבינים שבמחיר של דירת 80 מטר ישנה בתל אביב הם יכולים לגור בכפר תבור בבית פרטי רחב ידיים – ובאזור ירוק ופתוח, עם כל האיכויות הרבות שמקבלת האוכלוסייה שלנו פה. העלייה בביקושים היא דרמטית".

השר גלנט בביקור בכפר תבור
השר גלנט בביקור בכפר תבור

• איך מערכת החינוך שלכם מסתגלת לעבודה בתקופה עם כל כך הרבה חוסר ודאות?

"בכפר תבור התברכנו במרחבים מאפשרים בחינוך. מתחילת המשבר, בכל פעם שאפשרו לנו לפתוח לפי תקנות כאלה ואחרות – קיימנו פעילות לימודית בבית הספר היסודי שלנו – חמישה ימים בשבוע. המחשבה הייתה מצד אחד להעניק שגרה לילדים ובמקביל לייצר מענה להורים העובדים. בפועל הוצאנו את התלמידים ללמידה חוץ כיתתית בקבוצות קטנות – במהלכה ראינו תהליכים חינוכיים מרתקים שמתקיימים הלכה למעשה. התלמידים למדו בפארק המעיין, בין מטעי השקדיות, למדו על הטבע והם מתחברים אליו. יש פה שימוש מיטבי וחכם במרחבים הסביבתיים שלנו. אגב, אני בטוח שהלמידה החוץ כיתתית הזו תמשיך גם אחרי שנתגבר על המשבר הנוכחי".

• "ההבנה צריכה להיות שהעולם השתנה"

כבוגר יחידת דובדבן, הלפרין חוזר על מוטיב הפעילות בסביבה של חוסר ודאות, כשלא ממש ברור מה תהיה הסיטואציה: "אנחנו נדרשים להיות בעלי יכולת לעשות את ההתאמות הללו ובקצב מהיר של מאפס למאה. אנחנו גם צריכים לדעת כיצד לפעול בעת שיאפשרו לנו להפעיל את הקאנטרי קלאב והפעילויות אותן התרגלנו לקיים בשגרה. בכדי שזה יתקיים צריך להעניק לעובדים ולמנהלים כלים, בכדי שיפתחו את הראש. ההבנה צריכה להיות שהעולם השתנה וכמובן שנעשה את ההתאמות שלנו כמועצה – בהתאם לכך. יש פה אצלנו המון תהליכים שהקורונה הייתה קטליזטור לשינוי. היום לדוגמא תושב שנקלט בכפר תבור לא חייב להגיע אלינו, הוא יכול לעשות את כל מה שצריך און ליין- באמצעות האתר שלנו. כך גם בכל מה שקשור לשירות לתושב, פניות המוקד של 106 ועוד. שדרגנו גם את נושא הדיגיטציה והשירותים מרחוק. אלו תהליכים שפועלים כבר תקופה ארוכה במגזר הפרטי – ועכשיו אנו רואים אותם מוטמעים בצורה יותר מהירה ברשויות המקומיות בכלל ואצלנו בפרט".

• הנינג'ה בדרך לכפר תבור

הלפרין מספר כי הקורונה הובילה לתהליך טבעי של התכנסות עצמית בהנהלת המועצה, תהליך שאפשר להם להתמקד בתוכניות ארוכות טווח. "מתוקף זה שהביקושים למגורים בכפר עולים אנחנו צריכים להתאים את עצמנו ולראות איך ייראה הפיתוח של המושבה בהתאם", אומר הלפרין, "במרחב הציבורי אנו מקימים מתחם נינג'ה עבור הילדים בכדי שיוכלו להנות ממנו. האתר יוקם בשדרות רוטשילד, סמוך למתחם. גייסנו תקציב לטובת הפרויקט הזה ובקרוב נתחיל לקדם אותו. במקביל אנו מסיימים הקמה של פארק רחב בכניסה לכפר בשיתוף קק"ל. כמו כן אנו עובדים ביחד עם מנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון על שיווק של 120 יחידות דיור למגורים בחלק הצפוני של הכפר – בשכונת כרמי בנימין. אנחנו נותנים את הדעת גם בהיבט של התחבורה: במסגרת זהו אנו עתידים לעבוד על כניסה נוספת לכפר ישירות לשכונת כרמי בנימין- לכיוון המתחם המסחרי שלנו. במקביל אנחנו פועלים לייצר הכנסה עצמאית לאור חוסר התפקוד של הממשלה והיותנו מדורגים בדירוג סוציו-אקונומי 9. בשל כך התקנו פנאליים סולאריים על גגות מבני הציבור ומוסדות החינוך של המועצה".


"השילוב של יופי המקום, ההיסטוריה, התוצרת המקומית, שיווק נכון ועבודה ממוקדת מטרה יכולה להזניק אותנו מעלה". "המתעניינים הפוטנציאליים מבינים שבמחיר של דירת 80 מטר ישנה בתל אביב הם יכולים לגור בכפר תבור בבית פרטי רחב ידיים – ובאזור ירוק ופתוח"


אוכלוסיית כפר תבור שנוסדה ב- 1901 כאחת ממושבות הברון, מונה 5000 תושבים והתוכניות לעשור הקרוב הן שייקלטו 3000 תושבים נוספים, מה שידרוש בעתיד הקמת מוסדות חינוך חדשים, מרחבים ציבוריים, מגרשי ספורט, ובניית תשתית נכונה לקליטת המשפחות.

שכונת כרמים
שכונת כרמים

הלפרין מסביר שחלק מהחזון שלו הוא להוביל שינוי בכפר, תוך כדי שמירה על צביונו והקהילתיות שבו: "הרצון שלי הוא להפוך את כפר תבור ליישוב תוסס, עם תיירות נרחבת, קולינאריה מגוונת, מסעדות, ברים, ותיירות פנים פוטנציאלית שתגיע מרחבי הארץ. המודל שלי זה המושבות זכרון יעקב וראש פינה. יש לנו פה פוטנציאל לכך ואני שם אותנו באותה שורה. השילוב של יופי המקום, ההיסטוריה, התוצרת המקומית, שיווק נכון ועבודה ממוקדת מטרה יכולה להזניק אותנו מעלה. כמו שאמרתי התהליך צריך להיות הרמוני ומותאם לכפר שלנו. אנחנו לא קיבוץ שעושים הכל ביחד, אבל מצד שני אנחנו לא עיר. על פי זה אנו נותנים מענים: אם זה לפורום צעירים, חיילים משוחררים, ותיקים, ספורט, תרבות וכד', מתוך רצון שכל אחד ירגיש שהוא חלק ממשהו בקהילה שלנו. זה אתגר גדול מאוד ביישוב גדל כמו שלנו, שקולט 50-60 משפחות בשנה. הרצון שלנו הוא לראות שהם גם נטמעים בדי.אן.איי החיובי שמאפיין את קהילת כפר תבור. במקביל נמשיך לייעל שירות לתושב, לחבר את העולמות שלי, ועולמות ההיי-טק עם זמן תגובה מהיר ומדדים לרמת התגובה של המועצה".


"התלמידים שלנו למדו בפארק המעיין ובין מטעי השקדיות, למדו על הטבע והם מתחברים אליו. היה שימוש מיטבי וחכם במרחבים הסביבתיים שלנו. אגב, אני בטוח שהלמידה החוץ כיתתית הזו תמשיך גם אחרי שנתגבר על המשבר הנוכחי"


עד כמה התפקיד הזה טוטאלי בעבורך?
"אתחיל מזה שהתפקיד הזה מעניק לי סיפוק אדיר. נולדתי, וגדלתי פה כמעט כל חיי. היכולת להשפיע על המציאות, כזו שאפשר לראות בעיניים, נותנת תחושת סיפוק עצומה. אני שמח לעזור ולסייע לכל כך הרבה אנשים מהקהילה שלנו. חלק גדול מהם אני מכיר ברמה האישית, הכי קרובה. קודם היבחרי שימשתי כסגן וממלא מקום ראש המועצה, הכרתי את המערכת, האתגרים, 'המטריה', הנפשות הפועלות, ואת המנגנון שעובד מצוין. כמובן שברגע שמתיישבים על כיסא ראש המועצה האחריות על הכתפיים גוברת, אבל לשמחתי יש לצידי מערכת מצוינת ומסודרת שמתפקדת היטב. בקואליציה שלי יש גם שמונה חברי מועצה מתוך תשעה. זה מאפשר שקט תעשייתי וידיעה שכולם מגויסים להצלחת המקום. זה גם מאפשר לנו בנוסף עבודה ללא רעשי רקע מיותרים, כאשר כל אחד תורם את חלקו. לאחר הבחירות זה נראה כמעט דמיוני וכעת זו מציאות. אני יכול לספר שתפקיד ראש המועצה הוא טוטאלי, 24-7, בעיקר בעידן הנוכחי של וואטס אפ, רשתות חברתיות ויתר אמצעי המדיה. לא פעם אני מבין שאם לא ניתן מענה לאירוע, הוא יתעצם למימדים גדולים. אני חרטתי על דגלי זמינות מקסימלית לתושב, ומענה מיידי וכך אנו פועלים. גם העובדים של המועצה יודעים את זה. הכוח שיש לציבור היום הוא אדיר ואם אני מקבל מתושב תלונה או בקשה, אז אני תמיד רוצה להיות שלם עם עצמי שעשינו עבורו את המקסימום. אם צריך לתקן נתקן".

לסיום, יש פרויקט עתידי שאתה רוצה לקדם בכפר וסימנת אותו כיעד לביצוע?
"אני רוצה לקדם בפארק המעיין קיר טיפוס מקצועי. מבדיקות שערכתי יש לזה ביקושים אדירים, בין היתר בעקבות ההצלחה של התוכנית נינג'ה ישראל. אני חושב שזו תהיה אטרקציה אמיתית עבור תושבי כפר תבור וכל המרחב הסובב אותנו. אני גם בטוח שזה יכול לשים את כפר תבור על המפה, אם נפעיל את זה ברמה מקצועית".