"אנחנו מקבלים התראות על הפצצות בגזרה, אך מרגישים בטוחים וממשיכים לפעול"

הטיפולים בעקורים ובפליטים, הניתוחים והמפגשים עם ניצולי שואה: שלושה שבועות לאחר שרעייתו הרופאה שבה מאוקראינה, ד"ר ליאור גוטלויב, רופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית, הצטרף למשלחת שטסה לבית החולים שדה הישראלי "כוכב מאיר". השבוע הוא סיפר על האתגרים הרפואיים, ההצלחה וההתגברות על הקשיים והגעגועים הביתה. צילום: באדיבות ד"ר ליאור גוטלויב

ד"ר ליאור גוטלויב, רופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי העמק בעפולה, הצטרף לפני מספר שבועות למשלחת שטסה לבית החולים שדה הישראלי "כוכב מאיר" שבאוקראינה.
השבוע הוא סיפר על ההתמודדות בארץ המופצצת והמופגזת, הרגעים הקטנים והמספקים והרגעים המרגשים שהיו מנת חלקו.
"אשתי האהובה שהיא רופאה במחלקת ילדים א' במרכז הרפואי העמק, חזרה לפני כשלושה שבועות ממשלחת שטיפלה בפליטים הנמצאים בפולין", מספר ד"ר גוטלויב, "לפני כשבועיים ד"ר אלדר ברקוביץ, מ"מ מנהל המרכז הרפואי העמק וד"ר ארי ליפסקי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה, שאלו אם אני מעוניין להצטרף למשלחת לבית חולים השדה שבתוך אוקראינה. כיוון שאשתי 'נטשה' אותי קודם הייתי חייב 'להחזיר לה' ולאחר שהיא אישרה הודעתי שאני מוכן ומזומן לצאת למשלחת. חמישה ימים לאחר מכן הייתי על המטוס. אני פה כבר כמעט שבועיים בתפקיד סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה ומנהל מיון השוכבים. אנחנו נמצאים בעיירה קטנה בשם מוסטיסקה. צוות בית החולים מורכב כולו מקופות חולים שונות ובתי חולים שונים מישראל. מדובר במקבץ של אנשים מעולים, ברמה האישית וברמה המקצועית, באופן יוצא מן הכלל. יחד אנו מטפלים במגוון רחב של מחלות, מבצעים אבחונים מתקדמים וניתוחים. את הניתוחים מבצעים בבית חולים מקומי על ידי אורתופדים, כירורגים, רופאי נשים ומרדימים מהארץ. אנחנו מטפלים פה בכולם: עקורים, פליטים ואוכלוסייה מקומית. העשייה כאן היא רבה ועמוסה מאוד".

• "פגשתי קשישה שסיפרה שהוריה הצילו 16 יהודים אותם החביאו בביתם"

"שמו הטוב של בית חולים השדה התפשט למרחקים. אתמול טיפלתי בשני אנשים שנסעו במיוחד יותר מ300 ק"מ כדי לקבל חוות דעת וטיפול אצלנו. העברנו לארץ ילדה עקורה עם פציעות אורתופדיות לניתוחי המשך ושיקום. לפני כשבוע אבחנתי בבדיקת אקו לב מום לבבי גדול בילדה בת 5 ועקב כך היא התקבלה לתכנית "הצל ליבו של ילד" בבי"ח וולפסון. אנחנו מטפלים גם בקשישים ניצולי שואה, אחת מהמטופלות שלנו עברה ייצוב והיא תעבור להמשך טיפול בישראל. פגשתי קשישה שסיפרה שהוריה הצילו 16 יהודים אותם החביאו בביתם בזמן מלחמת העולם השנייה. נכתב על זה ספר והיא הביאה אותו יחד איתה. הזמנו אותה לטקס יום השואה שנערוך כאן לפני חזרתנו לארץ. זה מרגש אותי מאוד, במיוחד לאור היותי דור שלישי ליהודים אוקראינים שברחו מכאן עקב רדיפות והגעת הרייך השלישי. מעת לעת מבקרים אותנו אנשים חשובים מאוקראינה וממדינות נוספות, כמו למשל שחקן הקולנוע היהודי- אמריקאי, לייב שרייבר. גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, היה איתנו. בשל מחסור באמצעים מתקדמים אנחנו חייבים להיות מאוד יצירתיים בטיפול בחולים, בזכות ההון האנושי ויכולותיו אנו צולחים גם מצבים קשים. במהלך העבודה אנחנו מקבלים התראות על הפצצות בגזרה, אך מרגישים בטוחים וממשיכים לפעול. הגעגועים הביתה גדולים ורבים אך העשייה כאן חשובה מאוד. אני מקבל תמיכה רבה מאשתי, ורה, ומילדיי וזה מחזק אותי עוד יותר".