אנחנו "אנשי הקהילה". טור אישי

עם כניסה לתפקידו החדש, מסמן דניאל בן את דרך העבודה הקהילתית ואת שנת תשע"ו – שעתם של אנשי הקהילה ואיך הכול מתכנס לקראת השנה החדשה. דניאל בן  קושר את העיתים לכדי ההזדמנות הגדולה של "אנשי הקהילה"  להאיץ תהליכים חברתיים, לפתח מסגרות מגוונות של חינוך משלים ולתת מענה שוויוני וכולל לכל רצף הגילאים

מרוץ החיים והתכונה הרבה לקראת החגים מסמנים לנו ששנה מסתיימת ושנה חדשה מתחילה.
הסמיכות של פתיחת שנת הלימודים החדשה עם ראש השנה היהודי מחזקת את ההרגשה שאכן שנה חדשה באה עלינו לטובה.

כל ילדי ישראל פותחים דף חדש בחייהם ,מי בגנים, מי בבתי הספר ומי בבתי הספר התיכוניים. חגי תשרי מזמנים לנו מפגש מרגש ואינטימי ,ראשית בחוג המשפחה, מי מאתנו איננו עוסק בשאלה "היכן עושים את החג?", ולאלו השומרים מסורת זוהי הזדמנות לפגוש חברים ושכנים בקהילה בבתי הכנסת בתפילות ראש השנה ו"כל נדרי" בערב יום הכיפורים.

ידוע כי מצוות החג העיקרית לפני כל טקס ותפילה לאל שבמרומים, היא קודם כל לבקש מחילה וסליחה בין אדם לחברו, וזוהי הזדמנות מצוינת לעשות כן, לחיזוק חוסנה של הקהילה, ולכך יש לנו את כל עשרת ימי התשובה בין ראש השנה ליום הכיפורים.
בחג הסוכות יש לנו מצווה חברתית נעימה לארח אושפיזין (חברים ומשפחה) בסוכה או במרפסת הבית, והרי לכם חגים ומועדים למען הקהילה.

פתיחת שנה אצל ילדי עפולה
פתיחת שנה אצל ילדי עפולה

גם במערכת החינוך הבלתי פורמלי, החוגים ומרכזי הילדים והנוער פותחים את שנת הפעילות החדשה.
מערכת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי מבטאים את איכותה וחוסנה של הקהילה בכל רשות מקומית ויישוב בארץ.

תפקודן של מערכות החינוך משקף ראשית את מידת המעורבות והמחויבות של הרשות ושל הקהילה גם יחד.
כך גם, מידת ההצלחה של המערכת תלויה בשיתוף הפעולה בין התושבים ובין מוסדות החינוך והמרכזים הקהילתיים.

במרכז הקהילתי ויצו בעפולה נפלה בידי הזכות לקחת חלק בתכנון וארגון שנת הפעילות החדשה. אני גאה במשימה זו ורואה בכך שליחות אישית וחברתית בהשתתפות בעיצוב פני הדור בקהילת העיר עפולה.

המרכז הקהילתי נותן מענה משמעותי לטווח רחב של אוכלוסייה ובתחומים שונים, מפעילות לגיל הרך דרך צהרונים, מרכז לנוער, הנגשתם של חוגים מגוונים לכל רצף הגילאים ועד ליזום פרויקטים חברתיים עתירי השפעה על הקהילה כולה.

אני מאמין שבעידן הזה, בו שעות הפנאי הולכות ותופסות מקום נכבד בהתייחסות ובביקוש הציבור, מוטלת עלינו, "אנשי הקהילה", אחריות לאומית גדולה להאיץ תהליכים חברתיים, לפתח מסגרות מגוונות של חינוך משלים ולתת מענה שוויוני וכולל לכל רצף הגילאים.
זאת, תוך שימת דגש על ערכי מעורבות והתנדבות, קבלת האחר והעצמת הזהות הקהילתית והגאווה המקומית.

העבודה עם מגוון רחב כל כך של אנשים והיכולת להשפיע על איכות החיים של אלפים, מחייבת להתייחס לפעילות ולתוכנה ביראת קודש, להקדיש זמן חשיבה רב על דרכי היישום ולעשות התאמות לצרכים המשתנים, כמצוות הנאמר בספר משלי, ”בְּ אֵ ין חָ זוֹן  יִפָּ רַע עָ ם… ” (משלי, פרק כ“ט, 18).


בידינו ניתנה הזכות  להיות לגבש חזון, לתכנן ולהיות אמונים על פיתוח המרחב הציבורי, כמו גם, להוות אכסניה לעשייה ולשיח שמטרתם לתת מענה איכותי לצרכים חברתיים וחינוכיים.


לשמחתי ערב ראש השנה מצאתי לצדי צוות נפלא אשר מגויס לעשיית נפשות ולאכפתיות חברתית ומחויב לעשות הן בבית פנימה והן במרחב הציבורי, את מה שבאמת חשוב לכולנו.
אני מאחל שביחד נצליח ליישם עבודה קהילתית חשובה בתחומים רבים ומגוונים, החל מעבודה עם ההון האנושי היקר שחי כאן ומחפש לקחת אחריות, דרך מתן מענה איכותי בתחומי הפנאי והתרבות  וכלה בדאגה לצרכים של אוכלוסיות שונות, אשר באמת צריכות אותנו.

שנה טובה.

דניאל בן.