אם פוטרת בהריון או בחופשת לידה- דעי אלה הם זכויותיך

פיטורין במהלך הריון או חופשת עבודה אסורים על פי החוק, אבל יש גם יוצאים מן הכלל. ומה עושים במקרה שפוטרת? עו"ד שרון גליק עושה לכם סדר בנושא

במידה ועובדת פוטרה בהיריון או לאחר חזרה מחופשת לידה, והכל כאשר מדובר בפיטורים על רקע ההיריון, הרי שבאפשרות העובדת להגיש נגד המעסיק תביעה אל בית הדין לעבודה בה לבקש למנוע את הפיטורים ולדרוש פיצוי כספי בטענה להפליה ופיטורים שלא כדין, וכן את השכר שהייתה אמורה לקבל החל ממועד הפיטורים ועד 3 חודשים לאחר חופשת הלידה.
בנוסף לכך, ניתן לדרוש בתביעה גם פיצוי ללא הוכחת נזק ובגין עוגמת נפש בשל פגיעה בכבודה ובחופש העיסוק. במקרים רבים בהם בית הדין קבע כי העובדת פוטרה על רקע הריונה, הוא חייב את המעסיק לשלם לה פיצוי עונשי על מנת להרתיעו מפני מקרים דומים בעתיד.
כמו כן, בד ובד לתביעה, באפשרות העובדת להגיש תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה כנגד מעסיקה. תשומת לבכם כי מדובר בעבירה פלילית מצד המעסיק, כאשר במידה ולא פעל לפי החוק צפוי לקנסות ובעבירות מסוימות- אף למאסר. יצוין כי פיטורים ללא היתר אינם תקפים והעובדת זכאית להמשיך לעבוד. עובדת הנמצאת בחודש החמישי להריונה נדרשת להודיע למעסיקה על ההיריון.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


סעיף 9 בחוק עבודת נשים, תשי"ד-1954, אוסר על מעסיק לפטר עובדת במהלך הריונה, וזאת אם העובדת מועסקת במקום העבודה או אצל אותו מעסיק חצי שנה ומעלה. האיסור חל גם לגבי עובדות זמניות, וגם לגבי עובדות המועסקות בחוזה עבודה לתקופה קצובה.
אין באמור לקפח זכויות של נשים אשר עובדות מתחת ל-6 חודשים במקום עבודתן וגם נשים אשר עובדות במשך תקופה "קצרה" ולא נדרש אישור מהתמ"ת, אך ככל שיוכיחו קשר בין הפיטורים להיריון יהיו זכאיות להגנה על זכויותיהן.
כמו כן, מעסיק לא יפגע בהיקף משרה ו/או בהכנסה של עובד שחלה הגבלה על פיטוריהם לפי סעיף 9 לחוק עבודת נשים, בתקופה שבה חלה ההגבלה כאמור, אלא בהיתר התמ"ת. למעט שינוי זמני בהיקף המשרה שיזם העובד בהתאם להצגת תעודה רפואית.

• מתי כן ניתן לפטר

במקרים אחרים שאינם קשורים להיריון, ואינם על רקע ההיריון, המעסיק יפנה אל משרד התמ"ת בבקשה לקבלת היתר פיטורים. יודגש כי החובה לבקש היתר לפיטורי עובדת בהריון העובדת לפחות 6 חודשים חלה בכל מצב, גם אם נראה בבירור שאין כל קשר בין הפיטורים להריון. לעובדת הזכות להגיב על הטענות שהעלה המעסיק.

• חופשת לידה

חוק עבודת נשים אוסר לפטר עובדת בחופשת הלידה, ובמשך תקופה של 60 יום מסיומה. האיסור כולל גם מתן הודעה מוקדמת. יתרה מכך, על המעסיק להחזיר את העובדת מחופשת הלידה לעבודה בפועל בימי "התקופה המוגנת", ורק לאחר מכן יוכל לשקול את פיטוריה לפי חוק ובהתאם גם בכפוף לכללי השימוע כמובן.
במידה ופוטרת בהיריון ו/או פוטרת לאחר חזרה מחופשת לידה ו/או נראה כי הפיטורים קרבים ובאים, אנו ממליצים לך להתייעץ עם משרד עו"ד בהקדם האפשרי על מנת לשמור על הזכויות שלך ולפעול בחכמה.

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|