"אם לא יתחולל שינוי המאבק יחריף ויהפוך למרד חקלאים"

אלפי חקלאים, בהם מאות מעמק יזרעאל, הגלבוע והאזור עלו ביום שני לירושלים בכדי לפעול לשינוי מדיניות הממשלה שלדבריהם פוגעת קשות בענפי החקלאות. "חדש בעמק" מביא לכם את סיפורם של שלושה חקלאים מאזור הגלבוע, שמספרים על ההתמודדות היום יומית, האתגרים שעומדים לפתחם והחששות מפגיעה בביטחון התזונתי של תושבי מדינת ישראל

תחת הכותרת ״לא ניתן יד לחיסול החקלאות״ אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ, בהם מאות חקלאים מעמק יזרעאל, הגלבוע, עמק המעיינות ומגידו הגיעו ביום שני השבוע לירושלים בכדי להפגין נגד מדיניות הממשלה. הייתה זו הפגנה סוערת ומהגדולות שהיו בעת האחרונה. החקלאים שיצאו בשיירה ארוכה, הצטרפו לחברים הצפוניים שיצאו מהגליל וחקלאים נוספים מהמרכז והדרום ונסעו בשיירה ארוכה ואיטית לבירה.

• אייל בצר: "ממשלת ישראל באדישות ובאפתיות זורקת שנים של עשייה"

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל – אייל בצר, אמר בהפגנה: "לאורך שנים, מדיניותה של הממשלה מביאה אותנו לפי תהום. ייקור המים ייבש לחלוטין את החקלאות וידרדר אותנו לתהום. משם, אי אפשר יהיה לשקם כבר את החקלאות. 120 שנות חקלאות והון אנושי עתידות לרדת לטמיון, ממשלת ישראל, עצרי לפני ביצוע הצעד החמור הזה. כל אזרחי המדינה צריכים להיות מודאגים היום, החקלאות היא עניין אסטרטגי, נושא כזה אי אפשר להעביר בתוך חוק ההסדרים. ממשלת ישראל באדישות ובאפתיות זורקת שנים של עשייה והון אנושי משובח, לא ניתן לכך יד".

עובד נור בהפגנה החקלאים. באדיבות פייסבוק מוא"ז הגלבוע
עובד נור בהפגנה החקלאים. באדיבות פייסבוק מוא"ז הגלבוע

• עובד נור: "אנו קוראים לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה"

עובד נור: "אנו רואים את הגזרות בדאגה רבה, ונעשה ככול שבידנו למנוע מהלכים כוחניים שיגדעו את פרנסתם של אלפי חקלאים המנסים לשרוד גם בתנאים הקשים. החקלאים בישראל הם מופלאים, ציונים, ויצירתיים. הניסיון הדמגוגי להאשימם ביוקר המחיה, הוא לא פחות מהסתה פרועה וזדונית. אנו קוראים לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה, ולהוביל להסכם ארוך טווח שיטפל ויבטיח את קיום החקלאות בישראל".

ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת: "ההפגנה הגדולה שהתקיימה מול הכנסת, שכמותה לא הייתה מזה שנים רבות, היא ביטוי לקצה גבול הסבלנות של החקלאים. אני מקווה שקולות המפגינים נשמעו היטב באוזני הממשלה, וגרמו לראשיה להבין שאם לא יתחולל פה שינוי בטרם אישור התקציב וחוק ההסדרים 2017-18 – המאבק יחריף ויהפוך למרד חקלאים של ממש. גם החקלאים כבר הפנימו שבישראל הכל הולך רק בכוח".

• "לא נהסס להגיע למצב של השבתת המשקים והפסקת שיווק תוצרת חקלאית טרייה"

שגיא כהן, 43, חקלאי ממושב פרזון מזה 22 שנה. תושב גן נר. מגדל תבלינים וירקות לשוק המקומי
 "כלו כל הקיצין. נמאס מהמיסים, ההיטלים, ההתערבות הבוטה במכירה, וחוסר הפיקוח על פערי התיווך. יש פער עצום בין המחיר שאני מוכר למחיר שלקוחות הסופר קונים ובזה לא מטפלים. אנחנו כנראה אוכלוסייה נחמדה מדי שהמדינה החליטה להתלבש עליה ולא לטפל בבעיות האמיתיות. אולי השר כחלון בכבודו ובעצמו ממורמר שהוא לא מצליח לטפל במחירי הדיור המאמירים, וקל לו לפעול כנגדנו, כנגד החקלאים שיושבים בפריפריה, לא מתלוננים ועושים את העבודה כמו שצריך. אנחנו מספקים את כל סל הפירות והירקות לאזרחים במדינה ודווקא בנו פוגעים השכם וערב. כרגע ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור מסייע לנו ומנסה לקדם שיח ולגבש תכנית שבמסגרתה אולי סוף סוף יתחילו לדבר איתנו. כרגע מתנהל למעשה שיח חירשים ולא פותרים שום בעיה, להפך, מחריפים בעיות קיימות. בסופו של דבר אזרחי המדינה ייפגעו. זה מתחיל בסלט ירקות הבסיסי שכל משפחה ישראלית ממוצעת צורכת מדי יום ביומו. לא ייתכן שייקנו ירקות ממדינות שונות ללא פיקוח על הדברה, לא יבחנו תקנים נדרשים לגידול, שום דבר. מה שמצליח המשווק לייבא, פשוט נכנס למכולה ומועבר לצלחת של הצרכן הישראלי – העיקר להתחרות במחיר שהחקלאי מקבל. בשלב שני, בשל חוסר התכנון, ייווצר מצב שיהיו 'פיקים' של חוסרים ועודפים. מי שירוויח מכל הסיפור הזה בסופו של דבר יהיו היבואנים ולא האזרח הממוצע. בכוונתנו להחריף את הצעדים. אם לא ידברו איתנו ויבואו וינסו לפתור איתנו ביחד את המחלוקות העמוקות לא נהסס להגיע למצב של השבתת המשקים והפסקת שיווק תוצרת חקלאית טרייה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה".

חקלאים מהעמק: מימין שגיא כהן מפרזון, שרונה רודוי ממולדת, עודד כהן מעין חרוד מאוחד

• "מקבלי ההחלטות שוכחים כנראה איפה אנו חיים"

שרונה רודוי. 50, ממושב מולדת, מגדלת בעפולה יחד עם בני משפחתה, בענפי ה'פלחה' השונים, בוטנים, כותנה, חומוס, חיטה ותירס

"המאבק שלנו מתמקד במספר נושאים. ראשית הורדת מחירי המים לחקלאות, וטיפול בפערי התיווך מכיוון שהחקלאי מקבל סכום נמוך עבור התוצרת שלו – זאת בגלל שהתוצרת מתגלגלת בין כמה ידיים. פן נוסף של המאבק מתמקד בנושא הורדת המכסים לייבוא וכן הורדת האגרות וביטול כל המיסים והקשיים שהממשלה מערימה על העסקת עובדים זרים. המדיניות הזו לא מובילה להורדת יוקר המחיה בישראל. המחירים שהחקלאים משלמים על המים הם יקרים מלכתחילה ומייקרים את התוצרת. לגופו של עניין, מקבלי ההחלטות שוכחים כנראה איפה אנו חיים. אין לנו פה מסביב מדינות ידידותיות אלא אויבים. אם החקלאות תחוסל- גם הביטחון התזונתי של האזרחים יחוסל. בזמן מלחמה, בעת שישגרו טילים על נתב"ג, ולא תיכנס תוצרת, מה יאכלו אז אזרחי ישראל?. הייבוא גם לא מוזיל את מחירי התוצרת. אולי בהתחלה הייבוא זול מהמוצרים הישראלים בסכום זעום, אבל בסופו של דבר המחירים משתווים לתוצרת שלנו. מעבר לזה אין לנו שום פיקוח על עגבניות שמגיעות מעזה, אנחנו לא יודעים באיזה מים השקו את אותן עגבניות ובאיזו חומר ריססו אותן. אין שום ערובה. מיותר לציין שקנייה מעזה מחזקת גם את אויבנו וגורמי טרור כאלה ואחרים".

חסימת הצומת מול הכנסת בפרי הדר. החקלאים מאיימים לפתוח במרד ולהשליך תוצרת חקלאית. צילום טל זמיר
חסימת הצומת מול הכנסת בפרי הדר. החקלאים מאיימים לפתוח במרד ולהשליך תוצרת חקלאית. צילום טל זמיר

• "המדינה זנחה אותנו לחלוטין"

עודד כהן, חקלאי עשרות בשנים מעין חרוד איחוד. דור שלישי לחקלאים בעמק. חקלאי גידולי שדה.

"סבי שהיה חקלאי לא חלם שאנחנו נצטרך להילחם על צדקת דרכנו. אנו מזהים שהמדינה זנחה אותנו לחלוטין, החקלאות לא חשובה. נאמר לנו כבר, 'למה צריך בכלל חקלאות'?. אנו מרגישים שינוי במדיניות הממשלה כנגדנו לאורך זמן. כרגע החקלאות לא מעניינת את שר החקלאות ואנשי משרדו כשמשרד האוצר עם גזירות פופוליסטיות פותח את היבוא ללא אבחנה. אנחנו כחקלאים יודעים לייצר כמעט כל דבר ולספק את התצרוכת של מדינת ישראל. אין לנו בעיה שיביאו השלמה לתצרוכת שלנו, אבל חייבים שיהיה תכנון. לא ייתכן שיומיים לפני שחקלאי בא לקצור את היבול שלנו, הוא יישמע שמייבאים את אותו גידול ואין לו למעשה למי למכור את התוצרת. החשש שלנו שהחקלאות תיעלם. החקלאים במרחב שלנו הם אינטליגנטיים וטובים. הם משתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שישנן ואם דור ההמשך ייראה שאין עתיד לייצור החקלאי, לעיבוד הקרקע, אז הוא יעזוב את החקלאות. ברגע שאין דור המשך החקלאות תיעלם לגמרי. אם נייבא את כל התצרוכת מעבר לים, ברבות הימים המחירים רק יעלו. המחירים יכולים לרדת בדרך זו רק לזמן קצר וראינו זאת כשייבאו דגים וגבינות. מי שמנצל את המצב הזה לטובתן- אלו הן רשתות השיווק. הן לא חושבות רק על הרווח שלהן ולא על האזרח הפשוט. אני קורא לכל אזרחי ישראל לקנות רק כחול לבן".