"אם הייתי יוצא לקרב במלחמה – זה היה רק עם אבא"

פרויקט "מפי נגדים במלחמה" בצה"ל הוביל לחשיפת תרומתו של פליקס דה פז ממושב ניר יפה- למבצע החשאי "צוק סלע" בשנות השישים בירדן שמטרתו הייתה – להפסיק את פעילות המחבלים מתחומם. בנו רס"ב אלי דה פז- תושב עפולה: "לא הייתה לי כלל התלבטות כשנתבקשתי לתעד מבצע חשוב של נגד בצה"ל. היה ברור לי שזה יהיה אבא שלי"

לפני כשנתיים נפתח בית הספר לפיקוד לנגדים, ששוכן בשערי המכללה הבין זרועית לפיקוד ולמטה. פתיחת בית הספר מהווה מהלך היסטורי בדומה לפתיחת בית הספר לקצינים בשנות ה-50.
באחד הפרויקטים של בית הספר, "מפי נגדים במלחמה"- התבקשו הנגדים לכתוב ולתעד פעילות מבצעית שבה השתתף מישהו קרוב אליהם.

• מביאים את סיפורי הנגדים לקדמת הבמה

מטרת הפרויקט הייתה לתעד ולהנגיש את מורשת הנגדים במלחמה או במבצע צבאי, באמצעות מפגש אישי עם נגד אשר נטל חלק פעיל באחת ממלחמות/מבצעי ישראל ומתוך כך ליצור חיבור ערכי בין דור הנגדים שנטלו חלק ממלחמות ישראל לדור הנגדים הנוכחי, לחשוף את תרומתם של הנגדים במלחמה, להביא את הסיפורים לקדמת הבמה ולחזק את הקשר שבין צה"ל למערך הנגדים אשר שירתו בצה"ל בזמן מלחמה.
אחד הסיפורים המרגשים הוא של רס"ב אלי דה-פז, תושב עפולה שבחר לתעד את סיפור השתתפותו של אביו, פליקס דה-פז, לוחם קרבי בחטיבת גולני ששירת כחובש קרבי במבצע "צוק סלע".
מבצע "צוק סלע" (בליל 28-27 במאי 1965) היה חלק מפעילות מבצעית יזומה של צה"ל כנגד יעדים בירדן במטרה ללחוץ על שלטונות ה"ממלכה ההאשמית" להפסיק את פעילות המחבלים מתחומם.


"למרות שאני שימשתי כחובש קרבי. סיפרתי לאלי גם שביום המבצע לא ידענו לאן אנו הולכים ורק כשיצאנו קיבלנו הוראות ופרטים מדויקים עליו


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


מבצע זה תועד בעיתונות הארצית והודפסה מהדורה מיוחדת בשם "הדי קרב", מטעם צה"ל, מהדורה שפורסמה לאחר המבצע. רב אלוף יצחק רבין ז״ל אמר לאחר הפעולה: "הביצוע היה מעולה בפעולה זו, גולני ויחידות הצנחנים הוכיחו כי האימונים המפרכים של כל ימות השנה נותנים פירותיהם".

• "חיבור ערכי בין דור הנגדים שנטל חלק במלחמות ישראל לדור הנגדים הנוכחי"

רס"ב דה-פז, 45, תושב עפולה, נשוי ללילך ואב ללב וליאל משרת בצה"ל כ-26 שנים. בתפקידו הנוכחי הוא מפקד בגף תקשורת אווירית בכנף 1- (בסיס חיל האוויר) ברמת דוד שבעמק יזרעאל. "כשמפקד צוות הקורס ביקש למצוא נגד אשר השתתף במבצע ידעתי כבר שזו הזדמנות לתעד את המבצע של אבי, פליקס, לא הייתה לי כלל התלבטות", סיפר רס"ב דה פז והוסיף: "הפרויקט הזה יוצר חיבור ערכי בין דור הנגדים שנטל חלק במלחמות ישראל לדור הנגדים הנוכחי. כל הספרים ומורשת הקרב של צה"ל מושתתים בעיקר על סיפורי גבורה והצלחה של מפקדים וקצינים ופחות של נגדים. הפרויקט הזה מביא את סיפורי הנגדים, ולא חסר כאלה, לקדמת הבמה והם זוכים להכרה שהם ראויים לה. הסיפורים הללו, על נגדים שמהווים את עמוד השדרה של הצבא תועדו הרבה פחות ועתה הם מהווים מקור ידע. הם מספרים סיפור שלא סופר".

פליקס דה פז, בעת שירותו הצבאי. צילום ארכיון צילומים: דובר צה"ל
פליקס דה פז, בעת שירותו הצבאי. צילום ארכיון
צילומים: דובר צה"ל
פליקס דה פז, בעת שירותו הצבאי. צילום ארכיון
צילומים: דובר צה"ל

איך הרגיש לך תהליך התיעוד מול אביך?

"אבא שיתף אותי בעבר על שירותו הצבאי, על חוויות עוצמתיות מלפני חמישה עשורים ויותר ועל מבצע צוק סלע במאי של שנת 1965. בזכרון שלי אני רואה אותו עדיין מצחצח בהקפדה יתרה את נעליו הצבאיות. מעבר לזמן איכות הסיפור סופר עכשיו על ידו בצורה הרבה יותר מעמיקה ומרגשת וזה מוכיח כמה הפרויקט הזה חשוב. אבא חשף את כל ההערכות המקדימה מהיציאה מבסיס ג'והרה, את הפעולה שכללה חדירה לשטח אויב והתחושה שאחרי. בתום התיעוד חשבתי איך אני הייתי פועל במשימה שכזו כמפקד וחשבתי שאבי פעל בצורה המיטבית, בדיוק כפי שנהג לאורך כל חייו. אבי הוא מודל לחיקוי ומהווה דוגמא אישית בעבורי ובעבור רבים. מספיק מבט שלו לייצור שלווה ובטחון".

• "אבא כל כך ראוי לתעודה הזו"

הפרויקט של רס"ב דה-פז זכה לשלל תגובות מפרגנות ממפקדיו והוביל לסגירת מעגל מרגשת במחנה הצבאי ג'והרה. "לפני מספר ימים יצאתי עם אבי לבסיס שממנו הוא יצא לפעולה ושם, כשאני על מדים, הענקתי לו תעודת הוקרה בהצדעה. הוא כל כך ראוי לתעודה הזו. הגעתי לקורס הזה כאשר מעולם לא רכשתי כלים מקצועיים לשמש כמפקד וכאבא, וכשאני לקראת סוף הקורס התמונה השתנתה אלפי מונים. אני מרגיש גם מפקד וגם אבא של הפקודים שלי, מפקד שאמון על הצרכים הפיזיולוגיים שלהם, לדאוג שהם ירגישו מחויבים ושייכים ובמקביל דמות שדואגת למימוש העצמי שלהם. אני חייב לומר מילה טובה גם לרנ"ג ערן שוסטר, מפקדי בקורס ותושב העמק, על האכפתיות שהוא גילה".

• "התיעוד של המבצע יחד עם בני אלי היה מרגש מאין כמוהו"

הפרויקט "מפי נגדים במלחמה" ריגש את האב פליקס, 75, תושב המושב ניר יפה בגלבוע וגמלאי של המועצה האזורית עמק יזרעאל. פליקס לחם במלחמת ששת הימים בגולן וסיים מילואים בגיל 55 בדרגת רס"ן. "אני מודה מקרב לב למובילי הפרוייקט הזה שלולא היה מתקיים הסיפור הזה לא היה זוכה למקום של כבוד, כפי שהוא זכה עתה", סיפר דה-פז האב, "התיעוד של המבצע יחד עם בני אלי היה מרגש מאין כמוהו, והעלינו בו המון נקודות שבהם לא התמקדנו בעבר. היה חשוב לי לספר לו שזכיתי להערכה רבה מהמפקדים- שאחד מהם שאל מי הרופא פה והצביעו לו עליי, למרות שאני שימשתי כחובש קרבי. סיפרתי לאלי גם שביום המבצע לא ידענו לאן אנו הולכים ורק כשיצאנו קיבלנו הוראות ופרטים מדויקים עליו. מעבר לזה אני חושב שהתיעוד המשותף הזה העניק פרספקטיבה רחבה יותר על שירותו הצבאי גם לאלי בני, למרות שכפי שהוא ציין, דיברנו על זה לא פעם בעבר".