אליקו: אמן רב פנים

האמן אליקו נר-גאון, שמאחוריו סיפור חיים מרתק, מציג במבנים ישנים בקיבוץ בית השיטה את "ברחוב האחורי", תערוכה מרגשת שכוללת תערוכת צילום ואתר צילומים שנבנה בצורת מנזר.
מאת אפרת שלם
צילום: אלבום פרטי

ביום שישי שעבר נפתחה בבית השיטה תערוכה ייחודית ומרגשת של האמן אליקו נר-גאון. המיוחד בה הוא, שהיא כוללת שני מוקדים: תערוכת צילום, ואתר צילומים שנבנה בצורת מנזר. היבט עוד יותר מיוחד: האמן מציג את העבודות שלו במבנים ישנים בקיבוץ, שהוסבו לצרכיו האמנותיים.
אליקו נר-גאון מתגורר עם משפחתו ברעננה, אבל הסטודיו שלו הוא בקיבוץ בית השיטה. במשך שנה הקים במבנה המכבסה הנטוש מנזר ליתומי המיסיון.
הוא אחיה של הזמרת ריקי גל, שחלק מילדותה עברה עם אח נוסף שלה במנזר בירושלים. חוויותיה היוו השראה לעבודותיו. אליקו צעיר ממנה בשנים לא מעטות.

• "עסקיי ממשיכים לצמוח, למרות שעד היום אני לא יודע את לוח הכפל…."

כילד נפלט מבית הספר בגיל 16 בשל היותו דיסלקטי עם בעיות של קשב וריכוז. באותם ימים לא ידעו כל כך לטפל בהן. הוא היה אאוטסיידר, הילדים צחקו ממנו, למורים לא הייתה רגישות כלפיו. לפעמים העמידו אותו בפינה עם הראש לקיר, והוא היה בורח כל הזמן אל השדות, אל הטבע. לאחר התייעצות עם הוריו נסע לארה"ב לאחותו ריקי, שעבדה אז כזמרת. בתקופה זו למד ספרות נשים בבוסטון, בעקבות אביו שהיה בעל מספר בירושלים. אחרי שלוש שנים חזר לארץ והתגייס לשריון. אחרי השירות חזר שוב ללוס אנג'לס והקים שם עסקים משגשגים. בד בבד עסק באמנות והציג בגלריות שונות.
אליקו נישא לבת קיבוץ בית השיטה. אחרי 20 שנה בארה"ב חזרה המשפחה לארץ לביתם ברעננה. הוא המשיך ליצור במרכז. לפני שלוש שנים גמלה בליבו החלטה להעביר את הסטודיו לעמק, לשקט, לירוק לשדות. הוא הגיע לבית השיטה והקים את הסטודיו שלו במבנה ישן. החוויה של אימו ואחיו מחיי המנזר הותירה בליבו חותם עמוק, ומתוך החרדה, הבדידות וחוסר האונים שספג בילדותו, יצר עולם משלו, עולם של קדושה ואימה, מבנה דמיוני בתוך מבנה עזוב, שכל הנכנס אליו, נשימתו נעתקת.

האמן אליקו נר-גאון יחד עם אחיותיו – הזמרת ריקי גל ותמי. צילום: אלבום פרטי
האמן אליקו נר-גאון יחד עם אחיותיו – הזמרת ריקי גל ותמי. צילום: אלבום פרטי

"סיפור החיים שלי", אומר אליקו, "נותן כוח להבין שילד דיסלקטי זה לא סוף העולם, כי למרות המגבלות האלה הקמתי רשת גדולה של חנויות לציוד חדרי ספורט בכל רחבי לוס אנג'לס. הקמנו, אני שותף, 16 סניפים, ואף בנינו חדרי כושר לידוענים לא מעטים. עסקיי ממשיכים לצמוח, למרות שעד היום אני לא יודע את לוח הכפל…."
החלל שהקים במבנה המכבסה הישן הוא קטן, וככל שהוא קטן הוא עובד על כל החושים, ומותיר את הצופה נרעש וחשוף לחוויות שלו עצמו.

החוויה של אימו ואחיו מחיי המנזר הותירה בליבו של האמן חותם עמוק
החוויה של אימו ואחיו מחיי המנזר הותירה בליבו של האמן חותם עמוק.

רבים מאנשי בית השיטה וילדיה לקחו חלק בהקמה, בהפקה, בסצנות הצילום כשחקנים, והקהילה מצאה עצמה נשאבת אל הפרויקט המיוחד הזה, פרי חזונו של האמן. הכריזמה שלו סחפה נשים וגברים וילדים לקחת בו חלק כניצבים, כנגרים וכבנאים.
חדר האוכל הישן הוכשר לתפקידו החדש, לשמש גלריה מודרנית ליצירות אמנות, שם מוצגים צילומיו גדולי המידות, ששואבים אותך פנימה אל עצמך.
האורחים יוכלו לבקר גם בתערוכת הצילום וגם באתר הצילומים, במנזר, שהאמן הקים במכבסה הישנה, בסיועם של אנשי ונשות הקיבוץ. "ברחוב האחורי", זהו שמה של התערוכה שהוצגה לראשונה בגלריה בקיבוץ בארי, נדדה לבית השיטה, ומכאן תנדוד למרכז. רבים עולים לרגל לראות את המיצג המיוחד הזה, ביניהם גם אוצרים ושוחרי אומנות. אוצר התערוכה – נועם רבינוביץ (בית השיטה).

התערוכה תהיה פתוחה שבועיים בלבד, בימים שלישי, רביעי, שישי, שבת, עד: 29.5.2021. אל תחמיצו.