אינטרנט בכבלים, מה זה ואיך זה באמת עובד?

כיום, כמעט בכל בית ניתן למצוא חיבור לרשת האינטרנט בדרך כזו או אחרת, אבל האם אנחנו באמת יודעים כיצד הוא מתאפשר בפועל? לפניכם כמה מונחים בסיסיים שכדאי להכיר על הפופולרי מביניהם – חיבור האינטרנט בכבלים
מאת: יובל בנר
המחשה: צילום- Shutterstock

עבור רבים מאיתנו, כבר מזה זמן רב נראה החיבור לאינטרנט כדבר מובן מאליו וטבעי לחלוטין שכן כבר הורגלנו להינות מכזה מהיר המאפשר צפייה בסרטים ובסדרות מהמחשב או דרך הטלוויזיה בקלות יחסית. יחד עם זאת ובדומה לטכנולוגיות מודרניות אחרות, נראה שעדיין נותר לנו ללמוד ולהכיר דבר אחד או שניים בעניין ולהבין כיצד הדבר מתבצע בפועל.
חיבור אינטרנט בכבלים חזק, מהיר ואיכותי, מוגדר כיום ככזה שהתקשורת המתקיימת בין ספק האינטרנט לבין הצרכן הביתי דרך תשתית כבלים תת קרקעית המונחת מבעוד מועד, היא כזו  המאפשרת העברה של נתונים ברוחב פס גבוה – מושג עליו נתעכב קצת יותר בהמשך, ובזכות כך מתאפשרת לצרכן גלישה מהירה ונוחה וכמעט ללא הפרעות.
אם המושג 'רוחב פס' נשמע לכם לא מוכר במיוחד או לחלופין אינכם מבינים מהו המודם, לפניכם כמה מושגים בולטים וחשובים הנוגעים לסוג זה של חיבור שמומלץ להכיר, וכן אופי התקשורת המתנהלת בין הספק לצרכן בחיבור של אינטרנט בכבלים.   

• מודם 

המודם מוגדר כציוד קצה, זה שמסיים את דרכה של ספקית האינטרנט בבית הלקוח ומאפשר את ההתחברות לתשתית האינטרנט והגלישה בה. הוא מותאם למהירות הגלישה שבחרנו וכן לתקן, DOCSIS 2.0 או DOCSIS 3.0, בהתאם למהירות הקיימת.

רוחב פס 

מונח נפוץ המתאר בעצם את מהירות העברת הנתונים הדיגיטליים דרך רשת האינטרנט. מהירות החיבור נמדדת בביט (סיבית אחת) לשניה.

כבל רשת

מאפשר לחבר בין המחשב האישי, מדפסות ושאר ציוד אינטרנטי אל המודם ולרשת האינטרנט. תפקיד הכבלים להעביר מידע באופן מהיר ואמין עד כמה שאפשר. כיום באופן טבעי אנו נוטים לראות פחות ופחות כבלי רשת כיוון שתקשורת רבה מתקיימת בעיקר באופן אלחוטי.

ביט ובייט

על אף הדימיון המילולי, בין השניים הללו קיים הבדל משמעותי. ביט, סיבית בעברית, הינה סיפרה בינארית – דהיינו 0 או 1, ויחידת המידע הבסיסית בטכנולוגיית מחשבים אשר באמצעותה מחשבים את מהירות העברת הנתונים ברשת שלנו. קצב העברת הנתונים מחושב בכפולות של ביט לשניה אחת ונהוג לסמן אותה בעזרת האות b. כך למשל, אלף או מיליון ביט בשניה יסומנו כ- Kb או Mb בהתאמה.
בייט לעומת זאת היא קבוצה של 8 ביטים ומהווה יחידה בסיסית של זיכרון או אחסון. את המידה בייט נהוג לסמן באות B (גדולה). קילובייט יסומן כ- KB.


בחירה בספק אינטרנט מתאים חייבת להיעשות מתוך שיקול דעת ומתוך ידיעה כי יהיה באפשרותו לספק עבורכם את חיבור האינטרנט הטוב ביותר לפי אזור מגוריכם. תוכלו לבדוק זאת דרך השכנים ובעזרת בדיקת תשתית אינטרנט לפי כתובת


אז איך מתחברת ספקית האינטרנט לצרכן בבית?

בעבר הלא מאוד רחוק, נעשו חיבורי האינטרנט הביתי הראשונים בעיקר דרך קווי הטלפון, מה שהביא למהירות גלישה איטית במיוחד, להופעתן של תקלות רבות ושונות ובתחילת הדרך גם לויתור על קו הטלפון הביתי לטובת הגלישה ברשת. כיום המצב שונה לחלוטין. תשתית האינטרנט מבוססת הכבלים מהירה, אמינה ומאפשרת חיבור קווי או אלחוטי. 

איך זה עובד? המודם המצוי בביתנו יודע לקבל נתוני תקשורת מקבוצת משתמשים ולנתב אותה בזריזות אל ספקית האינטרנט או לכל ראוטר אחר בעזרת קידוד הכתובת, מה שנקרא IP, ובצורה זו הוא עושה את דרכו לרשת האינטרנט העולמית. כל יחידת מידע הנשלחת מהמודם הביתי מתפרקת ומורכבת חזרה בכתובת היעד, וחוזר חלילה בתקשורת אל המודם שלנו. מכאן, שתפקידה של ספקית האינטרנט בתהליך חשוב במיוחד ובבואכם לבחור אחד, מומלץ לקחת זאת בחשבון בבחינת כלל הפרמטרים.


לסיכום, בחירה בספק אינטרנט מתאים חייבת להיעשות מתוך שיקול דעת ומתוך ידיעה כי יהיה באפשרותו לספק עבורכם את חיבור האינטרנט הטוב ביותר לפי אזור מגוריכם. תוכלו לבדוק זאת דרך השכנים ובעזרת בדיקת תשתית אינטרנט לפי כתובת. כמו כן, בדיקה של מהירות הגלישה בשעות העומס יכולה לסייע אף היא בהערכת איכות הגלישה הצפויה מספק מסוים, זאת כמובן בהנחה וברשותכם גישה לרשתות שונות באזור מגוריכם. לאחר כל אלו, תוכלו להגיע להחלטה חכמה וחשוב יותר, כזו הנכונה ביותר עבורכם שכן על אינטרנט איכותי לא מתפשרים.