הטור של דבורה קרוב: מודע ותת מודע – האם אתם על אוטומט?

על מודל א.פ.ר.ת – מודל קלאסי בשיטות טיפול רבות

באולם נוסעים גדול, שירה ממתינה לטיסה הביתה. בדלפק ממול קנתה ספר, וקופסת עוגיות, להנעים את ההמתנה. לצידה ישב גבר וקרא ירחון, לצד הכורסא הייתה קופסת העוגיות. כשלקחה את העוגייה הראשונה, גם הגבר לקח. זה הכעיס אותה מאד, אבל היא שתקה. על כל עוגייה שלקחה גם הגבר לקח. כשנותרה רק עוגייה אחת חשבה בכעס, נו, מה הוא יעשה עכשיו? הגבר לקח את העוגייה, חצי הגיש לה ואת החצי השני אכל. היא קמה בכעס מופגן, והלכה. במטוס חיפשה את השפתון בארנקה, ולהפתעתה קופסת העוגיות הייתה שם מלאה וסגורה. שירה הרגישה כל כך רע, הגבר הזר התחלק איתה בלי כעס, וכעת אין לה אפשרות להתנצל ולהסביר.
כולנו חווינו תגובה רגשית של כעס, אכזבה, ביקורת. פעלנו כך למרות שידענו, שזה לא מקדם אז למה אנחנו מגיבים ככה? כי זה שייך לתגובות האוטומטיות שלנו!!!
זה הזמן להציג את מודל א.פ.ר.ת – מודל קלאסי בשיטות טיפול רבות. גם אתם יכולים לאמץ את המודל הזה, ולשלוט בתגובות שלכם.
על פי המודל: אירוע, פרשנות, רגש, תוצאה. נחזור לקופסת העוגיות. האירוע – שירה והזר חלקו קופסת עוגיות, שהייתה שייכת לזר. פרשנות – במחשבות של שירה הזר החצוף לקח מהעוגיות שלה, ללא רשות. הרגש – כתוצאה מכך עלה בה כעס רב. התוצאה – שירה הגיבה בכעס מופגן ועזבה.
על פי מודל אפרת, אנחנו אמורים לחקור את הפרשנויות שלנו, ולהבין שהן לא בהכרח נכונות. אולי יש פרשנות נוספת ומקדמת. אם נצליח לשנות את הפרשנות, נוכל להגיב אחרת, ולחסוך את הכאב.
מה מקור הפרשנות שלנו? כמובן תת המודע, ולכן: "עד שלא תהפוך את תת המודע למודע, זה ינהל אותך ואתה תקרא לזה גורל" (קארל יונג).

מזמינה אתכם השבוע לחקור ולהשתמש במודל א.פ.ר.ת
דבורה עטר קרוב
מטפלת רגשית ומנחת סדנאות מודעות
טלפון 054-6876546

 

 

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|