הטור של דבורה קרוב: לפעמים חלומות מתגשמים

"שנים שהסיוט הזה חוזר אלי, אני מסתובבת בלי בגדים במקומות ציבוריים, מחפשת בחלום דרך להסתתר ולא מצליחה", כך סיפרה חגית, באחד מהמפגשים בקליניקה

חלומות ופירושם מרתקים את האנושות אלפי שנים. התנ"ך רצוף חלומות של גדולי האומה. פול מקרטני קיבל בחלום את הלחן של השיר "אתמול", חלק מיצירותיו של מוצרט נגלו בחלום.
אז מה תפקיד החלום? במחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד, העירו אנשים לפני שהחלו לחלום, 3 ימים ברציפות. נמצא שאיבדו את האיזון, וגילו יכולת ריכוז נמוכה. מכאן אנו למדים כי לחלימה יש תפקיד חיוני לבריאותנו הנפשית והפיסית.
פרויד, אבי הפסיכולוגיה, טען שהחלום הוא דרך המלך אל תת המודע, כלומר, החלום מבטא דחפים מודחקים, שמופיעים בסמלים. כדי להבין את המשמעות החבויה צריך לפרש את הסמלים. ממשיכו יונג, טען שהחלום הוא מדריך שמכוון אותנו למימוש והגשמה, ודיבר על תת מודע קולקטיבי, ועל סמלים אוניברסליים. כלומר, הפסיכולוגיה מתייחסת לתכני החלום כאל מידע חשוב, שאין לנו גישה אליו, ופרשנותם תביא ריפוי והתפתחות.
המקובלים לעומתם מדברים על מסרים מכוונים, שמגיעים מהספרייה היקומית שאם נדע לזמן, ולפרש נוכל לשנות את חיינו. אז איך נהפוך את החלימה לכלי עבודה?
רוב האנשים שוכחים מה חלמו, או טוענים שלא חלמו כלל. כולנו חולמים, אבל כדי לזכור את החלום, עלינו לרשום מיד כשהתעוררנו. אם נקפיד, המוח יתרגל לזכור.
חשוב מאד, לזהות מה היו הסמלים הבולטים בחלום. אין משמעות אחידה, עבור חגית, להיתפס בעירום בציבור, שיקף את החרדה שלה, שהדבר הזה שהיא מסתירה, השקר של חייה, יתגלה ברבים.
חשוב להתבונן ברטט שעלה בחלום. רטט זו הרגשה מלווה במחשבה. מה הייתה התחושה בחלום? כעס, אכזבה, פחד, שמחה? אצל חגית הרטט היה פחד ובושה, וככה יכולנו לפענח. מרגע שפרשנו את החלום, ועבדנו עליו, הסיוטים נעלמו. מזמינה אתכם לרשום את החלומות, ולעקוב אחר פרשנותם, ובמידת הצורך גם לפנות אלי.

 

דבורה עטר קרוב

מטפלת רגשית ומנחת סדנאות תודעה

טל': 054-6876546

 

 

פסח 2024: אז איפה תבלו

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|