איך אתם קוראים לזה: אגו, יצר-הרע, או היריב-הפנימי?

הטור של דבורה קרוב- מטפלת רגשית ומנחת סדנאות מודעות: פרידריך ניטשה- "בכל פעם שאני מטפס, רודף אחרי כלב שנקרא: אגו"

האם נכון להגיד שאצל כולנו מתנהל בראש דיון פנימי מתמיד? שנשמע בערך כך: "לא עכשיו, מחר אתחיל דיאטה" או " הוא פגע בלי כל סיבה, הוא אשם" הבת שלי צריכה להתנצל, איפה מצוות כיבוד הורים", או "דיה לצרה בשעתה" וכו.
בספר הזוהר שהוא מקור הידע הקבלי נאמר: "וכיוון שיצא האדם לאוויר העולם – מיד יצא יצר הרע להשתתף עמו". פרויד קרא לו האגו, והסביר שתפקידו לתווך בין הדחפים שלנו (האיד) לבין המצפון (הסופר אגו). והקבלה שקדמה הטביעה את המושג "יריב פנימי".
האגו, היריב הפנימי או יצר הרע- מתייחסים לאותו מנגנון פנימי המובנה בנו מלידה. אז מיהו היריב הפנימי ומה תפקידו בחיינו?
תגידו בספורט תחרותי אנחנו זקוקים ליריב כדי לנצח? כך גם בנפשנו פנימה. תפקיד היריב הוא להקשות עלינו, לחולל מאבק בתוכנו – אבל כאשר אנחנו מצליחים, מגיעים הסיפוק והאור.
בכל אחד מאתנו מתקיימות בו זמנית שתי תודעות: תודעת היריב הפנימי, ותודעת הנשמה, והמאבק ביניהם הוא זה שדרכו אנחנו צומחים ומתפתחים. חשוב לזכור שהאגו, היריב הפנימי או יצר הרע – כולם זהים, ובמהותם קולניים ושתלטנים, ואילו הנשמה מדברת בלחישות.
אנחנו מצווים, ללמוד לזהות ולהקשיב לקולה של הנשמה, למרות קולו הגבוה והמשכנע של האגו. לפעמים זה קשה מאד: כי פגעו בנו וכל רצוננו הוא להיעלב ולהגיב, אבל ככל שנלמד להקשיב לנשמה, לקול האינטואיציה שאיבדנו, נלמד לשלוט בתגובות שלנו, ניקח אחריות, ונחזיר את הכוח הביתה, במילים פשוטות נצמח ונתפתח.
איפה מסתתר היריב: במחשבות מעכבות: אני לא מספיק טוב, זה לא יצליח. ברגשות מעכבים: כעס, תסכול, פחד מכישלון. במילים מעכבות: אין סיכוי, זה לא הזמן, ובמעשים מעכבים.
אז השבוע אני מזמינה אתכם, להפעיל כח התנגדות מול היריב הפנימי.

דבורה  עטר- קרוב
מטפלת רגשית ומנחת סדנאות מודעות
טל': 054-6876546