איך לעבור בשלום את "דיכאון החגים"

אם אתם סובלים בתקופת החגים או לאחריה, מחוסר תיאבון, חוסר ריכוז, עייפות ובנטייה מצבי רוח משתנים, יתכן שלקיתם כמו עוד הרבה מאוד אנשים במה שמכונה בז'רגון המקצועי 'דכאון עונתי'. חאתם עמשה – הרוקח הראשי של רשת ניו- פארם מעניק לכם כמה עצות בכדי להתמודד טוב יותר עם הסימפטומים של התופעה

חאתם עמשה - רוקח ראשי - רשת ניו פארם
חאתם עמשה – רוקח ראשי – רשת ניו פארם

רגע לפני תקופת החגים הממושכת וחשבון הנפש לסיכום השנה החולפת, אין מנוס מלדבר על הדכאון שנובע אצל רבים מתחושות חרדה ומתח שמאפיינות את התקופה. החרדה שנלווית לבדידותם של הרווקים ובני הגיל השלישי; המתיחויות בין בני זוג ומשפחות עקב ויכוחים על המקום להתארח בו – והמארחים עצמם, שמצידם לחוצים להצליח ב'תפקידם'.
אלה הגורמים למה שמכונה בז'רגון המקצועי 'דכאון עונתי' (Seasonal Affective Disorder).
הדכאון בתקופת עונת המעבר נפוץ בקרב שיעור גדול של האוכלוסייה, ומוצא את ביטויו באובדן תיאבון, בחוסר ריכוז, בעייפות ובנטייה למצבי רוח משתנים – ויודגש: לא רק מצבי רוח רעים או עצובים. לפיכך, בכדי שהלוקה בדכאון יוכל לתפקד, הוא חייב להיות מטופל – ודרכי ההתמודדות הן שתיים: התנהגותית ותזונתית.
במישור ההתנהגותי, מאחר שרמת סוכר נמוכה בדם עלולה לערער את מצב הרוח, חשוב לאכול במשך היום במחזוריות קבועה כדי לשמור על רמת סוכר אחידה. מצב הרוח, כמו-גם בעיות שינה ותחושות לחץ וחרדה, מושפעים גם מתכולה נמוכה של מים בגוף. ולכן, חשוב לשתות הרבה מים ולהיזהר מהתייבשות, ולהפחית גם בשתיית קפאין ואלכוהול הגורמים לאיבוד יתר של מים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• תקפידו להיחשף לאור השמש

בנוסף, מצב הרוח מושפע גם מאור השמש, או יותר נכון – מהיעדרו. סביבה אפלולית גורמת לירידה במצב הרוח, ומאידך אור יום מרומם את מצב הרוח. אי לכך, מומלץ להיחשף לאור השמש, שמעודד את תאי העור לייצר ויטמין D  המסייע בריסון דכאון ומצב רוח ירוד. לא לשכוח, כמובן, למרוח קודם קרם הגנה. אפשר, לחלופין, ליטול כמוסות ויטמים D.

• תקפידו על תזונה נכונה

לדיכאון ולמצבי רוח ירודים יש גם פיתרונות תזונתיים רבים ומועילים, רובם בהישג יד. פירות וירקות, למשל, עשירים בוויטמינים מינרליים פיטונוטריינטים, שמזינים את המוח ותורמים לאיזון מצב הרוח.

הכורכום: מחקרים מצאו כי לחומר זה תכונות אנטי-דלקתיות, נוגדות-חמצון ונוגדות-סרטן,
תבלין הכורכום: מחקרים מצאו כי לחומר זה תכונות אנטי-דלקתיות, נוגדות-חמצון ונוגדות-סרטן,

• תוסיפו כורכום לתפריט היומי

כמו כן, בריאות רעועה משפיעה לרעה על מצב הרוח, וכידוע רוב המחלות מתחילות כאירוע דלקתי – אותו ניתן למנוע אם מוסיפים לתפריט היומי כורכום, הידוע כרכיב אנטי-דלקתי טבעי ורב-עוצמה.
לכבד דגים ומאכלי-הים בכלל, לדגנים מלאים, אגוזי ברזיל, זרעי חמניות או לשום, יש השפעה חיובית רבה על מצב הרוח. זאת, בזכות מינרל הסלניום בהם, ולכן רצוי גם אותם לצרוך בקביעות.
באותו הקשר, יש לציין את תועלתה של אומגה 3 – בעיקר לבריאות הלב, כידוע, אך לא פחות לבריאות הנפש. רמות נמוכות שלה מקושרות כיום לדיכאון, דבר שכבר הוכח בכמה מחקרים.

• רוצים לשפר את מצב הרוח – שלבו בתפריט מזון עם חלבונים

גם לחלבונים יש מידה לא מבוטלת של השפעה על מצב הרוח, בזכות חומצת האמינו טריפטופן שנמצאת בהם במידה רבה. חומצה זו מהווה גורם מרכזי במערך הייצור של הסרוטונין במוח, ההורמון שהיעדרו גורם לדכאון, ולפיכך מומלץ להקפיד על צריכה קבועה של החלבונים. אלו מצויים במזונות רבים, ובעיקר בדגים, בבשר, בביצים, במוצרי החלב ובקטניות.
לסיכום, ההמלצות כאן נועדו בראש ובראשונה למנוע מצבי רוח ירודים, אך מה לעשות ולא תמיד אנו ערים לחשיבות הצריכה היומיומית של המזונות השונים. בדיוק לשם כך קיימת תעשיית תוספי המזון, המשלימה את החסר בשלל גלולות וכמוסות מרוכזות של ויטמינים, מינרלים וחומצות-שומן שלעתים הכרחיות. אומנם אין פיתרון בריא יותר ממזון טרי, אך כשהדיכאון כבר קיים – רצוי להיעזר גם בהם.

אין באמור לעיל תחליף לקבלת ייעוץ רפואי