איך לעבור את נסיעות החג בשלום?

פסח הוא חג שאין שני לו – גם בחגיגיות ובאווירת החג – אבל גם כשהדבר נוגע לפקקים של לפני ואחרי הסדר. אז איך צולחים את נסיעות החג בשלום?
מאת: ענת פלדמן. צילום: shutterstock

חג האביב הוא הזדמנות מצוינת לקחת את כל המשפחה ולטייל בחיק הטבע, אך הבעיה היא שאתם לא היחידים שחשבו על הרעיון הגאוני לזה – וההוכחה לכך מורגשת היטב על הכביש. הרבה חושבים שפסח היא הזדמנות מצוינת לצאת לטיול והמחזה המייאש של פקקי אמצע הלילה בערב החג, או בוקר החג בדרך לפיקניקים, היא תופעה חד שנתית המתרחשת בכבישי ארצנו אחת לאחריי הסדר. הבטן מלאה, העייפות חוגגת, והדוד כבר עצבן בסדר עצמו – ומכאן הדרך לתשומת לב חלקית לכביש אינה ארוכה. אז איך מתמודדים עם הנסיעות הרבות הצפויות לחג האביב, איך מתכוננים אליהן ובעיקר – איך צולחים אותן בשלום?

• נוסעים לסדר

הטיפ הטוב ביותר להתמודדות עם פקקי ליל הסדר כרוך בהימנעות: צאו ממש מוקדם, בבוקר או בצהריים, ודחו את החזרה ליום שלאחר הסדר, אם אפשרי. לעמוד כמה שעות בפקקים בנסיעה שלרב אורכת עשרים דקות זה לא רק לא כיף גדול זה גם מסוכן. מחקרים הראו כי 80% מהתאונות נגרמות כתוצאה מהסחות דעת בזמן הנהיגה – כך, השילוב של שעות הלילה, העייפות, והעומס בדרכים מהווה הוא לא בטיחותי, ואם מוסיפים לזה עוד קמצוץ ילדים פעילים ונרגנים מאחורה – מגיעים למצבי הסחות דעת בקלות יתרה.
אם לא ניתן להמנע מהנסיעה אל ובחזרה מהסדר, דאגו לכמה דברים בסיסיים: לדאוג לנהג תורן שנמנע משתיית ארבעת הכוסות, משחקים ותעסוקה לילדים, רצוי מהסוג שלא מתפזר בקלות בכל רחבי הרכב, ואחסון נכון של מוצרים. נהוג להביא סירים מלאים כל טוב לסדר, רצוי לדאוג לאחסן את הסירים בתא המטען כשהם מוצמדים ומאובטחים לחלק האחורי הצמוד למושבים האחוריים. דאגו למכסי ואקום או מכלי אחסון שאינם מועדים לנזילות, קשרו ואבטחו את הסירים בתא המטען וסעו לאט, חבל שכל הטוב שבישלתם יישפך בסיבוב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• נסיעות בכבישים בינעירוניים

קחו בחשבון כי כבישים במקומות רבים בארץ אינם אוטוסטרדות, בהם הנתיבים הנגדיים מופרדים, אלא כבישים צרים עם תנועה דו-סטרית. קחו אוויר, הימנעו מעקיפות מסוכנות בהן הראות לקויה, שימרו על מרחק מהרכב לפניכם ושימו לב היטב למתרחש על הכביש. אם אתם נוהגים בכבישים כאלו דרך קבע, כדאי גם להצטייד במנה נוספת של ביטחון ולרכוש ביטוח מקיף שיוודא כי גם אם יקרה משהו לרכב לא תישארו ללא אפשרות כספית לתיקון.

טיפ נוסף שנכון גם לימים רגילים וגם לטיולי החג הוא שימוש נכון בבלמים. גם ברכבים אוטומטיים ניתן להשתמש בהילוכים על מנת להאט את הרכב בעליות וירידות תלולות. השתמשו בכפתור ה- Over Drive Off במצבים של נסיעה בירידות תלולות ובעת הצורך הורידו להילוך שני ואפילו ראשון. הדבר ימנע את איבוד יכולת הבלימה.

• נסיעות חול המועד, מגלים את הארץ

חגי חול המועד מלאים מטיילים שיוצאים לגלות את הארץ וחורשים אותה ברכבים לאורכה ולרוחבה. העומס בכבישים הוא רב, והסחות הדעת בנסיעות משפחתיות – רבות. איך מתמודדים? ראשית, לפני הטיול ואפילו לפני הנסיעה לסדר דאגו לוודא כי הרכב במצב תקין: לא חסר שמן במנוע ובבלמים, לא חסרים מים לקירור המנוע, יש נוזל ניקוי לשמשות במיכל והמגבים תקינים. סעו לעמדת מילוי האוויר בצמיגים וודאו שהצמיגים מנופחים בלחץ אוויר המתאים לתפוסה מלאה. את הלחץ המתאים אפשר לראות על מדבקה כשפותחים את אחת הדלתות הקדמיות, בתוך סגר מיכל הדלק, בתא הכפפות או בספר הרכב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


וודאו בהזדמנות זו כי הצמיגים אינם שחוקים ויבשים ושגם הצמיג הרזרבי מוכן לכל צרה. צמיגים תקינים ומנופחים הם אחד הדברים החשובים ביותר לבטיחותכם: כאשר הצמיגים מתאימים, תקינים ומנופחים הסכנה לאיבוד שליטה ברכב פוחתת. מלבד הבטיחות, צמיג תקין גם יחסוך לכם בהוצאות הדלק. דאגו לציוד חירום ברכב: ג'ק, מפתח נח לפתיחת ברגי הצמיגים, שתיה, נשנושי חירום שאינם מתקלקלים, מטען לסלולרי, פנס עם סוללות חדשות וכבלי הנעה.
לעיתים נסיעה לערב חג אצל קרוב משפחה בצפון או לפיקניק בדרום הפורח – כרוכה בנסיעה בכבישים שאינכם מורגלים בהם. אולי ישנן מהמורות או פניות שאינכם מודעים אליהן, השתלבויות שאינן מסומנות כראוי, בקיצור – הסיכוי להתברברות קיים. דאגו לשנן את הדרך ולא להסתמך על מכשירי ה- GPS בלבד, למקרה ונתקלתם במקומות ללא קליטה.
בפסח מבלים עם המשפחה: בסדר, בחול המועד ובטיולי האביב. סעו בזהירות ואל תשכחו לעצור להתרעננות במקומות מתאימים ובטוחים ועל הדרך גם להריח את הפריחה.

פסח 2024: אז איפה תבלו

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|