רק אחת מעשר: "תתמודדי"

ב-30 באוקטובר יצאו בעלי זכויות הבחירה ברשויות שונות להצביע בבחירות המוניציאפליות. כיום, מהוות הנשים רק 14% מכלל חברי המועצה בישראל. קמפיינים של הרשות לקידום מעמד האישה והשלטון המקומי רוצים לשנות את התמונה. נגה שרון שתוביל רשימה בעפולה: “בלי השקעה בשוויון הזדמנויות, בלי הכרה בחשיבות נשים והצבתן המאוזנת בתפקידי מפתח, לא נוכל לקיים חברה עפולאית דמוקרטית".

בשבוע שעבר נפגש חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, עם נציגות "מקומיות 2018" וחתם על האמנה לקידום שוויון מגדרי ברשויות המקומיות. ביבס קרא לראשי רשויות וראשי רשימות להצטרף אליו, ולחתום על האמנה
לצד האמנה נחשף באמצעי התקשורת גם קמפיין חדש, תחת הכותרת "תתמודדי!" הקורא לנשים להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות – לראשות הרשויות ולחברות במועצות המוניציפליות. הקמפיין, של הרשות לקידום מעמד האישה, נועד להגביר ולעודד את המגזר הנשי להתמודד בבחירות המקומיות שיתקיימו ב-30 באוקטובר.
בבחירות האחרונות, שנערכו בשנת 2013, התמודדו על תפקידי ראש רשות כ- 42 נשים, וכיום עומד מספר המתמודדות על מעל 70 נשים.
מספר חברות המועצה גדל בכ-100 נשים, ויחד עם זאת, מתוך 257 ראשי רשויות המכהנים בישראל רק שש הן נשים – שיעור של כ – 2.3% בלבד. שיעור נמוך של נשים נשמר גם בשאר התפקידים הבכירים בשלטון המקומי כאשר נשים מהוות רק 14% מכלל חברי המועצה בישראל. כמו כן, ב-98 יישובים אין כיום כל ייצוג לנשים. בחברה הערבית והחרדית מספר הנשים המשתתפות בפוליטיקה הוא כמעט אפסי.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נשים מהוות למעלה מ- 51% מהאוכלוסייה, אך שיעורן של נשים במוסדות השלטון המקומי נמוך ביותר ולא השתנה עם השנים.
התיקון לחוק הרשויות המקומיות מקדם שוויון מגדרי, וקובע כי סיעה או רשימה שלפחות שליש מבין חברי המועצה שנבחרו ומכהנים מטעמה הן נשים תקבל 115% מסכום המימון לו היא זכאית.
הניסיון והמידע המצטבר מעידים, כי הגדלת שיעור הנשים המכהנות בשלטון המקומי, תוך ייצוג מגוון אוכלוסיות הנשים המתגוררות ברשות מוביל לשינוי חיובי ברשויות המקומיות. ייצוג הולם לנשים איננו הכרחי רק מכוח החוק, כי אם גם הכרח ציבורי.

• נגה שרון: "עפולה ללא ייצוג הולם – היא חצי עפולה"

נגה שרון, שתתמודד בבחירות הקרובות בעפולה על מקום במועצת העיר התייחסה השבוע לדבריו של ביבס ואמרה: "שנת 2018 תוכתר כמהפכת אוקטובר. העיר עפולה בת 93 ועדיין לא התמודדה אף לא אישה אחת בראש רשימה למועצת העיר. בשבוע החולף השתתפתי בכנס אותו יזמה וניהלה ח"כ ד"ר עליזה לביא מיש עתיד ביחד עם קואליציית "מקומיות 2018" בכנסת. מאות נשים המתמודדות לראשות עירייה, מועצה, וגם מתמודדות למועצת העיר כמוני, הגיעו מכל הארץ. אנחנו לא מיוצגות, לא  במדיניות, לא בחשיבה האסטרטגית ולא במטרות של נבחרי העיר.
אין שום התייחסות לצרכים, לבריאות, לחינוך, לרווחה ולתעסוקה של נשים – אנחנו מודרות. חיים ביבס השכיל וחתם על האמנה לקידום שוויון מגדרי ברשויות המקומיות. היום, אני מתמודדת עם חזון, ניסיון וביטחון: להצמיח בעפולה רוח של מנהיגות נשית חדשה, משכילה ופורצת דרך. בלי השקעה בשוויון הזדמנויות, בלי הכרה בחשיבות נשים והצבתן המאוזנת בתפקידי מפתח,לא נוכל לקיים חברה עפולאית דמוקרטית. זו משימה ראשונה במעלה. נשים מהוות כ- 51% מאוכלוסיית ישראל, ובתוך כך גם אוכלוסיית העיר. עפולה ללא ייצוג הולם – היא חצי עפולה. היתרון היחסי ברור. זה אפשרי ומצריך עבודה ומאמץ. כמתמודדת בראש רשימה למועצת העיר- אפעל לקידום הנוכחות של נשים לצד גברים בצמתי ההשפעה וקבלת החלטות.


רק ביחד- גברים ונשים – נוכל ליצור עפולה איתנה וצומחת", "כל אחת יוצאת ולוקחת את אתגר המנהיגות וראוייה להיבחר לא בגלל שהיא אישה, אלא בזכות"


גם חנה אטלי- לוי, שתמודד על ראשות המועצה בכפר תבור בבחירות הקרובות בירכה על הקמפיינים. לפני מספר ימים היא גם ביקרה בכנסת עם עוד

חנה לוי אטלי
חנה לוי אטלי

עשרות מתמודדות ברשויות בכל רחבי ישראל: "אני מבקשת לברך את יו"ר השלטון המקומי על החתימה על האמנה לקידום שוויון מגדרי ברשויות המקומיות, ומזמינה ראשי מפלגות לנהוג בהתאם ולהיות שותפים לשינוי שבדרך. למרות שהדרך עוד ארוכה, יצאתי מהכנסת אופטימית, כי את רוח השינוי אי אפשר שלא להרגיש. כל אחת מהנשים שהיו איתי בכנסת היא אישה חזקה, אמיצה, נחושה מרשימה, מוכשרת ובעיקר ראויה להתמודד, להנהיג ולהוביל. כל אחת יוצאת ולוקחת את אתגר המנהיגות וראוייה להיבחר לא בגלל שהיא אישה, אלא בזכות. זה שהיא אישה רק יוסיף מימד נוסף של ראייה, רגישות ורענון למערכת”.

 

דרך צלחה: ראשי הרשויות והמועצות בעמק נכנסו לתפקידם

|