אחרי 90 שנה: זורמים המים בערוץ המקורי של נחל חרוד

רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ומוא"ז הגלבוע ציינו את השבת המים לטבע והזרמתם לנחל חרוד

בנוכחות ילדי מושב גדעונה נחנכה חורשת גדעון, במהלכה שוחררו מי מעיין חרוד הסמוך חזרה לערוץ המקורי של נחל חרוד. האירוע היום אופיין בהתרגשות נוסטלגית ההולכת שנים רבות אחורה, עד לימי העלייה השנייה וימי ראשית ההתיישבות, עת זרם הנחל בערוצו המקורי. הנוכחים בטקס גם הזכירו את החום הרב ששרר באזור, ואת חיוניותם של המים הזכים והקרירים, לאזור כולו.
עובד נור, ראש המועצה: "מדובר על זרימת מים של כ- 70 קוב לשעה שתפתח היטב את הנחל ותתרום רבות לתחום התיירות שאנו מבקשים לקדם בגלבוע". עובד נור אף הוא התייחס לסגירת המעגל המרגשת המתרחשת: "ראשוני המתיישבים שהגיעו הנה גאלו את האדמות, הקימו יישובים לתפארת ופיתחו חקלאות מפוארת. פעילותם כללה גם את ייבוש הביצה שהובילה לייבוש הערוץ, והאירוע היום הוא פריעת חוב עבורם ועבור הדורות הבאים שיזכו לנחל בצורתו המקורית".

בריכת שכשוך לילדים בערוץ נחל חרוד
בריכת שכשוך לילדים בערוץ נחל חרוד

חורשת גדעון צומחת בסמוך לפלג מקורי של נחל חרוד שמימיו מקורם במעין חרוד, הנובע כ-800 מ' מהחורשה. לאחר שנים רבות של עזובה הסדירה רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי את הפלג, ייצבה את גדותיו ובקטעים מסוימים שחזרה את הצמחייה הטבעית המאפיינת בתי גידול לחים. לאורך הנחל ניטעו ע"י תלמידי בתי ספר מהגלבוע, עצי בוסתן ועצי חורש טבעי. שביל מעגלי באורח כחצי ק"מ מלווה את הפלג בשתי גדותיו. שביל קצר נוסף, מוביל לשרידי טחנות קמח ישנות, שפעלו בכוח המים שזרמו בערוץ.


"התברכנו בנחל חרוד הזורם בקרבתנו ואנו מאוד שמחים כי נוכל כעת ליהנות מאוד חלק פסטורלי ומיוחד של הנחל, המעניק שלווה קסומה. כתושבים המתגוררים בסמוך, נעמוד על המשמר, נפקוד, ונשגיח על המקום כי אנו בעלי כבוד וחובה לטבע".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אירוע של החזרת מים לטבע נדיר בימינו", מספר עובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. "כאשר לוקחים בחשבון את האזור החקלאי ואת עונת הבצורת הרי זה אירוע מיוחד במינו, המגיע מתוך תפיסה של שיקום הנחל והחזרתו למצבו "הטבעי" תוך שמירה על צרכי החיים לצד הנחל. כל מהות אזור הגלבוע הוא נוף חקלאי וטבעי, ונחל חרוד (בערוצו המקורי) מצטרף כעת למראה הפסטורלי שהגלבוע יודע להציע. ביחד עם כל הגורמים המעורבים נמשיך להוביל פרויקטים לטובת שיפור הנחלים והנגשתם לציבור."
בהמשך לדבריו של יבין יצוין כי רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, פועלת במגוון תחומים למען שמירה והחזרה של המגוון הביולוגי הטבעי בנחלים, שימור קרקע, השהיית נגר וסחף למניעת ערוצים בשדות החקלאיים, ופיתוח מודעות סביבתית דרך טיפוח ערכי הנחל והטבע.

ראש מוא"ז הגלבוע עובד נור חונך את האטרקציה התיירותית החדשה
ראש מוא"ז הגלבוע עובד נור חונך את האטרקציה התיירותית החדשה

כל הדוברים באירוע היום הזכירו את קרבת המקום ליישוב גדעונה, ואת הפוטנציאל הגלום במקום למען עתיד הישוב. בהמשך לכך ניתן מקום של כבוד לתושבי גדעונה מכל הגילים- משה אבודרם בירך בשם וותיקי גדעונה והעלה על נס את פעילות ראשוני המתיישבים שהגיע בשנת 1922. הוא סיים את דבריו בהזמנת הציבור ללמוד את היסטורית היישוב והאזור כולו, כאבן ייסוד בהגשמת החזון הציוני בארץ ישראל. אחריו עלה לדבר נציג הצעירים, התלמיד משה פוגל (בן 12) שריגש את הקהל כאשר אמר: "התברכנו בנחל חרוד הזורם בקרבתנו ואנו מאוד שמחים כי נוכל כעת ליהנות מאוד חלק פסטורלי ומיוחד של הנחל, המעניק שלווה קסומה. כתושבים המתגוררים בסמוך, נעמוד על המשמר, נפקוד, ונשגיח על המקום כי אנו בעלי כבוד וחובה לטבע".
חורשת גדעון נקראת על שמו של השופט המקראי גדעון בן יואש, שהציל את ישראל מיד מדיין. גדעון קבע את מחנהו במעיין חרוד, ובו ערך למתגייסים הרבים שנענו לקריאתו את מבחן שתיית המים. 300 הלוחמים שהביאו את המים אל פיהם, מבלי לכרוע על ברכיהם, נבחרו לכוח הלוחם שהביס את המדיינים, ובכך הקים את ה"סיירת" הראשונה בתולדות העם היהודי. "חורשת גדעון" מצטרפת לפינות טבע ומורשת נוספות שרשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי והמועצה אזורית הגלבוע, מפתחים ומטפחים לאורך הנחלים שבשטחה.