אופיר כץ: "לא מעט אנשים אמרו לי 'מאיפה באת?'"

בזמן שמתמודדים הכינו עצמם שנים להתמודדות בפריימריז של מפלגת הליכוד, אופיר כץ מעפולה הכריז על מועמדותו חודש וחצי לפני פתיחת הקלפיות. העובדה הזו לא מנעה ממנו להשיג ניצחון חד משמעי – ואם לא תהיינה הפתעות יוצאות דופן- הוא יכהן כחבר כנסת לאחר הבחירות הארציות באפריל. השבוע, כשהוא מתאושש מהקמפיין האינטנסיבי הוא חושף מה הוביל אותו לזירה הפוליטית, מדוע השר גלעד ארדן מהווה עבורו מנטור לחיים, מה הנושאים בהם הוא מתכוון להתמקד לאחר השבעתו ומדוע אין סיכוי שהוא יעזוב את בירת העמק ויעבור למרכז הארץ. צילום: שיר רותם

בשבוע שעבר זכה אופיר כץ מעפולה להישג מרשים כשניצח בפריימריז של הליכוד- במשבצת גליל עמקים- בפער של יותר מ-200 קולות והוצב במקום ה-22 והמאוד ריאלי של המפלגה, על פי כל הסקרים. למרות הימים שחלפו מרגע היוודע התוצאות נראה כי כץ עדיין מתרגש ורק עתה מעכל את הבשורה וה'טייטל' החדש הצפוי לו בתום הבחירות הארציות- כחבר כנסת מן המניין. כץ צפוי להיות חבר הכנסת השלישי מהעיר עפולה – לאחר קדנציות עבר של עובדיה עלי ואלי אפללו.
הוא בן 38, נשוי לדנה ואב לרוי ואוניל. כבר לפני שני עשורים הוא הצטרף כחבר מפלגה לליכוד והפך מיד לפעיל מוביל בסניף המקומי בבירת העמק. בתפקידו הראשון היה חלק מהכוורת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו כשכיהן כיו״ר האופוזיציה. לאחר מכן שימש כיועץ בכיר לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, ראש מטה מוניציפלי לשר הפנים, יועץ בכיר לשר לביטחון הפנים, וראש מטה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, תפקידו האחרון.

"ריכזתי מאמץ לתקופה מסחררת של חודש וחצי. הישג הוא מדהים בכל קנה מידה"

"הרעיון להתמודד על מקום בכנסת ישראל עלה באופן טבעי מהרצון שלי להשתלב במערכת הפוליטית, בה אני פועל בעשור האחרון מאחורי הקלעים", אומר כץ בראשית הראיון, "זה תמיד ישב לי בראש איפשהו. במקביל הפעילים וראשי הרשויות עמם אני מצוי בקשר הדוק בשנים האחרונות דרבנו אותי לעשות את הצעד הזה ולפנות לעבר קדמת הבמה. אני חושב שהרצון שלי להשפיע והתמיכה שקיבלתי מאותם גורמים וכמובן גם מהשר גלעד ארדן, שמהווה עבורי מנטור, הובילו אותי להתמודד. נכנסתי להתמודדות הזו אחרי תהליך הדחקה, אבל בחצי השנה האחרונה זה כבר עלה על הפרק ותפס תאוצה ובחודש וחצי האחרון נפל הפור".
ההישג של כץ מתעצם נוכח העובדה שהוא יצא באופן רשמי לקמפיין לפני חודש וחצי, להבדיל ממתמודדים אחרים שמכינים את עצמם שנים להתמודדות. "אני חושב שזה מחמיא", אומר כץ, "ריכזתי מאמץ לתקופה מסחררת של חודש וחצי, עם חברים ותומכים וההישג הוא מדהים בכל קנה מידה".

בטרם ההתמודדות, קיבלת את ברכת הדרך מהשר ארדן?

"ברגע שישבתי ושיתפתי אותו בתכוניותיי הוא פרגן ותמך מיד. הוא ציין בפניי שאני ראוי ושהוא נותן את ברכתו. צריך לזכור שאני עובד איתו בצמידות כבר ארבע שנים, ורגע לפני הפריימריז לבוא ולהגיד לו שאני מתמודד זו סוג של פצצה, אבל לשמחתי גלעד תמך במהלך לחלוטין. הייתה חשובה לי ברכת הדרך שלו ולולא קיבלתי אותה לא בטוח שהייתי הולך על זה. אני חשוב שהוא הבין את הרצון שלי מהסיבה הפשוטה שגם הוא עבר מסלול ארוך לאורך השנים – בטרם הגיע לתפקידיו הבכירים בהם הוא מכהן בשנים האחרונות בהצלחה מרשימה. לא לשווא חברי הליכוד מציבים אותו פעם אחר פעם בראש הרשימה בפריימריז".


זה לא מובן מאליו ש-700 חברי מרכז יצביעו בעבורי. מה שהכי מרשים בעיניי בהישג הזה הוא שהקולות הגיעו מכל הסניפים ברחבי ישראל, כולל  מדימונה, קרית שמונה, אילת ומעלות"


"זה היה חודש וחצי של עבודה מטורפת, תקופה שלא נושמים בה"

בימים האחרונים מנסה כץ להתאושש מהקמפיין האינטנסיבי שניהל. את רעייתו וילדיו הוא ראה לזמן קצר בשבועות האחרונים, אם בכלל, "הייתי סוג של נוכח-נפקד", הוא אומר בחיוך, "זה היה חודש וחצי של עבודה מטורפת, תקופה שלא נושמים בה. מדי יום נפגשתי עם חברי מרכז, פעילים וראשי רשויות, בנסיון לשכנע כמה שיותר לתמוך בי. השטח שידר לי שאני בכיוון הנכון מהרגע הראשון. החיסרון היה שהתחלתי אחרון ולא מעט חברים התחייבו למועמדים אחרים. נדרשתי לפעול בכדי לפצח את המשוואה הזו ולשמחתי הצלחתי בעיקר בשל קשריי האישיים עם הפעילים והחברים בליכוד. זו מערכת יחסים שמושתתת על בסיס חברות עמוקה, חברות אמת, אנשים שמצויים עימי בקשר הדוק לאורך 10 שנים. אני חושב שהשם הטוב שלי בליכוד הוביל אותי לתמיכה החד משמעית בקלפיות. מאז ומתמיד אני תמיד קשוב לחברי הליכוד, ולא משנה באיזה תפקיד שימשתי".

"העברתי תמיד מסרים שהפריימריז יוכרעו על חודו של קול, ושאסור לוותר על אף חבר"

ככל שהשעון תקתק לקראת פתיחת הקלפיות בפריימריז, כץ ממוקד המטרה הרגיש הוא 'יכול לעשות את זה' – אבל כשועל פוליטי לא קטן, הוא נמנע משאננות, והותיר את חבריו לדרך במתח בריא, "העברתי תמיד מסרים שהפריימריז יוכרעו על חודו של קול, ושאסור לוותר על אף חבר", משחזר כץ, "את יום הבחירות עצמו תכננו בקפידה. מבחינתי הכל התנקז ליום הזה: עשר שנים ברוטו של עבודה בפוליטיקה וחודש וחצי נטו בקמפיין הממוקד. התחלתי את היום המכונן הזה בשבע בבוקר עם ברכות מאשתי והילדים. אחרי זה פניתי להצביע בסניף המקומי בעיר ומשם יצאתי לסבב ביקורים בקלפיות במרכז הארץ. בין היתר הגעתי לקלפיות בנתניה, רמת גן חולון, בת ים, ראשל"צ, דרום תל אביב, גני התערוכה ועוד. בשעה שבע בערב התיישבתי עם חבריי לבחינת המצב והייתה תחושה מצוינת. למרות זאת לא הרפיתי והתחלתי להתקשר לכל אחד ואחד מהתומכים עד שרשימת ה'בייס' שלי הושלמה לחלוטין. ברגעים הללו הבנתי שאני כנראה הולך לעשות את זה".

"אני חושב שהשם הטוב שלי בליכוד הוביל אותי לתמיכה החד משמעית בקלפיות
"אני חושב שהשם הטוב שלי בליכוד הוביל אותי לתמיכה החד משמעית בקלפיות. צילום: שיר רותם

"אמרתי לדנה אשתי, 'את כנראה אשתו של חברת כנסת' והיא כמובן שמחה. אני חושב שהיא הייתה מאושרת בגלל שהיא יודעת כמה היה חשוב לי להיבחר. 10 שנים היא עומדת מאחורי, תומכת בי וזה לא מובן מאליו. העבודה שלנו תובענית, כזו שיוצאים מוקדם בבוקר וחוזרים כשכולם ישנים"


"הבית של ההורים שלי הפך לחמ"ל"

לאחר סגירת הקלפיות בעשר בלילה, חש כץ תחושת הקלה. את הלילה הוא החליט להעביר בבית הוריו בעפולה, מכיוון שלא רצה להטריד את ילדיו הקטנים בשיחות אינסופיות ושלל הודעות וואטס- אפ, "ברגעים הללו הייתה לי תחושת הקלה, למרות שלא ידעתי עדיין את התוצאות", מספר כץ, "הבית של ההורים שלי הפך לחמ"ל. ידעתי שעשיתי את המקסימום ובאותם רגעים הערכתי מאוד את החברים הקרובים שעזרו לי בקמפיין וכמובן את אשתי והמשפחה".
התוצאות התחילו לזרום משעה אחת לפנות בוקר והותירו את כץ ער יממה שלמה ויותר, "ראיתי את הזריחה והמשכנו לנתח את התוצאות שהיו טובות מאוד עבורנו", מספר כץ, "הטלפון לא נח לשנייה ונאלצתי להיעזר בשני מטענים ניידים. בסביבות השעה 1 בצהריים התוצאות הצביעו על פער של 200 קולות לטובתי והבנתי שנבחרתי רשמית. אחרי ההבנה הזו פשוט פניתי לנוח במיטה כי לא יכולתי עוד לתפקד. הייתי גמור", אומר כץ.
כמה שעות אחרי שהתעורר המתינו לכץ מאות הודעות ברכה נוספות מחברים, בני משפחה, קולגות ועיתונאים מקומיים וארציים, "בתום ההתאוששות מגיעה ההבנה של מה שעשיתי פה", אומר כץ, "קצת קשה לעכל את זה. זה לא מובן מאליו ש-700 חברי מרכז יצביעו בעבורי. מה שהכי מרשים בעיניי בהישג הזה הוא שהקולות הגיעו מכל הסניפים ברחבי ישראל, כולל  מדימונה, קרית שמונה, אילת ומעלות".

איך אשתך הגיבה ל'טייטל החדש שצפוי לך?

"כמוני היא גם לא ישנה כל הלילה. כשהתעוררתי היא שאלה אותי אם זה סופי, ואז אמרתי לה 'כן, 'את כנראה אשתו של חברת כנסת' והיא כמובן שמחה. אני חושב שהיא הייתה מאושרת בגלל שהיא יודעת כמה היה חשוב לי להיבחר. דנה עומדת 10 שנים מאחורי, תומכת בי וזה לא מובן מאליו. העבודה שלנו תובענית, כזו שיוצאים מוקדם בבוקר וחוזרים כשכולם ישנים. גם עכשיו מן הסתם זה לא ישתנה בשנים הקרובות. בלי התמיכה שלה לא הייתי מגיע להישג הזה ואת זה אני אומר בצורה חד משמעית".

רה"מ נתניהו התקשר לברך?

"ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התקשר. ברור לי שהוא אדם עסוק, ושהוא נמצא בתקופה לחוצה ורגישה ביותר. מבחינתי חשוב שיתמקד בענייני המדינה החשובים יותר. מעבר לכך אני מאמין שהשיחה תגיע בהמשך".


"השר גלעד ארדן הוא המנטור שלי, הדמות שלמדתי ממנה הכי הרבה בחיים, ומעבר לכך מנקודת ראותי הוא השר הכי טוב בכנסת, מקצוען, יסודי, חכם, בית ספר של ממש, ואין ספק שההתנהלות שלו תשפיע על זו שלי בכנסת ישראל. בזכות העבודה איתו הרגשתי בשל להתמודד על תפקיד חבר כנסת"


ומה אמר לך השר ארדן לאחר הזכייה?

"הטלפון הראשון היה מגלעד. הוא מאוד שמח עבורי, ולדבריו הוא היה בטוח שאני אנצח מכיוון שהוא מכיר את היכולות והכישורים שלי. הוא גם בטוח שאצליח מאוד בעבודה הפרלמנטרית וזה מאוד מחזק אותי. גלעד כפי שציינתי הוא המנטור שלי, הדמות שלמדתי ממנה הכי הרבה בחיים, ומעבר לכך מנקודת ראותי הוא השר הכי טוב בכנסת, מקצוען, יסודי, חכם, בית ספר של ממש, ואין ספק שההתנהלות שלו תשפיע על זו שלי בכנסת ישראל. בזכות העבודה איתו הרגשתי בשל להתמודד על תפקיד חבר כנסת ואין לי ספק שיחד נשלב ידיים ונקדם נושאים רבים עבור אזרחי ישראל. כבר שוחחנו על זה ושיתפתי אותו בנושאים ספציפיים".
לצד ארדן זכה כץ לקבל שיחות טלפון מפרגנות גם מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שהוביל את רשימת הליכוד בפריימריז, משר התחבורה ישראל כץ, מחברי כנסת, ובכירים במפלגת השלטון. "כמובן שארצה לעסוק בסוגיות הקשורות לפריפריה החברתית והגיאוגרפית. מכאן צמחתי ועל הטיקט הזה נבחרתי"

בחודשיים הקרובים, אחרי שקולות הניצחון שלו יתעמעמו, יידרש כץ מן הסתם לקחת חלק בקמפיין הליכוד לכנסת ובמקביל כבר לבנות את עצמו, עם הצגת אני מאמין ואג'נדות שאותם ירצה לקדם בבית המחוקקים. סיוע הוא צפוי לקבל משלושה עוזרים. למרות שהבחירות עדיין לא נערכו, ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה הכל יכול לקרות, נראה כי כץ לא מבזבז זמן וכבר בימים אלה הוא מסמן את הנושאים בהם ירצה לעסוק: "כמובן שארצה לעסוק בסוגיות הקשורות לפריפריה החברתית והגיאוגרפית", הוא אומר, "מכאן צמחתי ועל הטיקט הזה נבחרתי. למרות שהבחירות עוד לא נערכו אני כבר מתחיל להעמיק בנושאים מגוונים, נחשף לסטטיסטיקות, מחקרים ועוד מתוך כוונה לקדם נושאים. לעת עתה אני יכול להגיד שאחד הנושאים שמעניינים אותי מאוד הוא הפערים בשירותי הרפואיים בבתי החולים במרכז הארץ ובפריפריה. לשם כך אפגש כבר בקרוב עם פרופ' אורנה בלונדהיים, מנהלת המרכז הרפואי העמק בעפולה ומנהלי מרכזי רפואיים נוספים בצפון ובדרום בכדי ללמוד מקרוב את הצרכים ולראות איך מצמצמים את הפערים הבלתי נתפסים והברורים בכל אספקט. נושאים נוספים שמעניינים אותי ובכוונתי להתמקד בהם הם העצמאיים, בעלי העסקים הקטנים ונושא האבטחה במוסדות החינוך, בעיקר בגני הילדים. אני חושב שהקשר האישי ורב השנים שלי עם ראשי רשויות באזור, יאפשר לי גם לסייע להם בעתיד בשלל תחומים ולהשפיע על איכות החיים של התושבים. בכוונתי לא להיות עוד ח"כ, אלא חבר כנסת שיביא שינוי. מיותר לציין שאני לא מתכוון להתמקד בנושאים ביטחוניים ומדיניים מכיוון שזה לא המגרש שלי, אלא כן בנושאים חברתיים – בדגש על הפריפריה. אני חושב שהעובדה שאני חי את עבודת הכנסת כבר עשור שנים תסייע לי. מדובר בניסיון מאוד משמעותי".

אחרי הבחירות יש מעין קונצנזוס חיובי בכל הנוגע לרשימת הליכוד, גם בקרב גורמי אופוזיציה. מה הסיבה לכך לדעתך?
"אני חושב שהתגובות, כולל כאלה של אנשים שלא תומכים בליכוד, הן ביטוי לבחירה הראויה של נבחריה. נבחרה פה רשימה איכותית, מובילה, עם מנעד רחב של אנשים עם ניסיון רב בכל התחומים: הן הביטחוני, המדיני, החברתי והציבורי. אני גאה להשתייך לרשימה המרשימה הזו. חברי הליכוד שפנו לקלפיות הם אנשים שעתיד מדינת ישראל עמד לנגד עינהם".

כץ במהלך הפריימריז
כץ במהלך הפריימריז. צילום: אלבום פרטי


למרות שעברו ימים ספורים מאז הבחירות, האם אתה מרגיש שינוי ברמה האישית, תחושת אחריות?

"בגדול נשארתי אותו אופיר. אני חושב שאנשים מאוד אוהבים צניעות וזו תכונה שמאפיינת אותי, לפחות על פי מה שאומרים חבריי. אבל זה לא אומר שזה בא על חשבון תכונה אחרת. אני מקדם את הנושאים ואת מה שחשוב לי בשקט, בלי לייצר דם רע ואני חושב שהפריימריז הללו הוכיחו זאת. לא מעט אנשים אמרו לי 'מאיפה באת?'. אני חושב שהוכחתי שאפשר לנצח בתהליך של קבלת החלטות מושכלות, באמונה בדרך, בחברות אמיתית וכמובן בעשייה. זה מתכון מנצח. לבחירה

מתלווה סוג של אחריות, כאחד מ-120 נבחרי הציבור של מדינת ישראל. חובת ההוכחה היא עליי, ומוטלת עליי משימת על- לעשות טוב לישראל. אני גם יודע שאיפשהו אני מאבד את החיים הפרטים שלי, ושאעמוד במבחן ותחת זכוכית מגדלת כל הזמן".  

עוברות במוחך מחשבות לעזוב את עפולה ולעבור להתגורר במרכז?

"אין סיכוי. 10 שנים עבדתי באזורי חיוג 02-03, וכל הזמן שואלים אותי מדוע אני נשאר לגור בעפולה. לי יש תגובה מוכנה לכל שאלה שכזו ואני עונה שאני מוכן לבלות עוד 3 שעות בכבישים, לעבוד יותר קשה ולהמשיך לגור בעיר. מעולם לא אעזוב את עפולה מהסיבה הפשוטה שאני אוהב אותה. כשאני אומר את זה לאנשים מהמרכז הם מרימים גבה, אבל זו האמת. פה טוב לי ופה אני מרגיש הכי בבית".

ממה אתה מתרגש לקראת הצפוי לך?

"ראשית חשוב לציין שהבחירות עדיין לא נערכו. מעבר לכך, כרגע רץ לי בראש טקס ההשבעה לאחר הבחירות, כשאני יושב לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, עם המשפחה במשכן. זה הולך להיות מרגש. אני מאוד מצפה להתחיל לעבוד".

אתה חושב כבר על העתיד? על תפקיד בכיר יותר מחבר כנסת?

"בוא לא נקדים את המאוחר. כמו שאמרתי, כרגע עוד לא נבחרתי רשמית לכהן כחבר כנסת בישראל. אני מאמין שבעתיד ראשית ארצה לכהן מספר שנים כחבר כנסת, להכיר את המערכת הפוליטית יותר ממקום של מקבל החלטות ורק אז נחשוב קדימה".