אולי מגיע לכם דרכון אירופאי? כך תדעו

ממשלת פורטוגל מאפשרת לכל יהודי שמוצאו ספרדי, מרוקאי, טוניסאי, אלג'יראי, טורקי, יווני, טריפולאי, מצרי, סורי, בולגרי וכו' לקבל אזרחות מלאה ודרכון אירופי לכל דבר. עו"ד דרור חייק שמשרדו מתמחה בתחום מספר על הדרך לקבלת הדרכון הנכסף, מסביר מדוע מדובר ב"נכס" לכל דבר ואומר בצורה חד משמעית: "שני מיליון ישראלים זכאים לקבל את הדרכון. המחשה: כריס פלמינג- אתר פליקר

שמה של פורטוגל אינו אומר לנו הרבה. אוהדי הכדורגל יציינו כי זו הנבחרת שמחזיקה בתואר אלופת אירופה ובה משחק כוכב העל כריסטיאנו רונאלדו, מעריצי אייל גולן יזמזמו את שירו הנושא את שם המדינה, ופחות או יותר כאן מסתיימת ההיכרות שלנו עם אותה מדינה יפהפייה. אז מה אם כן הפך את אותה מדינה בשנתיים האחרונות למוקד הסתערות של כל כך הרבה ישראלים? ובכן, אין מדובר בחופיה המהפנטים אלא בהחלטה דרמטית שקיבלה ממשלת פורטוגל בשנת 2015 לפיה תינתן אזרחות ויוענק דרכון לצאצאי היהודים אשר גורשו ממנה לפני כ-500 שנים. נפגשנו לשיחה בעפולה עם עוה"ד דרור חייק, אשר משרדו הינו אחד המובילים בתחום זה בארץ, ושמענו על הדרך אותה עוברים בימים אלו ממש ישראלים רבים בדרך אל הדרכון הנכסף. "העובדה כי פורטוגל הינה חברה מן המניין באיחוד האירופי, וכי אזרח פורטוגל הינו אזרח אירופאי לכל דבר ועניין, בעל כל היתרונות מהם נהנים אזרחי גרמניה, צרפת וספרד, הפכה את הדרכון הפורטוגלי למצרך מאד מבוקש" מסביר עו"ד חייק ומוסיף: "בשל העובדה הפשוטה לפיה למעלה מ-2 מיליון ישראלים, זכאים לקבלו ובכלל זאת יוצאי צפון אפריקה, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה, איטליה, ארצות הבלקן, ארצות דרום אמריקה ועוד".

• החלום האירופאי

לדברי עו"ד חייק האפשרות להיות אזרח פורטוגלי זו ככל הנראה הדרך היחידה בה יוצאי המדינות הנ"ל וכמובן צאצאיהם יכולים לקבל דרכון אירופי. "ישנם רבים המנסים לקבל דרכון פולני, רומני, בולגרי וכו' אך כל אלו צריכים להוכיח קשר היסטורי ישיר למדינה מהדורות האחרונים. במקרה של פורטוגל, מספיק להוכיח כי הנך צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל, ובגלל שכמעט כל העולים מהמדינות שציינתי הינם כאלו – זה הופך אותם באופן מיידי לזכאים לקבלת האזרחות. כלומר – אם יוצאי העדה המרוקאית, טריפוליטאים, טוניסאים וכו' חפצים באזרחות אירופית – זו הדרך".

"לדרכון יש כל כך הרבה יתרונות", עו"ד דרור חייק
"לדרכון יש כל כך הרבה יתרונות", עו"ד דרור חייק

הסיבות של מגישי הבקשה לדרכון פורטוגלי הן רבות ומגוונות. לדברי עו"ד חייק מחזיק הדרכון נהנה מכל היתרונות של אזרח האיחוד האירופי –הוא יכול להתגורר בכל אחת ממדינות האיחוד ללא צורך באשרה וללא הגבלת זמן, הוא יכול ללמוד ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ללא צורך באשרת עבודה או חששות ממשטרת ההגירה ודינו כדין אזרח גרמני או שבדי.
בנוסף, בעל הדרכון נהנה מניידות גבוהה משמעותית מזו של מחזיק הדרכון הישראלי – ביכולתו להיכנס לארצות הברית ללא צורך באשרה כפי שנדרשים הישראלים וכן למדינות רבות בעולם אשר כלל אינן מתירות כניסת ישראלים לשטחן. "כיום הדרכון הפורטוגלי מדורג מס' 4 בעולם מבחינת רשימת המדינות אליהן הוא מאפשר כניסה", מציין עו"ד חייק.

• אלטרנטיבה ליום סגריר

אין זה סוד שישראלים רבים אוהבים להצטייד בדרכון נוסף מלבד זה הישראלי שברשותם. משהו בסגנון של 'אלטרנטיבה ליום סגריר', במיוחד במדינה כשלנו בה המצב הביטחוני לעיתים כה נפיץ. "ישנם כאלו שרוצים בנוסף לדרכון הישראלי גם דרכון זר מתוך דאגה לעתיד משפחתם. זה יכול לבוא ממקום של חשש ממצב בטחוני או פשוט מתוך רצון לאפשר לילדים בחירה רחבה יותר בעתיד של אפשרויות מגורים, לימודים ועבודה. זה לא בא על חשבון האזרחות הישראלית אשר כמובן נשארת" מסביר עו"ד חייק ומוסיף סיבה נוספת "שמתי לב שהישראלים אוהבים 'שיהיה להם' אז חלק מהאקססוריז החדשים הינו דרכון פורטוגלי. בסופו של יום מדובר בנכס לכל החיים שמקנה יתרונות משמעותיים למחזיק בו".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אם החלטתם להצטרף לתהליך אזי הוא מורכב מכמה שלבים כאשר בשלב הראשון בודק עו"ד חייק באמצעות מקורות היסטוריים האם על סמך נתוניו האישיים של הלקוח הוא צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל, אם התשובה חיובית מוגשת בקשה לקבלת אישור על כך מהקהילה היהודית בליסבון או בפורטו ולאחר קבלתו מוגשת הבקשה לאזרחות כאשר כל ההליך אורך כשנה וחצי לערך. אגב, בניגוד לדרכון הספרדי למשל, מוצר מבוקש אף הוא, כאן לא נדרש המבקש לעמוד במבחני שפה וידע אשר ההכנה אליהם יקרה ולעיתים אף בלתי אפשרית. וכמה עולה התענוג? לפי עו"ד חייק העלות הינה כ-6,000 ₪ לאדם ויש להוסיף לה את האגרות אשר משולמות ישירות לממשלת פורטוגל ולקהילה היהודית. 

• חלון הזדמנויות קצר

"ביחס לתמורה שמתקבלת – מדובר בעסקת מציאה של ממש", מציין עו"ד חייק. "לשלם סכום כזה ולקבל דרכון אירופי? זה חלום. לדרכון יש כל כך הרבה יתרונות, שלא לדבר על כך שגם הילדים יכולים לקבלו אחר כך, ומדובר בנכס לכל החיים שאפשרויות הניצול שלו בלתי נגמרות". עוד מוסיף עו"ד חייק כי ליוצאי מרוקו או טורקיה כנראה שאין ולא תהיה דרך אחרת להשיג אזרחות אירופית ולכן ישראלים כה רבים מגישים בקשה, גם בידיעה כי מדובר בחלון הזדמנויות מצומצם שכן ממשלת ספרד לדוגמא הגבילה את האפשרות להגיש בקשה למשך מספר שנים. "ניתן לשער כי בשלב מסויים גם ממשלת פורטוגל תעשה זאת, על כן אני ממליץ לכל המעוניין להזדרז כי לא ניתן לדעת מתי ישתנו התנאים", מציע חייק.