אבי אלקבץ: "אנחנו בדרך לבצע מהפך"

מתגעגע לקשר ההדוק עם התושבים, רוצה לחזור למעגל העשייה, יוצא נגד תופעת ה"מחנות" וחושב שתחושת הקהילתיות בעיר נשחקה קשות. אבי אלקבץ, ראש העיר עפולה לשעבר מתכונן ליום הבוחר ב-30 לאוקטובר, מציג את הסוגיות הבוערות בעיר לתפיסתו, מדבר על הנתק עם יצחק מירון וגם: חושף איזה נושא יכריע את הבחירות

תושבי עפולה עדים בחודשים האחרונים למערכת בחירות סוערת, אמוציונאלית, עם הרבה דם רע, משקעי עבר, ספינים, חיבורים ובעיקר שיח אחד ומתוקשר, על הנושא אולי הכי חם בבירת העמק: סוגיית הציביון בעיר שחצתה זה מכבר את גבולות העיר. ביטוי לכך ניתן לראות בקמפיינים ובהתמקדות הנרחבת של כלל המתמודדים לראשות העיר ומועצת העיר בנושא ובאייטמים התקשורתיים בעיתונות המקומות והארצית. אירועים נקודתיים שארעו במרוצת החודשים האחרונים, דוגמת פיגוע הדקירה האכזרי של שובה מלכה במרכז העיר עפולה בחודש יוני האחרון, וסאגת מכירת הבית הפרטי לאזרח מהמגזר הערבי ברובע יזרעאל, היוו קטליזטור לשיח הרגיש והחם והוסיפו חומר בעירה לנושא הטעון מאליו. מי שעורר אולי יותר מכול את הסוגייה הוא ראש העיר לשעבר אבי אלקבץ, שמודע לנפיצות שלה ושאומר בצורה חד משמעית כי סוגיית הציביון תהיה זו גם שתכריע את עתיד הבחירות בעיר. 40 ימים לפני פתיחת הקלפיות מנהל אלקבץ לוח זמנים קשוח ותובעני במטרה להגיע לכמה שיותר תושבים ומובילי דעה ולפרוש בפניהם את משנתו. חמש שנים לאחר שהפסיד את המערכה הקודמת לראש העיר המכהן יצחק מירון, מודה אלקבץ כי הלקחים הופקו והוא ערוך להסתער על משימת העל שהציב לעצמו: חזרה לכס ראשות העיר. הוא בן 54, נשוי לישראלה, אב לדנית, ליאור, איתי ואדר וסבא גאה לעמית ואופיר. בעבר שימש במשך שמונה וחצי שנים בתפקיד ראש עיריית עפולה וכמנכ"ל לאורך שש שנים וחצי. ברזומה שלו גם שירות של תריסר שנים בחיל הים.


"באותה שנייה שקיבלנו את התוצאות המאכזבות במערכת הבחירות הקודמת, הבנתי שאני צריך להיערך לקדנציה הבאה לבחירות נוספות"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אני מתגעגע למבט של ילדי הגנים המקסימים שבאתי וסיפרתי להם סיפור"

הרצון לחזור למרכז קבלת ההחלטות בוער בקרבו של אלקבץ ונשמע מכל משפט היוצא מפיו. “אני בהחלט מתגעגע", הוא אומר, “תפקיד של ראש עיר הוא מאוד חשוב ולא לכל אחד יש את הזכות להגיע אליו ולבנות חזון, לבנות פרוייקטים וליישם אותם. הקשר האישי עם התושב היה מאוד חסר לי ועכשיו שהזירה מתחממת לקראת הבחירות אני מרגיש טוב כי אני שומע הרבה דברים טובים וזה מחמם את הלב. למעשה, באותה שנייה שקיבלנו את התוצאות המאכזבות במערכת הבחירות הקודמת, הבנתי שאני צריך להיערך לקדנציה הבאה לבחירות נוספות. העשייה מאוד חסרה לי ואני חושב שיש הרבה מה לעשות. יש לי את כל המוטיבציה, הנסיון והכוחות לבוא ולחזור. אני מתגעגע למבט של ילדי הגנים המקסימים שבאתי וסיפרתי להם סיפור, לעיניים הדומעות של תלמידי כיתות יא' שיצאנו יחד למסע בפולין, לעיניים הגאות של חיילי העיר בטקס הגיוס והשחרור ובעיקר לקשר עם התושב. "שואלים אותי למה אני צריך את כאב הראש הזה שוב ואני עונה כי אני רואה בתפקיד הזה שליחות. במשך שנים רבות הייתי שליח של העיר בצה"ל ובעיריית עפולה. עשיתי הרבה מאוד דברים למען הקהילה, והסיפוק הוא אדיר ברמה האישית והציבורית. אני מאוד רוצה לחזור לעשייה הזו. יש לי חיבור חוצה מגזרים בעפולה. אני מסתובב הרבה ופוגש הרבה אנשים בעיר. רבים מהם מחזקים ומחבקים אותי. ראיתי בהרמת הכוסית בראש השנה הרבה חברים לדרך ובני משפחה אבל גם תושבים שלא הכרתי בעבר שבאו לתמוך ולחזק. שמחתי גם לראות את הסחף של חברי המועצה שהצטרפו אלינו וחושבים שזו הדרך הנכונה לעתיד טוב יותר לעפולה. בתום מערכת הבחירות הקודמת חשבתי שיש מקום לתת להנהגה להוביל את העיר למקומות גבוהים יותר – אבל בפועל זה לא קרה והעיר מצויה בנסיגה בכל תחום. זה הראה לי שחשוב מאוד לשוב לתחושת השליחות, האחריות ובשנה האחרונה, ככל שהתקרבנו לבחירות, קיבלתי המון פניות מתושבים לחזור ולהנהיג וזו לא קלישאה. יש פה הרבה תושבים והגיע הזמן להחזיר להם את תחושת החדווה, השמחה".

"יש פה תחושה של עיר שנרדמה"

אחרי ההפסד למירון בבחירות הקודמות, נראה כי אלקבץ מגיע למערכת הבחירות הזו מפוכח יותר, חד וממוקד מטרה. לדבריו הוא גם בנה תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח שתתחיל, אם ייבחר, בשיקום כל המערכות ובהמשך צמיחה מחודשת: “אני בתחושה שיש מערכת בחירות בעיר כבר 7 שנים, עוד בתקופה שאני הייתי ראש עיר, הוא אומר, “יש היום תחושה של עיר שסועה, תחושה שיש שני מחנות גדולים בעיר והמשימה הראשונה שלי אחרי הבחירות תהיה לאחות את הקרעים, לבנות קהילה חדשה, מאוחדת ואוהבת בעיר. אני חושב שהגיע הזמן לומר די למחנות. תחושת החיים הקהילתיים בעפולה נשחקה, יש פה תחושה של עיר שנרדמה, עיר בקפאון, יש נסיגה בחינוך, אין פה חיי תרבות ויש כמובן את נושא הציביון". לאלקבץ אג'נדה ברורה בכל הנוגע לנושא הציביון, גם אם לעיתים היא לא מתכתבת עם כללי הפוליטיקלי קורקט, “ב-5 השנים האחרונות זה הפך לנושא מאוד משמעותי, נושא שמעורר בנו דאגות. לתפיסתי, ראש עיר הוא כמו אבא של התושבים והוא מעורב כמו משפחה בהתאם, אבל בפועל תושבי העיר מרגישים לצערי תחושת ניכור מראש העיר, כך היה בפרשת המכרזים במורדות עפולה עילית ובניכור לה זכתה משפחת דדון שבתה שלי ז"ל נרצחה על ידי בן עוולה. התושבים רוצים אבא ולא עורך דין”.

איזה נושאים דורשים מנקודת ראותך שינוי?

"בישיבת המועצה הראשונה אחרי הבחירות אנו נעלה שוב את ההצעה לסדר שהעלינו לאחרונה במועצת העיר בנושא השמירה על ציביון העיר ושאותה סירב מירון להעלות. זה נושא מאוד חשוב בעיניי. יש המון חברי מועצה שתומכים בהצעה הזו, חלקם היום בקואליציה של מירון. אין לי ספק שעפולה צריכה להיות עיר יהודית במלוא מובן המילה. הנושא השני הוא עצירתו של 'רכב הכסף' שמצלם את האנשים ובהמשך  נשלחים דו"חות לתושבים. מכונית זו תשרת את התושבים. הנושא השלישי הוא החינוך. היינו בנסיקה והיום אנו בנסיגה. אין דבר חשוב מעתידם של ילדנו ותלמידנו, של הסטודנטים, ואנחנו נשוב להשקיע בהם ככל שיידרש".


אני קורא לכל הפעילים שלי ושל הצד האחר לכבד את האחר ולזכור שיש את היום שאחרי, יום שבו נרצה לראות את כל התושבים כמקשה אחת, כקהילה אחת אוהבת ומקבלת"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"יש מקום להפוך את הפארק העירוני לפארק סגור שוב"

  לצד סוגיית הציביון, קמפיינים רבים בבחירות בעפולה עוסקים בפארק העירוני ובעומסים בו בעקבות בואם של תושבי חוץ. בעיריית עפולה טוענים באופן חד משמעי כי אין אפשרות חוקית לגבות תשלום ולצמצם בעומסי המבקרים בפארק, אבל אלקבץ חושב אחרת, “הפארק נבנה לפני 11 שנים מכספי התושבים ולרווחתם. הוא נועד להיות הלב הפועם של העיר. בזמנו ניסינו לגבות תשלום מתושבי חוץ וזה לא צלח בתחילה, אבל אחרי שהוספנו מתקנים ופינת חי הצלחנו לשנות את הסדרי הכניסה. לעניות דעתי בהחלט יש מקום להפוך את הפארק שלנו שוב לפארק סגור, כפי שעשינו בשנת 2012 ו-2013. באותה עת הפארק ארח את הקייטנות העירוניות ופעילות הקיץ. לכל תושב היה צמיד והוא יכול היה להיכנס לפארק ללא תשלום. התחושה בתקופה דאז הייתה שהקהילה הרוויחה פארק עירוני לרווחת התושבים. כך יהיה גם בעתיד".

"אני קורא לכל הפעילים שלי ושל הצד האחר לכבד את האחר"

הביטוי הכי מובהק להתלהטות של מערכת הבחירות הנוכחית בא לידי ביטוי בישיבות מועצת העיר הסוערות בהן נחשפו התושבים לעימותים חריפים ואלימות מילולית לא ראויה בלשון המעטה. אותם עימותים 'כיכבו' בין רגע על מסכי הסמאטרפונים של תושבי העיר וברשתות החברתיות ולא הוסיפו כבוד לתדמית העיר. “רמת השיח בישיבות המועצה נמוכה מאוד", אומר אלקבץ, “אני לא שותף לשיח הזה במרבית המקרים. לתפיסתי צריכים ליצור שיח מכבד יותר, ראוי יותר, מכיל ומתחשב יותר. שיח בו מקשיבים ולומדים לכבד את האחר. אין ספק שלכל אחד מחברי המועצה יש מה לתרום בשיח אחר. רואים את זה גם בפייסבוק. אני באופן אישי ביקשתי מחבריי שישמרו על שיח תרבותי ומכבד, אבל הצד האחר בוחר בדרך פוגענית ושיסע את החברה בעפולה. אני קורא לכל הפעילים שלי ושל הצד האחר לכבד את האחר ולזכור שיש את היום שאחרי, יום שבו נרצה לראות את כל התושבים כמקשה אחת, כקהילה אחת אוהבת ומקבלת".


"יש פה חלום להפוך את עפולה למטרופולין חמישי ואני חושב שעפולה רוצה להישאר עיר באווירה כפרית"


"אין ספק שהעשייה כראש עיר היא הדבר המספק ביותר שעשיתי בחיים"
"אין ספק שהעשייה כראש עיר היא הדבר המספק ביותר שעשיתי בחיים". צילום: מרלן נוי

"יש תקלות ובעיות ובעירייה אין שום מענה"

בין אלקבץ למירון, שני ראשי עיר בעבר ובהווה עם זכויות רבות והערכה רבה מתושבי העיר, קיים נתק ארוך – עם היסטוריה של עימותים. נכון לימים אלה לא מתקיים בין השניים שום קשר, “אני ומירון עבדנו יחד עוד בשנת 1996, עוד לפני שהגענו לעיריית עפולה בשנת 2005. ב-11 השנים האחרונות יש ביננו נתק מוחלט. אני חושב שכולם מבינים מי גרם לכך. ברמה האישית נפגעתי ממנו מאוד. בראייה לאחור של 5 שנים האחרונות אני חושב שהדבר המרכזי שמירון טעה בו הוא נושא סדר העדיפות וההתנהלות הכללית. הניכור שלו הביא אותו לכך שהוא לא מחובר לעירייה, לא לעיר ולא לתושבים. תושבים פונים לעירייה ומתלוננים שיש פקקים, יש תקלות ובעיות ובעייריה אין שום מענה, אין לקיחת אחריות. כשראו שיש בעיות במערכת החינוך פשוט החליפו סמנכ"ל, ואחרי שהכשלון המשיך החליפו עוד סמנכ"ל ולדעתי גם הסמנכ"לית הנוכחית לא תצליח כי נדרש טיפול שורש במערכת. זה בא לידי ביטוי גם בנושא התפתחות העיר. יש בעיר מאות דירות ריקות ואלפי דירות שמתוכננות להיבנות בעתיד. יש פה חלום להפוך את עפולה למטרופולין חמישי ואני חושב שעפולה רוצה להישאר עיר באווירה כפרית ירוקה".

"שכונת רובע יזרעאל משוועת למתנ"ס"

 למרות הידיעה כי נכון לו עוד קרב פוליטי מאתגר במיוחד מול ראש העיר המכהן יצחק מירון, אלקבץ חושב קדימה ואוחז במספר תוכניות אותן הוא רוצה לקדם, הן ברמה של פרוייקטים חברתיים והן ברמה של פרוייקטים פיזיים: “אני חושב שאפשר להקים בריכה נוספת עבור תושבי שכונת גבעת המורה, ואנחנו רואים את ההצלחה המסחררת של הבריכה בעפולה עלית", הוא אומר, “יש מקום גם לפתח את הפארק העירוני ואולי לשקול להציב בו מגלשות מים. כמו כן יש מקום לבנות הרבה מוסדות ציבור כמו גנים ובתי כנסת, מתנ"ס בשכונת רובע יזרעאל שמשוועת לכך וגם בעפולה עצמה יש מקום להרחיב את תחום תרבות הפנאי והתרבות בכלל. אבל בעיניי מה שהכי חשוב זה להשקיע בילדים שלנו, בסטודנטים שלנו".

"אלו שחברו אליי הם חברים שרציתי לצידי"

בחודש האחרון הודיעו חברי המועצה ראובן יוקלר, שלמה מליחי וחביב פרץ על תמיכתם באלקבץ במרוץ לראשות העיר. לפני כשבועיים היה זה הפעיל החברתי איתי כהן שהודיע אף הוא על תמיכה באלקבץ כשחבר המועצה יוסי אסרף עשה זאת לא מכבר. לדברי אלקבץ כאן לא תמה הרשימה ונכונות לנו עוד הפתעות, “במועצת העיר בכדי להשפיע, צריך להיות בקואליציה", אומר אלקבץ, "אני יכול להבין את חבריי שבחרו בקואליציה בכדי לפעול עבור תושבי העיר וטובת הציבור. אני גאה על כך שהם הצטרפו למחנה שלנו עוד לפני הבחירות, למרות שבתקופה הזו אנשים עדיין חוששים להביע את הדעה שלהם. הם קיבלו החלטה אמיצה כשהצהירו על כך קבל עם ועדה מול תושבי עפולה. זה מחזק אותי, נותן לי את התחושה הנכונה, והמוטיבציה שאנחנו בדרך הנכונה ובדרך לבצע מהפך. אלו שחברו אליי הם חברים  שרציתי אותם לצידי ואני גאה על כך שהם הצטרפו למחנה שלנו. יש חברים נוספים שאנו מנהלים איתם משא ומתן, ויש גם הרבה שרוצים לשמור על חשאיות, שמדברים מתחת לפני השטח. אני חושב שבסופו של יום הבחירות הללו יוכרעו על נושא הציביון. עפולה נמצאת על צומת דרכים מאוד משמעותי, צומת של להיות או לחדול להיות עיר יהודית. נושא הציביון היהודי הוא בנפשנו ואני מאמין שמרבית תושבי עפולה חושבים כמוני. אנו בעד דו קיום במסחר, בתעסוקה אבל אנחנו נגד מגורים משותפים ונעשה הכול שרק תושבי עפולה יוכלו לקנות בתים בעיר הזו ולגור בה. עפולה זכאית לשמור את הציביון שלה".

 אלקבץ בתקופה בה שימש כראש העיר עפולה. תמונת ארכיון
אלקבץ בתקופה בה שימש כראש העיר עפולה. תמונת ארכיון

משהו אישי

מה המשפחה שלך חשבה על ההתמודדות שלך אחרי שנים רבות ותובעניות בתפקיד ראש העיר?

"החיים הם כמו רכבת הרים בלונה פארק, עם עליות וירידות. עברנו תקופות יפות של הצלחות יפות עם תושבי העיר עפולה וגם המשפחה שלי נהנתה מהפריחה הזו. לצד זה היו גם רגעים קשים שאותם אני לא מאחל לשונאים שלי לעבור. ידענו לצאת מהם מחוזקים והמשפחה שלי תמכה בי בתקופה זו. המשפחה תומכת בי היום גם במטה, גם בעשייה הלוגיסטית וברצון להחזיר את עפולה למסלול של הצלחה, לתקופה של פריחה ושגשוג, כמו שמגיע לתושבי עפולה".

איזה מעגל תמיכה הכי הפתיע אותך?

"יש לשמחתי המון תושבים שהיו מספיק כנים לומר לי שהם לא בחרו בי בבחירות הקרובות ושבבחירות ב-30 באוקטובר הם יבחרו בי. זו אוכלסייה מכל המגזרים בעיר וזה מחמם את לבי. זה מסע לא פשוט, להוביל את עפולה קדימה. התושבים מבקשים תקווה. היום העיר כבויה, אבל עכשיו הם רואים את האור בקצה המנהרה".

באיזה הישג את אתה הכי גאה, ברמה האישית והמשפחתית?

"זו שאלה לא פשוטה. אני מאוד גאה בילדיי ונכדיי. אני גם מאוד גאה במה שעשיתי בצבא. עברתי קורס חובלים שהכין אותי היטב לחיים ובנה אותי. אולם אין ספק שהעשייה כראש עיר היא הדבר המספק ביותר שעשיתי בחיים, בעיקר בפרוייקטים החברתיים. אני מאוד גאה על מרכז הורים וילדים שהקמנו, על מרכז הטיפול לגיל הרך, הבריכה בעפולה עילית. לא אשכח גם לעולם שכאשר הגעתי לביקור בה ראיתי ילדים עם שקית ובה מטבעות עם חמישה שקלים עבור תשלום הכניסה".

 

תגובת עיריית עפולה

"אחת הסיבות העיקריות להדחתו של אלקבץ הייתה העובדה שבמשך שמונה שנות כהונתו לא הייתה אצלו קבלת קהל ובתקופה זו הוא אף נמנע מלסייר ברחובות העיר ובשכונות כדי לא לשמוע את טענות התושבים. לזכותו יאמר, שהסיורים שעשה היו בעיקר סיורי לחיצות ידיים במרכז העיר בערבי חג אותם הוא ממשיך גם היום. עוד יוזכר שבתקופתו בניין העירייה היה נגיש בעיקר רק למקורבים. אחת המהפכות שעשה איציק מירון בחמש שנות כהונתו הייתה בתחום הקשר עם התושב. בתקופה זו נפגש ראש העיר עם אלפי תושבים במסגרת קבלת קהל שהתקיימה בלשכתו מדי שבוע ובמסגרת סיורי הבוקר שנערכו גם הם אחת לשבוע ברחובות העיר והשכונות. כמו כן, הוקם מערך שירות עירוני נגיש לציבור בכל אמצעי המדיה (דוא"ל, פייסבוק, וואטסאפ עירוני, מכתבים וכד') ובו מוקד עירוני המטפל בכ-50,000 פניות תושבים בשנה ובאלפי פניות תושבים ישירות לעירייה. אחת הטענות המופרכות שנחשפו לאחרונה היא העובדה שאלקבץ בכבודו ובעצמו (יאמר לזכותו) הביא לעיר את "מכונית הכסף" בשנת 2013 בשלהי כהונתו, שתפקידה הוא לאכוף עבירות בטיחות וסכנת חיים לתושבים וילדים הולכי הרגל, עובדה שאלקבץ מנסה להסתיר מעיני הציבור, בהבטחות פופוליסטיות לביטול האכיפה. עוד יצוין, כי עיקר קמפיין הבחירות של אלקבץ מבוסס על הסתה פרועה ומצגי שווא לרוב ברשתות החברתיות ובמדיה ועל כך אף עומדת ותלויה נגדו תביעת לשון הרע על סך 100,000 ₪ (שאותה הוא מסתיר מעיני הציבור) מאידך, מרבה אלקבץ להתפאר בהבטחות של בחירות לרוב. אחת הדוגמאות הבולטות בקמפיין הבחירות שלו היא "השמירה על הציביון" והציבור מצפה להסבר אינטליגנטי מפורט, כיצד הוא מתכוון בדיוק לעשות זאת?"