תביעה נגד מועצה מקומית בגין סירוב להנגיש כיתה עבור תלמידה עם לקות שמיעה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 125,000 ₪ נגד המועצה המקומית ביר אל מכסור בשם תלמידה עם לקות שמיעה, לאחר שהמועצה לא ביצעה הנגשה אקוסטית בכיתה בה למדה. המחשה: צילום- פיקסהביי

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה על סך 125,000 שקלים נגד המועצה המקומית ביר אל מכסור וארבעה נושאי משרה בה, בגין סירובם לבצע הנגשה אקוסטית עבור תלמידה עם לקות שמיעה. התביעה הוגשה לאחר שפניות רבות מצד משפחת הילדה למועצה המקומית בבקשה לבצע ההנגשה הנדרשת לא נענו, ובמשך מספר שנים המועצה נמנעה מלעשות את הנדרש חרף חובתה לפי חוק השוויון לביצוע עבודות ההנגשה בבית הספר.
הוריה של התלמידה פנו לראשונה בדרישה להנגשה בשנת 2015, בעת שעלתה לכיתה ב' בבית הספר. בהתאם לחוות דעת מקצועית בנוגע למוגבלות השמיעה שלה, היה צריך לבצע התאמות אקוסטיות בכיתת הלימוד שלה. אולם, מאחר והמועצה סירבה לבצע את ההנגשה, התלמידה התקשתה לשמוע את הנלמד בכיתה וסבלה מכאבי ראש תכופים שלוו בתחושות לחץ ותסכול. כל אלה פגעו פגיעה ממשית בלימודיה, והוריה נאלצו לשכור עבורה מורה פרטית, אשר הגיעה לביתם מדי יום וזאת לאורך תקופה ממושכת.

• "לא אחת אנו נתקלים בתופעות של רשויות אשר גוררות רגליים"

לאחר שפנו פעמים רבות למנהל מחלקת החינוך במועצה ולא קיבלו מענה בתקופה שאורכה שלוש שנים, פנו ההורים לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנציבות ביצעה פיקוח בבית הספר, כחלק מתהליך בירור ראשוני. בפיקוח נמצא שמצב הנגישות היה מחפיר באופן הפוגע בלימודיהם ובזכויותיהם של תלמידים עם מוגבלות. מיד לאחר הפיקוח, בחודש אוגוסט 2018 נשלח מכתב התראה טרם הגשת תובענה אזרחית שבעקבותיו החלו העבודות להנגשה אקוסטית של כיתת התלמידה שהסתיימו ביולי 2019, וזאת כאמור רק בעקבות פניית הנציבות וכשהתלמידה כבר לומדת בכיתה ו'. החוק קובע כי על הרשות לפעול להנגשת כיתה עבור תלמיד עם מוגבלות מיד עם היוודע לרשות על רישומו לבית הספר, ויש לציין כי משרד החינוך מתקצב את ההנגשה.


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


אברמי טורם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "שוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות והשתלבותם בחברה מותנית בתשתית ובהנגשה הניתנת להם בגיל צעיר. לצערי, לא אחת אנו נתקלים בתופעות של רשויות אשר גוררות רגליים אינן מנגישות את בתי הספר כנדרש בחוק ובכך מונעות את הכלתם של התלמידים באופן שוויוני בבית הספר. להעדר הנגשה השלכות קשות לטווח קצר ואף לטווח ארוך. לפיכך, נדרשנו להגיש תביעה נגד הרשות המקומית. נמשיך לפעול כדי למגר תופעות של אי מתן הזכות להנגשה פרטנית לתלמידים ולהורים".