רוצו על זה: פציעות ספורט

הטור של אסתי דה פז- מנהלת קבוצות ריצה בעמק: מה גורם לפציעות? מי נוטה להפצע יותר ספורטאים חובבנים או מקצוענים? מהן פציעות הספורט הנפוצות בענף? ואיך ניתן להימנע מהן

פציעות ספורט, נושא שכואב לדבר עליו תרתי משמע וכדאי להכיר אותו. הספורט בריא לגוף ולנפש וכמו בכל ענף, גם בענף הריצה שיתרונותיו עולים משמעותית על חסרונותיו ישנן פציעות שכיחות המאפיינות ספורטאים חובבנים ומקצועניים כאחד. 

• אז מי נפצע יותר? רצים חובבנים לא מנוסים או ספורטאי עלית? 

לרוב ספורטאים חובבנים יפצעו מ OVER USE – שימוש יתר של הגוף, כאשר הרצון להגיע להשגים ונפחים מהר יותר ולא לפי סרגל המאמצים ויגרמו לגוף לעבוד לא נכון.
הרקמות הרכות של הגוף הן הראשונות להפצע, שרירים וגידים ובמקרה חריג של גוף חלש העצם תספוג את הזעזוע והדרך לשבר מאמץ סלולה. ספורטאים מקצוענים יפצעו פציעות טראומתיות יותר כתוצאה מהישגים פנומנלים, שבירת שיאים שדורשים מהגוף 200% יכולת ולכן ספורטאים מקצוענים חשופים יותר לפציעות.
הפציעות הנפוצות של הרצים החובבנים והמקצוענים כאחד הן  ITB או RUNNERS KNEE פציעה במפרק הברך, פציעות בגיד אכילס,  SHIN SPLINT, PLANTAR FASCIITIS  דורבן.



אז מצד אחד אפשר לשבת מהצד ולהתבונן ולפחד ולא להתחיל בכלל ומצד שני לעבוד נכון ולשמור על האיזון השרירי בגוף ולשמור על פעילות הדרגתית של זמן, מהירות ומרחק ריצה.
נפצעת? יש כאב? לא לחכות! ללכת ולטפל ככל שתזהו את הבעיה מוקדם יותר כך משך הטיפול יהיה קצר יותר והסיכוי להחלמה גדול הרבה יותר. גרוע מאוד לרוץ על כאב, בגלל יעד או מטרה קרובה ולא להקשיב לגוף, הפציעה תגרור פציעה נוספת כפיצוי ודרך הטיפול וההחלמה יהיו ארוכים ומשמעותיים יותר לעיתים בעלי נזק בלתי הפיך.
דרכי הטיפול והמניעה בפציעות הן ציוד נכון ומותאם, הרגשה סובייקטיבית לבחירת הנהלה נוחה ונכונה, תוכנית אימון בעלת עומסים משתנים כולל תרגילי כח, טכניקה וחיזוק שרירי ליבה. חשוב לשלב מנוחה, עיסויים, תזונה נכונה והרפייה. חשוב לי לומר שרצים רבים יהנו מריצה שנים רבות ולא יפצעו, בהחלט יש כאלה, אבל גם אם נפצעת, זה לא סוף העולם מטפלים מחלימים וממשיכים להנות מהריצה מתחושת האנדורפינים שמציפה את הגוף וגורמת להרגשה הכל כך טובה, הן פיזית והן מורלית נפשית אז מה שנשאר זה, רוצו על זה זה שווה את זה.