עפולה נפרדה משאול בן תורה  – מאנשי החינוך המוערכים בעיר

בן תורה ניהל את החטיבה העליונה ב'כפר הנוער ויצו ניר העמק', חינך וליווה דורות של תלמידים ומורים. צילום: באדיבות המשפחה

תושבי העיר עפולה נפרדו לפני מספר ימים משאול בן תורה, דמות חינוכית מוערכת ומוכרת בעיר במשך עשורים רבים. בן 92 היה במותו.
בן תורה ניהל את החטיבה העליונה ב'כפר הנוער ויצו ניר העמק', חינך וליווה דורות של תלמידים ומורים.
הוא נולד בשנת 1930 וגדל במילאנו, איטליה. בהיותו בן 13 אמו נלקחה למחנות ונרצחה באושוויץ. אביו נהרג בהפצצות בעלות הברית שנה לאחר מכן. בתום המלחמה עלה בן תורה לארץ יחד עם אחותו ואחיו, באוניית מעפילים, הגיע לעתלית ומשם הופנה לבית הספר מקווה-ישראל. בן תורה היה ממתיישבי קבוצת גבים שבנגב, ונמנה על מגני הנגב במלחמת השחרור. בקיבוץ גבים נישא ליערה אשר עלתה עמו באותה ספינה מאיטליה.
בהיותו בוגר בית ספר חקלאי עבר לעפולה בשנת 1953 ועבד כמדריך חקלאי בחוות הלימוד. משם המשיך ללמד חקלאות בבתי הספר יזרעאל ואלומות בעפולה. ב1958 קיבל את ניהול מרכז הנוער בעפולה עילית, שם קיים גם פעילויות ערב רבות לילדי עפולה עילית. ב- 1970- עבר לנהל את ביה"ס עמל בגבעת המורה.
לאחר סיום לימודי ההיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת חיפה, מונה בשנת 1975 לנהל את החטיבה העליונה בבית הספר ויצו ניר העמק, חטיבה אותה ניהל במשך כעשרים שנה. בן תורה ניהל וטיפח צוות מחנכים ומורים אשר זוכרים אותו באהבה רבה. תחת ניהולו התפתח בית הספר וקלט תלמידים רבים.
בן תורה יצא לגמלאות בשנת 1995 אך המשיך את מורשתו ללמד את תולדות עם ישראל דרך תיעוד סיפור משפחתו בשואה. המסמכים וסיפור המשפחה ריגשו רבים והפכו לספר אשר התפרסם באיטליה תחת השם, "משפחה אחת" ואף כלל גלויות אשר אמו של שאול שלשלה מחרכי קרון הרכבת לאושוויץ, ואשר הגיעו ליעדם ושמורים ב"יד ושם".
הספר הוביל לסיבוב הרצאות ברחבי הארץ ובאיטליה ולערבי זיכרון בהשתתפותם של יערה ושאול. השנה הפך סיפורם להצגה בתיאטרון עדות בו שיחקו נערים את שאול, יערה ובני משפחתם בשואה.
שאול נפטר בשיבה טובה, מוקף משפחה וחברים בגיל 92 והניח אחריו, אישה: יערה, ארבעה ילדים: אירית, אורלי אלדד וליאת, נכדים ונינים.

 

דרך צלחה: ראשי הרשויות והמועצות בעמק נכנסו לתפקידם

|