'על המפה' – הנגב והגליל נפגשים בעפולה

קואליציית מוסדות תרבות ומורשת בנגב ובגליל, מייסודה של תנועת תרבות, מאגדת תחתיה עשרות מוסדות תרבות מהנגב והגליל במטרה לחזק אחד את השני, ואת תפקידה של תרבות כמנוע צמיחה כלכלי- חברתי. עכשיו, בחג החנוכה, ניתן לראות אירוע ראשון בהפקת הקואליציה ותנועת תרבות- פסטיבל אומנות 'על המפה', העיר שתארח את הפסטיבל- עפולה. צילום: שני ברט

בחלוף שנתיים של התמודדות עם משבר הקורונה ניתן להגיד בבירור- תחום התרבות הינו אחד התחומים שנפגעו באופן הכי משמעותי במהלך המשבר הנוכחי ויחד עם זאת הוא אחד התחומים המשמעותיים לעיצובה של החברה שלנו וחיזוק חוסנה. 'בארץ קיימים אין ספור מוסדות תרבות משמעותיים וחשובים שפועלים בפריפריה הישראלית, עליהם פחות שומעים, פחות מכירים. מוסדות אשר מחוברים לאנשים ומקום. זיהינו בתקופה האחרונה ביתר שאת את הפוטנציאל הגלום בלפעול יחד, בלקדם ביחד את התרבות והאומנות כמנוע צמיחה כלכלי וחברתי בישראל בכלל ובפריפריה בפרט. המוסדות חווים עשייה ומשמעות עצומה בבחירה לפעול ביצירת תרבות ואומנות עם הקשר למקום, אך יחד עם זאת מתמודדים עם אתגרים עצומים.
כבר הרבה זמן ברור לנו שהכוח הוא בביחד, ששינוי יכול לקרות כשמאגדים כוחות. הקורונה היתה דחיפה משמעותית לכך״, מספרת מור ליפשיץ, חברת תנועת תרבות ויו"ר הקואליציה.
הצורך להתמודד יחד עם האולמות, הסטודיויים והגלריות שהיו ריקות מקהל זמן רב הוליד את מהלך הקמת הקואליציה של מוסדות התרבות מהנגב והגליל.
כחלק מהפעילות המשותפת הוחלט להפיק אירוע תרבות ראשון מסוגו- פסטיבל אומנות באורך שלושה ימים, בחופשת החנוכה, שיתקיים בעפולה ויזמין עשרות מוסדות תרבות, הרכבים ואומנים מהגנב והגליל ואלו לצד אומנים מקומיים מעפולה ובאזור – מוזיקאים, שחקנים, אומנים פלסטיים, וידאו ופרפורמנס.

• הפסטיבל פתוח לקהל הרחב

"זה העניין של הפסטיבל. זה למה הוא ראשון מסוגו, פסטיבל שהקטע שלו הוא הבמה למוסדות שמעורבים ויוצרים במקום מהנגב והגליל ובמה לאומנים בעיר בה הפסטיבל מתארח. זה פיילוט ראשון שאני מאוד מקווה ומצפה שנמשיך איתו למקומות נוספים בהם פועלים מוסדות הקואליציה"
פסטיבל 'על המפה' צפוי להתחיל ביום רביעי ולהמשך שלושה ימים (1-3.12) וליצור במה לעשרות אומנים ואומניות. הפסטיבל פתוח לקהל הרחב ונערך בשיתוף פעולה עם עיריית עפולה.
את הפסטיבל מפיקה תנועת תרבות ביחד עם הקואליציה, אשר מאגדת תחתיה עשרות מוסדות תרבות מהנגב והגליל במטרה לחזק יחד את תפקידן של תרבות ואומנות כמנוע צמיחה בפריפריה.
'על המפה' עומד על הרצף והמשך המסורת של יצירת פסטיבל גדול בעפולה אשר מביא למרכז הבמה אומנים מעפולה והעמק, מביא את כל היופי שהעיר יודעת להציע לנו ומה שלא רואים כאן בדרך כלל.

תכניית על המפה. עיצוב תוכניה: נעם בן דוד
תכניית על המפה. עיצוב תוכניה: נעם בן דוד

"הבחירה לקיים את הפסטיבל דווקא בעפולה אינה מקרית״, מוסיפה ליפשיץ, ״אני חיה בעפולה ביחד עם קהילת אומנים של תנועת תרבות 14 שנה. התיישבנו כאן ביחד לטובת יצירת תרבות ואומנות שמחוברת למקום ולקהילה עם כל שכבות הגיל. אחד הדברים המרכזיים שעשינו בשנים האחרונות הוא להפוך את השוק הישן בעפולה למקום תוסס ומלא חיים, בזכות האומנות והעשיה התרבותית. אנחנו שותפים באוצרות הגלריה עירונית, מלמדים אומנות בבתי ספר, מדריכים הרכבים ואנסמבלים אומנותיים בכל הגילאים והרקעים. וגם עכשיו הפסטיבל הוא חלק מהעשייה ושיתוף הפעולה עם העיר עפולה. ניתן לראות כאן בעיר את מה שאנחנו אומרים שוב ושוב- לאומנות ותרבות יש תפקיד בלחבר בין קצוות, בפיתוח כלכלי וחברתי של מקום, בלהפוך מקום לכזה שהתושבים גאים ושמחים לחיות בו".

• אז מה מחכה לכם בפסטיבל?

שלושה ימים של חגיגת יצירה מהנגב והגליל, שלוש מרחבים שונים של במות- הגלריה העירונית, בית האבן בפארק הרכבת והשוק העירוני הישן.
מבין המופיעים : תיאטרון הבית מרמת יוחנן עם הצגת ילדים "מתחיל בבום נגמר בטראח" ולאחר מכן פעילות סדנאות של בית היוצרים עפולה לילדים ונוער , מרכז אדמה משדרות עם שתי הופעות מחול, הקרנת הסרט 'קריות על המים' של היוצר מיכאל וקנין, הרכבי מוזיקה מן המזרח כולנא מירוחם ומקאמאת מצפת, חבורת הפוואיה מנהריה עם ערב מוזיקה מעולה, במה גאה וצבעונית כמיטב המסורת בפסטיבלים המופק ע"י בוגרי איג"י בעפולה, פרויקט תעלוכה- אומנות ותערוכות בגלריה ובשוק, קבוצות 'אגדה מקומית' והתאטרון הקהילתי עפולה ונסיים בקבלת שבת וחפלה ענקית עם חנה אדרי, מוזיקאית עפולאית.
כחלק מהפסטיבל יתקיים פאנל פתוח לציבור הרחב במפגש עם מנהלי ונציגי מוסדות תרבות מהנגב והגליל בנושא 'תרבות-מקום' במעמד שר התרבות והספורט מר חילי טרופר.

עושר גדול , 1-3.12, חופשת חנוכה, פסטיבל 'על המפה'. תעקבו אחרי פרסומים ותוכנייה בדף הפייסבוק שלנו
>>לתכניית פסטיבל 'על המפה'