עברתם קיצור קיבה? כך תשמרו על התוצאות

בשירות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי 'העמק' בעפולה החליטו, לפתוח קבוצת כושר ייחודית המיועדת לאנשים הסובלים מהשמנת יתר ומצויים לפני או אחרי ניתוח בריאטרי

"מאז שאני זוכרת את עצמי", מספרת דליה בת ה- 54, "תמיד סבלתי מעודף משקל. גם כילדה לא הייתי רזה, והמשקל רק הלך ועלה לאיטו עם השנים. אני מודה שבצעירותי זה לא ממש הפריע לי. אהבתי את הגוף שלי, ידעתי לבחור בגדים שהחמיאו לי, הרגשתי יפה ומטופחת, ובן זוגי, שגם הוא איש די גדול, קיבל אותי ואהב אותי כפי שאני.
הבעיה הלכה והחמירה כשנכנסתי להריון. מכל הריון (סה"כ שלושה) יצאתי עם משקל עודף של 10 ק"ג. אז כבר התחלתי להרגיש פחות טוב, רמות הסוכר והכולסטרול שלי החלו לטפס, ובמקביל בטחוני העצמי החל לרדת. בגיל 37, לאחר שלוש לידות, שקלתי כבר 90 ק"ג והחלטתי לנסות לרדת במשקל. אפשר לומר שאין דיאטה שלא ניסיתי מאז, ולמרות שהיו לי הצלחות ממש יפות בחלק מהמקרים, תמיד זה נגמר בכך שהעליתי בחזרה את כל מה שהצלחתי להוריד, ואף יותר. המשבר הגדול הגיע כשהייתי בת 45 ואמי, שהייתי מאוד קשורה אליה, נפטרה ממחלת הסרטן. היה לי מאוד קשה להתגבר על האובדן והמשבר הרגשי שחוויתי גרם לי לאכול יותר, כנראה כסוג של פיצוי. כך הלך מצבי והתדרדר, עד שבגיל 47 הגעתי למשקל שיא של 115 ק"ג, כשערכי הכולסטרול והשומנים בדם שלי מרקיעים שחקים. הרגשתי כמו קשישה בת 90, בקושי עולה במדרגות, וכל הליכה של 10 צעדים מעייפת אותי ממש.
"בהתייעצות עם בעלי וילדיי ובתמיכתם, החלטנו שאני הולכת על ניתוח קיצור קיבה. בעקבות הניתוח השלתי 42 ק"ג ממשקלי והגעתי למשקל של 73 ק"ג. כמובן שגם ערכי הכולסטרול והשומנים בדם ירדו פלאים. הייתי גאה בעצמי. בפעם הראשונה מזה הרבה שנים הרשיתי לעצמי לרכוש בגד ים וללכת לבריכה. לא הפסקתי להצטלם והצפתי את חשבון הפייסבוק שלי בתמונות של הלוק החדש. בהתאם, גם המחמאות לא הפסיקו להגיע והרגשתי על גג העולם. חגגתי את החיים החדשים שלי, רק שחלק מהחגיגה כללה גם אוכל. ההצלחה של הניתוח והירידה הדרמטית במשקל גרמו לי לחוש בלתי מנוצחת. בהתחלה זו הייתה פרוסת עוגה או גביע גלידה פה ושם, אבל לאט לאט עם השנים, לא הצלחתי לעמוד בפיתויים שניצבו מולי והתחלתי לעלות במשקל, לאט ובטוח. ואם לאחר הניתוח עוד הכרחתי את עצמי לצעוד כל ערב חצי שעה, די מהר השתעממתי וויתרתי על זה. כיום אני שוב שוקלת 90 ק"ג והתסכול נוראי. אני ממש מאוכזבת מעצמי. מסתבר שקל יותר לרדת במשקל מאשר לשמור עליו לאורך זמן".

• יורדים מהר במשקל אך מתקשים לשמור על ההישג

מסתבר שדליה לא לבד במערכה. "עניין המשמעת העצמית הוא גורם קריטי בתהליך של ירידה במשקל, ויש לא מעט אנשים שהעניין הזה של אימוץ הרגלים ושמירה עליהם קשה להם במיוחד", אומרת עינת אזולאי, מנהלת שירות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי 'העמק' בעפולה. "ניתוח בריאטרי נותן למטופל מעין חלון הזדמנויות לשינוי הרגלים, אבל זה לא פתרון קסם. רק מי שיאמץ אורח חיים בריא יוכל לשמור על ההישגים. חלק מזה הוא נושא הפעילות הגופנית".


"חברי הקבוצה נפגשים פעמיים בשבוע אחה"צ למשך כשעה בכל פעם, במכון הכושר החדיש שממוקם בתוך המכון לפיזיותרפיה, ומבצעים ביחד תרגילי כושר שהותאמו ליכולותיהם ע"פ מצבם הפיסי והבריאותי"


במחקרים שבוצעו בקרב מטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים נמצא שלפחות מחצית מהם העלו את משקלם בחזרה מספר שנים לאחר ההליך, וחלקם אף הגיעו למשקל גדול יותר ממשקלם המקורי לפני הניתוח.
אבל מדוע זה קורה? יש לכך מספר סיבות:
1. הגורם הפיזיולוגי – הקיבה מתרחבת מחדש והתיאבון שוב גדל.
2. היעדר תמיכה רגשית/נפשית.
3. הגורם ההתנהגותי – המטופלים אינם מצליחים לשמור על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, ובין היתר נמנעים מפעילות גופנית, שהיא קריטית לשמירה על המשקל, ובאופן כללי לשמירה על בריאותנו.

• "ברגע שאדם בונה מסת שריר, הוא ממשיך לפרק קלוריות גם כשהוא ישן"

מור אגוזי, פיזיותרפיסטית ומאמנת כושר במכון הפיזיותרפיה של מרכז רפואי 'העמק', אומרת: "אחת מתופעות הלוואי העיקריות של הניתוח הבריאטרי הוא חסר תזונתי שנוצר עקב יכולת ספיגה מוגבלת. כתוצאה מהניתוח יש ירידה חדה במשקל, אך גם במסת השריר והעצם. מחקרים מצאו שפעילות גופנית, המורכבת מפעילות אירובית וחיזוק השרירים מפחיתה משמעותית את הירידה הקיצונית במסת השריר ובמסת העצם, לעומת מנותחים שלא ביצעו פעילות גופנית קבועה. פעילות גופנית המתבצעת במקביל לתזונה נכונה כמובן, נועדה לבנות מסת שריר ולחזק את העצם. ברגע שאדם בונה מסת שריר, הוא ממשיך לפרק קלוריות גם כשהוא ישן. אנשים שעברו תהליכי הרזיה משמעותיים ולא טרחו לחזק את השרירים בפעילות גופנית, יעלו מהר מאוד את הקילוגרמים שירדו. סוג של מעגל קסמים שכזה".
לא נחדש לכם דבר אם נזכיר שפעילות גופנית סדירה גם מורידה באופן משמעותי את הסיכון לתמותה ממחלות לבביות, משפרת ערכי לחץ דם, כולסטרול ושומנים בדם, יכולה למנוע סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן שונים. יתרה מזאת, נמצא שהיא גם מסייעת לשיפור הקוגניציה ולאיכות השינה, מפחיתה חרדה וסיכון לדיכאון ולדמנציה. מדוע, אם כך, איננו מתמידים בה כשברור שהיא יכולה רק לתרום לנו, על אחת כמה וכמה אחרי שהצלחנו להשיל מעלינו כל כך הרבה קילוגרמים?
מור מסבירה: "לאנשים עם עודף משקל משמעותי יש חסמים רבים שמונעים מהם לעסוק בפעילות גופנית. אלה יכולים להיות חסמים פסיכולוגיים כמו מצב רוח ירוד, היעדר תחושת מסוגלות, או דימוי עצמי נמוך שגורם להם לחוש אי נוחות באימונים בחדר כושר לצד אנשים נוספים רזים וחטובים. מאידך, גם לא נעים להם לבצע פעילות כמו צעידה או ריצה לבדם, כי זה קצת משעמם. יש גם חסמים פיזיים כמו כאבי מפרקים, גב, ברכיים ואחרים, שמונעים את העיסוק בספורט, ויש גם כאלה שסובלים מיתר לחץ דם או סוכרת וחוששים שפעילות מאומצת תחמיר את מצבם, בזמן שההיפך הוא הנכון".

• אז איך בכל זאת עוזרים להם להיכנס לשגרה כלשהי של פעילות גופנית?

"צריך לעודד את אותם אנשים לקבל הדרכה מקצועית שכוללת התאמת תרגילים באופן אישי לכל אחד על פי מצבו הבריאותי והפיזיולוגי, ולבצע את הפעילות במסגרת קבוצה תומכת שכל חבריה מצויים באותה סיטואציה. כך תנוטרל גם תחושת הבושה ואי הנוחות. מדריך מקצועי, שמוביל את הפעילות ומפקח עליה, יודע להביא את המתאמנים למקסימום היכולת שלהם, והתוצאות טובות יותר מאלה שהם יגיעו אליהן אם יבצעו את התרגילים לבד. מחקרים שבוצעו בנושא מעידים כי מנותחים שביצעו פעילות גופנית בצורה סדירה לאחר ניתוח בריאטרי הורידו בממוצע 3.6 ק"ג יותר מאשר מנותח שלא ביצע פעילות גופנית".

• "המנותחים שעושים פעילות גופנית מדווחים על שיפור בתפקוד היומיומי"

מתוך ראיית הצורך במסגרת כזו החליטו בשירות הפיזיותרפיה בבית חולים 'העמק', לפתוח קבוצת כושר ייחודית המיועדת לאנשים הסובלים מהשמנת יתר ומצויים לפני או אחרי ניתוח בריאטרי. את הקבוצה הקימה ומובילה מור, שהיא בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה ותעודת מאמן חדר כושר ממכון וינגייט.
"אצלנו לא מתעסקים בשקילות. מטרת הקבוצה היא ליצור למנותחים סביבה תומכת שמעודדת אורח חיים בריא, לשפר את ה-BMI ולהביא את המשתתפים לעצמאות ולשגרה של פעילות גופנית נכונה ויעילה שתביא לתוצאות אמיתיות. אנו שואפים להצבת יעדים אישיים והגשמתם. רוב חברי הקבוצה הם כאלה שנמנעו בעבר מפעילות גופנית, ואנחנו מעוניינים לקרבם לנושא, באמצעות פעילות מדורגת ומותאמת למצבם. המנותחים שעושים פעילות גופנית מדווחים על שיפור בתפקוד היומיומי, הם פעילים יותר ומרגישים טוב יותר, ואנו רואים שיפור משמעותי במדדי הסוכר בדם שלהם, במערכת החיסונית ואפילו הפחתה בדיכאון".

איך זה מתבצע בפועל?

"חברי הקבוצה נפגשים פעמיים בשבוע אחה"צ למשך כשעה בכל פעם, במכון הכושר החדיש שממוקם בתוך המכון לפיזיותרפיה, ומבצעים ביחד תרגילי כושר שהותאמו ליכולותיהם ע"פ מצבם הפיסי והבריאותי. יש אנשים שסובלים מבעיות אורתופדיות כמו כאבי ברכיים וגב, או בעיות נוספות שנוצרות במצבים של עודף משקל משמעותי, ולכן להתאמה האישית ע"י בעל מקצוע המתמחה בתחום, יש חשיבות מרובה. התאמה ברמה כזאת לא ניתן למצוא בחדרי כושר רגילים. בנוסף, עצם העובדה שאתה מתרגל עם קבוצת השווים לך, גורמת לך הנאה ורצון להתמיד, יוצרת בסיס להזדהות, מגבירה מוטיבציה ומאפשרת תמיכה הדדית", אומרת מור, שהקמת הקבוצה הי…

>>פרטים והרשמה באתר העמק

538 מאומתים: ירידה במספר חולי הקורונה בעפולה

|

אם לא תבדקו לא תגלו

|