"ייקח עשרות שנים לשקם": כ-210,000 עצים נשרפו ביער צ'רצ'יל והר דבורה

בקרן קימת לישראל החלו לאמוד את נזקי השריפה ולתכנן את שיקום האזור שנשרף: ״קשה לעכל שיער שכל כל הרבה שנים עשינו הכול כדי לשמור עליו ספג פגיעה כזו אנושה", אומרים בקק"ל. צילום: קק"ל

בקרן קימת לישראל החלו היום (ראשון) לאמוד את נזקי השריפה הגדולה ביער מורדות נצרת (יער צ'רצ'יל והר דבורה), שכמעט נשרף כליל. מנהל מרחב צפון בקק"ל ד"ר עמרי בונה ומנהל אזור גליל תחתון גיל עצמון ערכו סיור במקום והחלו בבניית תכנית השיקום.
בקק"ל מעריכים כי תא שטח של כ-4,000 דונם עלה באש. מדובר ביער שהוא חלק מיערות הקשת הגדולה הירוקה העוטפת את האזור האורבני של נצרת ונוף הגליל. האזור שנשרף הוא יער מעורב, עצי מחט וחורש טבעי, שניטע על ידי עובדי קק"ל.
"היער האהוב הזה שרד מאות הצתות לאורך השנים, שפיכת אשפה, כריתות לא חוקיות, רעיית עיזים לא חוקית, אירוע שלג בתחילת שנות ה-90 שהפיל עשרות אלפי עצים ולחצי פיתוח מכל הכיוונים, אבל את השריפה הזו הוא שרד", סיפר מנהל אזור גליל תחתון בקק"ל גיל עצמון, "תוך זמן קצר התפתחה סופת אש בלתי נשלטת בליבוי רוחות מזרחיות. האש קפצה ממקום למקום. הלהבות הגיעו לגובה של 15 מטר. שום כוח לא היה מצליח לעצור את האש. לוחמי האש של כיבוי אש והצלה ועובדי קק"ל נלחמו בלהבות תוך סיכון עצמי עצום ובהקרבה. הצלחנו להציל חלקות אחדות חשובות ולמנוע התפשטות הלהבות לכיוון יער בית קשת.

• "זו היתה שריפה קשה והרסנית. 30 שנה אני ביער הזה ולא היה דבר כזה. הלב של יערות הקשת נשרף"

בשריפה ניזוקו גם כל התשתיות קולטות קהל – מצפורים, סינגלים, חניונים, שביל ישראל, דרך הבשורה ודרך נוף יער בית קשת. כמו כן נגרם נזק עצום לבית הגידול של חיות הבר במקום – תנים, שועלים, צבועיים, שפנים ועוד.
"זו היתה שריפה קשה והרסנית. 30 שנה אני ביער הזה ולא היה דבר כזה. הלב של יערות הקשת נשרף", אמר עצמון בכאב, "כ-210,000 אלף עצים עלו באש. צריך לעכל את מה שקרה כאן. מדובר ביער מפואר, קסום ואהוב. עשרות שנים ייקח לשקם אותו. יעבור הרבה זמן עד שהוא יחזור להיות כמו שהיה עד יום שישי האחרון".
בקק"ל החלו במיפוי האזור שנשרף כחלק ראשוני בתכנית השיקום, שתכלול ניקוי השטח, כריתת עצים שנשרפו לגמרי, נטיעת עצים חדשים והקמה מחדש של כל התשתיות קולטות הקהל. שיקום היער מחדש יעלה מעל 20 מיליון שקלים.
מנהל מרחב צפון בקק"ל ד"ר עמרי בונה הוסיף: "אנחנו עדיין בשוק ממה שקרה. קשה לעכל שיער שכל כל הרבה שנים עשינו הכול כדי לשמור עליו ספג פגיעה כזו אנושה. נשרפו עצים שגילם מתקרב ל-100 שנים. מדובר ביער חשוב ומשמעותי בגליל התחתון ואולי בצפון בכלל. אנחנו מכנים אותו 'נכס יער, נוף ונופש לאומי' כי יש לו חשיבות רבה לתושבי האזור. למרות הנזק אנחנו נדע לשקם אותו. ייקח שנים, אבל הוא יחזור למה שהיה".