"הפעילות שלנו הופכת להיות מודל ברמה הארצית"

התהליכים שעבר הארגון, משימת העל לשפר את איכות החיים של תושבי עפולה, המקום שהוא מוצא לחשיבה יצירתית והתוכניות העתידיות: דניאל בן, מנכ"ל רשת שחקים מספר בראיון חג לעמקניוז על האסטרטגיה שהטמיע ונותנת את אותותיה ("הכפלנו פי שבע את מספר המשתתפים בפעילויות התרבות, פנאי, הקהילה והספורט בעיר"), מסביר מה התפקיד המרכזי של המערכת בראשה הוא עומד ("חינוך בלתי פורמלי ופעילות קהילתית"), משתף על החיבור עם ראש העיר אבי אלקבץ ("הוא רואה בנו זרוע ביצוע, שלא לומר סיירת") וחושף לאן מועדות פניו – כולל התוכנית להשתלב בפוליטיקה והחיים הציבוריים בגלבוע ("אני מודאג ממה שקורה במועצה. זה בהחלט משהו שאני שוקל"). צילום: קובי אוחנה

בשנים האחרונות הפכה רשת שחקים בעפולה ל'שחקנית מרכזית' בכל הנוגע לגיבוש ובניית הקהילה בעפולה. זה בא לידי ביטוי בפיתוח מיזמים ופעילויות, חוגים, תרבות פנאי, ספורט, מוזיקה, פרויקטים חברתיים ועוד. את הארגון רחב ההיקף הזה שמונה לא פחות מ-600 עובדים – מנהל בהצלחה המנכ"ל דניאל בן מזה שש שנים.
הוא בן 39, מתגורר במושב דבורה שבגוש חבר בגלבוע, נשוי לרעות ואב לדרלי וארד. את שירותו הצבאי עשה כקצין ביחידה קרבית מסווגת. למרות גילו הצעיר מאחוריו רזומה מרשים שכולל תפקידים משמעותיים כמו יועץ המשנה למנכ"ל במשרד לביטחון פנים, יועץ מנכ"לית המשרד לתרבות והספורט, ומנהל מרחב צפון בעמותת איילים. הוא מונה לתפקיד מנכ"ל הרשת לאחר שניהל את מרכז ויצו בבירת העמק והיה חלק מצוות שגיבש קונספט להקמת גוף עירוני שמתכלל את כל פעילות הפנאי, הקהילה, התרבות והספורט בעיר.

• "הכפלנו פי שבע את מספר המשתתפים בפעילויות שלנו"

ברשת שחקים מועסקים כאמור כ- 600 עובדים. תחומי האחריות שלה בעיר מרכזיים והיא מפעילה בליבת הפעילות שלה את המרכזים הקהילתיים, הפארק העירוני, הקונסרבטוריון, הספריות עירוניות, מעונות יום, מרכז לגיל הרך, תוכניות בינוי קהילה, מועדון נוער 'הסנדוויץ", תוכניות לילדים עם צרכים מיוחדים, אגף הספורט, אירועי שיא ופסטיבלים, צהרונים, מפעל ההזנה העירוני, קייטנות ועוד.
בכדי לבחון את השינוי המהותי שעברה הרשת צריך לחזור אחורה כמה וכמה שנים, לתהליכים אותם היה חשוב לבן להטמיע בתחילת דרכו כמנכ"ל: "בשלב ראשון הקמנו את הפורום המוביל של שחקים שפועל לפי מצפן ארגוני אחיד ומותאם לחזון ולמדיניות העירונית", הוא מסביר, "במקביל בנינו תכנית מיתוג שמטרתה הייתה לשנות את התדמית הישנה של מתנ"ס ולהפוך אותו למשהו אטרקטיבי ואיכותי שפועל ומשפיע בכל רחבי העיר. שני המוטיבים המרכזיים האלה היתוו את הדרך של המערכת כולה ועד היום אנו פועלים ברוח הזאת".
לדברי בן הפעילות של שחקים בתקופה הנוכחית מדברת בעד עצמה והוא מציג נתונים מחמיאים בכל קנה מידה: "הכפלנו פי שבע את מספר המשתתפים בפעילויות התרבות, פנאי, הקהילה והספורט בעיר. מארגון שהפיק בעיקר אירועים מצומצמים בדרך כלל בשכונות, הצלחנו להפוך לארגון שמפיק אירועים פורצי דרך ברמה כלל עירונית ואזורית. הקמנו את מרכז המצוינות שנותן שירות ייחודי בתחום החינוך הבלתי פורמלי למחוננים ומצטיינים. למעשה, היום רשת שחקים נוגעת כמעט בכל משפחה בעיר".

"אני משתדל להיות קשוב לשטח, הן למנהלים ולעובדים והן לציבור עצמו", בן יחד עם עובדות הרשת. צילום: קובי אוחנה
"אני משתדל להיות קשוב לשטח, הן למנהלים ולעובדים והן לציבור עצמו", בן יחד עם עובדות הרשת

מה התפקיד המרכזי של שחקים בעפולה מנקודת ראותך?
"לתפיסתי חינוך בלתי פורמלי ופעילות קהילתית הם המפתח ואמצעי חשוב גם לשיפור רמת החיים של התושבים, אבל חשוב מכך ליצירת חוסן חברתי. מי שעוסק במנהיגות קהילתית והבטחת הדורות הבאים יודע היטב שהכלי האפקטיבי ביותר לייצור שינויים משמעותיים זה השקעה בחינוך – בדגש על חינוך בלתי פורמלי. הפערים החברתיים במדינת ישראל והאתגרים הלאומיים, יכולים להיות מושפעים לחיוב במידה רבה אם נדע לנהל נכון את תחומי הפנאי ונעניק מענה קהילתי הולם לתושבים. מתוקף זאת האני מאמין שמוטמע בדי.אן.איי ובתרבות הארגונית של שחקים הוא להקפיד על חשיבה יצירתית וחדשנית. אני לא מוכן להגדיר עצמינו בקטגוריה של פריפריה. הרעיון הוא להוביל ולמנף מעורבות ויזמות קהילתית לכלל הזרמים והקבוצות בקהילה ולתת מענה ערכי, איכותי ומקצועי. כל המנהלים והרכזים מבינים שהחשיבה היצירתית תיתן השראה ליצירת קהילה שמחה, שותפה, מעורבת, פעילה ויוזמת בכל תחום מקהילה חרדית דרך צהרונים ועד ביה"ס לשחייה ומצוינות. אני מצפה מכולם וקודם כל מעצמי לשבת כל שנה ולחשוב איזה דברים חדשים עדיין לא הבאנו ועדיין לא עשינו ובמקביל  איך לחשוב איך אנחנו כל הזמן שומרים על הערכים, מקצוענות, מצוינות, שירות הוגן ושקיפות. תמיד צריך לזכור שהקהילה היא מאוד מגוונת וכך גם הצרכים ולקדש את נושא הנגישות הן בהיבטים של תשתיות ומיקום והן בהיבטים של מחיר, תוכן ושירות לכל תושבי העיר".

• "המיתוג הוא קצה הקרחון שנראה לעין"

השנה מציעים ברשת שחקים לתושבים היצע חסר תקדים של למעלה מאה חוגים, פעילויות ותכנים שונים ומגוונים. ומי קהל היעד? לדברי בן, כל תושבי העיר ללא יוצא מן הכלל: "מגיל לידה עד 120, כי כאן הכל קורה", הוא שולף בחיוך ובטבעיות את סלוגן הרשת.
כפי שציין בן, עם השנים עבר הארגון מתיחת פנים משמעותית, מגוף  שנתפס מנומנם וארכאי לארגון תוסס שאותו גם מובילה בימים אלה שדרת ניהול צעירה ויצירתית, כזו שחושבת מחוץ לקופסא – מותאמת לעידן הקצבי בו אנו חיים. בן עצמו היה שותף פעיל לתהליך המתבקש והוא מודע לחשיבותו, אבל לצד זה הוא מתעקש ומקפיד להסתכל מעבר: "המיתוג הוא קצה הקרחון שנראה לעין", הוא אומר: "החלק הגדול היה תהליך יסודי וארוך של בניית תשתית שתהיה תואמת לשפת המיתוג החדשה. מיתוג ללא תוכן שמצדיק אותו היה מתפוגג לקהילה. זה לא רק צבעים ושפה חדשה אלא גם תפיסת עולם, מצפן ארגוני ודי.אן.איי שמתואם לכך".


"בעתיד אני יודע שייצאו מכאן אלופות ואלופים בכל התחומים, מספורט, דרך מוזיקה ועד מדע, אבל לא פחות חשוב לי שיצאו מכאן אנשים טובים שידעו שקיבלו הזדמנות שווה וכלים מצוינים להצלחה"


בן גם מתייחס למרכזיות של הארגון בעשייה העירונית ומפרט: "התפיסה ההוליסטית מוכיחה את עצמה בשלטון המקומי. כשמדריך קראטה יודע לדבר בשפה אחידה של רעיון וחזון עם מנהלת ספריה ורכזת צהרונים עובדת צמוד עם מנהל מועדון השחמט – זה מייצר אפקט סינרגי אחרי. עיקרון השיתופתיות של כל המנהלות והאגפים זה עיקרון מוביל בתפיסה הארגוני וזה מוכיח את עצמו בכל הפעילויות ואירועי השיא שאנחנו מפיקים".

איך מתנהל שיתוף הפעולה מול ראש העיר, בכירי העירייה ועובדי האגפים? איזה חשיבות אתה מוצא לו?
"עפולה התברכה בהנהגה עירונית מחוברת לקהילה. זו לא סיסמא, זאת עובדה שהופכת את הפעילות שלנו להיות מודל ברמה הארצית. ראש העיר אבי אלקבץ מעורב בכל העשייה של שחקים. יש לו קשר עמוק לקהילה, במיוחד לדור הצעיר ולכן הוא רואה בנו זרוע ביצוע, שלא לומר סיירת, שמוציאה לפועל את החלומות והתוכניות שלו".

איך אתה רואה את שיתוף הפעולה מול דירקטוריון שחקים? מה הערך המוסף שלו?
"ארגון כמו שחקים לא יכול לפעול באופן מיטבי ללא הנהלה מגויסת ומחוברת. זכינו ליו"ר דירקטוריון פעיל ומחויב כמו עו"ד אלי מלול שמשקיע זמן רב בהתנדבות וללא תשלום על מנת שהמערכת תמשיך להיות ארגון מוביל, יוזם ופורץ דרך ויש לו מניות רבות בהצלחה של שחקים".

• "התחלנו הכי מהר שאפשר ואנחנו לאט לאט מגבירים את הקצב בכל התחומים"

בן רואה את ההתפתחות וההצלחות של הארגון אך לא קופא על השמרים. הוא סוג של אנרג'ייזר אנושי, שמחפש בכל העת ללמוד ולהרחיב את כישוריו וידיעותיו, לשתף פעולה ואם צריך לדייק תוך כדי תנועה הוא לא יימנע מזה. לשאלה באיזה צמתים בהיבט הארגון הוא מוצא מקומות לשיפור ורצון לתת 'בוסט' נוסף הוא עונה: "אנחנו צריכים להשתפר בכל הנושא הדיגיטלי וזה אחד האתגרים החשובים שלי לשנה הקרובה. כל תושב צריך לקבל מידע ויכולת להתחבר לפעילות באופן המהיר והפשוט ביותר. זה אתגר משמעותי והוא קורה ומצריך גם שיתוף פעולה של התושבים שיהנו מפירותיו".
באג'נדה שלו הוא מתחבר מאוד לסגנון ניהולי שדוגל בהעצמת המנהלים, האצלת סמכויות וליווי וחניכה של בעלי תפקידים. "אני המוביל, אבל אני לא יודע הכל ולכן אני משתדל להיות קשוב לשטח, הן למנהלים ולעובדים והן לציבור עצמו", הוא מחדד ומוסיף: "שחקים נמצאת בצמיחה כבר שש שנים והפכה למודל גם ברחבי הארץ. אני מאמין שהצמיחה וההתחדשות זהו עיקרון שחייב להישמר בארגון. כמו בני אדם גם ארגונים שלא נמצאים במגמת חידוש תמידי ועלייה, עלולים להתנוון ולאבד רלוונטיות. שחקים צומחת, ומתפתחת בהתאם לצרכים המשתנים, בעקביות כבר שש שנים – באופן מרשים – ואני מייחל שהמגמה הזו תמשך עוד שנים רבות. התחלנו הכי מהר שאפשר ואנחנו לאט לאט מגבירים את הקצב בכל התחומים. עפולה גדלה מאד וצומחת בקצב מסחרר והאתגר הגדול ביותר הוא לתת מענה לכל הקהלים בעיר. חשוב לי במיוחד לתת דגש ומשאבים בתחומי המצוינות והספורט. אני רוצה שילדים יצאו מהמסכים בבית וכמו שרציתי בתחילת דרכה של שחקים- יעשו וישתפרו כל אחד בדבר שהוא אוהב. לכל ילד ולכל יש משהו שהוא מצטיין בו ואני רוצה לתת לו את הכלים והאפשרות לבוא לידי ביטוי בתחום שהוא ימצא את עצמו באופן מיטבי. בעתיד אני יודע שייצאו מכאן אלופות ואלופים בכל התחומים, מספורט, דרך מוזיקה ועד מדע, אבל לא פחות חשוב לי שיצאו מכאן אנשים טובים שידעו שקיבלו הזדמנות שווה וכלים מצוינים להצלחה".

דניאל בן, השבוע במשרדו. צילום: קובי אוחנה
דניאל בן, השבוע במשרדו

מה ההישג הכי משמעותי של שחקים מאז שאתה בתפקיד- בעיניך?
"היקפי  הפעילות שלנו שגדלו והתעצמו. 15 אלף תושבים שמקבלים שירות כל שבוע זה הישג מרשים שיש לשמר ולהמשיך לפתח".

• "כשאני רואה ילד שעבר תהליך העצמה – אני המאושר באדם"

יום עבודה ממוצע שלו מתחיל בפעילות ספורט בשעות הבוקר המוקדמות, בד"כ ריצה עם אמילי זיידל, מנהלת תחום קהילה בשחקים ובית ויצו. "זה אמנם נראה כמו ישיבת עבודה אבל בין לבין אנחנו גם רצים", הוא מוסיף. פעם בשבוע הוא גם משלב שחייה, ומיד אחרי, הוא יוצא לעבודה עם לו"ז דינמי לחלוטין שכולל ישיבות הנהלה, פורום מוביל, סיורים בפרויקטים, מפגשים עם שותפים, תורמים, בני נוער ועוד. לקראת הצהריים הוא מתפנה למענה של מיילים והודעות 'וואטס אפ' שמצטברות בתיבת המייל והסלולאר האישי שלו. בהמשך גם יקפיד על נוכחות ב'שטח', באירועי התרבות והפנאי בשלוחות השונות של שחקים, שם הוא גם חש מסופק מהעשייה שלו ושל הארגון: "יש לי מפגשים תכופים עם תושבים בהם הם מספרים לי סיפורים מרגשים שקשורים לפעילות שלנו והם יכולים לעשות לי את היום ולהעלות חיוך למשך שעות ארוכות. כשאני רואה ילד שעבר תהליך העצמה במהלך כל השנה ויוצא מאיתנו ילד אחר, עם ביטחון, עם אהבה לעשות משהו שהוא אוהב, מבישול ועד מוזיקה- אני המאושר באדם".


"אני מאמין שהצמיחה וההתחדשות זהו עיקרון שחייב להישמר בארגון. כמו בני אדם גם ארגונים שלא נמצאים במגמת חידוש תמידי ועלייה, עלולים להתנוון ולאבד רלוונטיות. שחקים צומחת, ומתפתחת בהתאם לצרכים המשתנים, בעקביות כבר שש שנים – באופן מרשים"


איפה אתה פוגש רגעים מתסכלים?
"בעיקר בתקופה האחרונה בה קצב החלפת הממשלות והמורכבות הבירוקראטית ברמה הארצית בהקשר של קולות קוראים יכולה לשגע אותי. אבל ברגע שנסגרת לי דלת, אני נכנס דרך החלון".

מה למדת עם השנים על התפקיד הנוכחי?
"שהחינוך הבלתי פורמלי הוא המפתח ליצירת שינוי אמיתי במדינת ישראל וצמצום פערים. רשות מקומית ששמה דגש משמעותי על חינוך בלתי פורמלי נותנת שירות מדהים לתושבים שלה ובמקומות שלא, פשוט לא יהיה".

היעד הבא: מועצה אזורית גלבוע?
שש השנים האחרונות היו אינטנסיביות ומלאות עשייה עבור בן ובסביבתו מדברים שהוא כבר מחשב מסלול מחדש ומכוון קדימה לעבר עתיד בזירה הפוליטית- במועצה האזורית גלבוע, המועצה בה הוא גם מתגורר בימים אלה – ובה הוא צמח והתפתח. "אני מודאג ממה שקורה במועצה האזורית הגלבוע", אומר בן באופן שלא משתמע לשתי פנים – כזה שייתכן ומעיד על תוכניותיו העתידיות: "אעשה הכל לתרום מכישוריי לשפר את המצב. הרצון לשנות ולהעניק עתיד טוב יותר לילדים של כולנו מוביל אותי לכיוון הזה", הוא מוסיף.


"הפערים החברתיים במדינת ישראל והאתגרים הלאומיים, יכולים להיות מושפעים לחיוב במידה רבה אם נדע לנהל נכון את תחומי הפנאי ונעניק מענה קהילתי הולם לתושבים"


אילו כישורים אתה מביא ל'מגרש' הזה?
"שילוב של הרקע שלי עבודה בתפקידים בכירים במשרדי ממשלה, יחד עם התפקיד המשמעותית שעשיתי ברשות מקומית בדגש על ניהול רשת מתנסים גדולה מאפשר לי להגיע עם תובנות ויכולות ביצוע חשובות לתפקידים בשלטון המקומי וזה בהחלט משהו שאני שוקל".

הסדרה שכולם חייבים לראות?
קצת באיחור אבל "מלכת היופי של ירושלים".

הספר שחייבים לקרוא?
מהפכת הקשב של מיכה גודמן – ספר מרתק על העידן הדיגיטלי בו אנחנו חיים.

הזיכרון הכי מוקדם שלך?
רוכב עם אמא שלי על הסוס שביב בשדות של המושב.

ממי אתה צריך לבקש סליחה לפני כיפור ומדוע?
מהמשפחה שאני פחות איתם אבל משתדל להקדיש להם כל רגע פנוי.

הדמות שהכי השפיעה עליך בחיים?
אבא שלי , איש חינוך וספר,  לוחם ואוהב ארץ ישראל.

הבילוי המועדף עליך?
טיולים בארץ עם המשפחה והילדים. ערבים רומנטיים עם אשתי.

הרגל שהיית רוצה להיפטר ממנו?
אכילת מתוקים.

אם לא היית בתפקיד הנוכחי? במה הייתה רוצה לעסוק?
דיפלומטיה או תיירות והדרכת טיולים.

3 דברים שלא יודעים עליך?
יש לי חיבה חריגה למוזיקה מזרחית וים תיכונית ולשירת קריוקי, כבר מספר שנים אני צמחוני מטעמי מצפון ויש לי חגורה שחורה בקרטה. אני גם מחזיק בתעודת מדריך.