העיקר הבריאות- החלטות שכדאי לקבל בשנה האזרחית החדשה

הטור נועה לור כרמלי ועירית וולף גודמן על אבחון על התאמה אישית של תזונה וספורט ועל היסודות המשפיעים בריאות גופנו. המחשה: צילום- PIXABAY

דמה שבשנה החולפת המושג "העיקר הבריאות" קיבל משנה וכמעט כל נושא אחר בחיינו נכנס לפרופורציות המתאימות. שנת 2021 בפתח ואיתה גם ההזדמנות לפתוח דף חדש בכל מה שקשור לשליטה על הבריאות שלנו. אך כמה פעמים הגענו למסקנה שהגיע הזמן לשנוי משמעותי? ניסינו את הטרנד החדש בעולם הדיאטות, נכנסנו לתהליך כמו ניקוי רעלים או צום מיצים… מחקרים מצביעים על כך ש 95% מהאנשים שעושים "דיאטה" מעלים את הכל חזרה. אז איך בכל זאת אפשר לעשות את השינוי כדי שהפעם באמת נוכל להצליח?
נועה לור כרמלי, יזמית ומנהלת MyBio המציעה אבחונים גנטיים להתאמה אישית של תזונה וספורט מסבירה: "כל החיבור שלנו לתזונה מבוסס על מה נכון וצריך לאכול אבל לא פחות חשוב גם על הלמה אנחנו אוכלים. שני המרכיבים הם חשובים באותה מידה וכדי להיות מסוגלים לא רק לרדת במשקל, אלא גם לשמור על המשקל לאורך זמן חייבים להיות מסוגלים להתמודד עם 2 השאלות גם יחד".


חשוב במהלך היום לשים לב לנשימה שלכם. נשימה דרך האף, במיוחד בחורף, עוזרת לסינון וניקוי האוויר שנכנס לגופנו, מווירוסים ומזיקים סביבתיים. מומלץ לתרגל מדיטציה וצ'י קונג לחיזוק הנשימה והרגעה, אך גם תרגילי נשימה פשוטים תומכים בהורדת רמת המתח בחיים


מה לאכול- היום ברור לכולם שהמזון משפיע באופן שונה על כל אחד ואחת מאיתנו. חלק גדול מהשונות נובע מהשונות בגנטיקה האישית. האבחון הגנטי של MyBio  מאפיין 40 פרמטרים שונים הקשורים לתהליכים המטבוליים, יכולות הפוטנציאל לרגישות, אפקטיביות הפקת הוויטמינים והמינרליים ועוד הרבה מאד תהליכים המשתנים וייחודיים לכל אחד. ברגע שמכירים את הגוף ומבינים מה מתאים לך לאכול, גם הירידה במשקל תתנהל בהתאם לפרוטוקול האישי התואם לגוף שלך ולכן כמגיעים למשקל המטרה, קל יותר לשמור על המשקל כי הגוף לא עסוק בלהחזיר לעצמו חוסרים של רכיבים שמנענו ממנו בתהליך הירידה במשקל.
למה אוכלים- זאת כבר שאלה הרבה יותר מורכבת. ברור לנו שאכילה קשורה להרבה מאד מרכיבים רגשיים ולכן למרות שאנחנו יודעים שיש דברים שהם ממש לא נכונים לנו, אנחנו מוותרים לעצמנו ו"מתנחמים" בחטא מתוק או בפחמימה טעימה.
עצם המודעות למרכיבים הרגשיים "המפילים" אותנו וההכרות עם המלכודות האישיות שלנו יכול להוות מרכיב חיוני בהצלחה ליצירת שינוי לאורך זמן.
אז עם תחילת השנה החדשה אנחנו מציעים לבחור בתהליך עמוק ומשמעותי כדי שבשנה הבאה נוכל לבחור משימה חדשה להתחדשות כי המשקל העודף יישאר כבעיה רחוקה.


בסין העתיקה, היו מקדימים "תרופה למכה" ופונים לרופא המקומי במצב של בריאות תקינה, עבור קבלת טיפול מונע למחלות.


עירית וולף גודמן, מנהלת תחום רפואה משלימה בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג, אסותא רמת החייל מסבירה כי על פי רפואות המזרח, היסודות המשפיעים על בריאות גופנו הינם מזון, תנועה, נשימה מודעת וחשיבה חיובית.
למערכת העיכול, לפי הרפואה המשלימה, יש השפעה על המערכת החיסונית ומערכת הנשימה ולכן כדאי להקפיד על אכילת מזון ושתיה בטמפרטורת הגוף, שהיא החום המדויק ביותר למערכת העיכול שלנו. רצוי לשטוף במים פושרים את הירקות והפירות שאנו אוכלים.
מומלץ לכלול בתפריט מזונות שתומכים במערכת החיסון ורצוי להימנע ממזונות מעובדים ומתועשים ולהפחית בצריכת קמח לבן וסוכר, אשר יוצרים עומס על מערכות רבות בגוף.

היפוקרטס אבי הרפואה אמר ש"הליכה הינה התרופה הטובה ביותר" 

הקפדה על תנועה טבעית – הפעילות שנעשית תוך כדי פעילויות היום יום כגון: עליה וירידה במדרגות, תליית כביסה, בישול ועבודות בית נוספות, עבודות גננות בגינה וכו' תורמים כולם לבריאות הגוף והנפש.
במקביל, מומלץ לקיים פעילות גופנית כגון: הליכה, רכיבה על אופניים, יוגה, פילאטיס, טאי צ'י…
חשוב לציין, שגם בזמן השינה למרות שאין תנועה פיזית, מספר רב של מערכות בגופנו ממשיכות לפעול בתחזוקה שוטפת, לדוגמא: המערכת החיסונית והמערכת ההורמונאלית מתפתחות ומתחזקות. כמו כן, ידוע ששינה תורמת גם לאיזון המערכת הנפשית.
לנשימה ישנם יתרונות רבים בחיזוק הגוף, הפחתת כאב והרגעת הנפש כגון: הקלה בבעיות נשימה, סיוע בזירוז תהליך החלמה בזמן ולאחר מחלה, הרגעה במצבי מתח, העלאת רמת הריכוז והזיכרון.
חשוב במהלך היום לשים לב לנשימה שלכם. נשימה דרך האף, במיוחד בחורף, עוזרת לסינון וניקוי האוויר שנכנס לגופנו, מווירוסים ומזיקים סביבתיים. מומלץ לתרגל מדיטציה וצ'י קונג לחיזוק הנשימה והרגעה, אך גם תרגילי נשימה פשוטים תומכים בהורדת רמת המתח בחיים.
חשיבה חיובית תוך שימת דגש על הטוב בחיינו ולא על החסר ושמירה על קשרים חברתיים ומשפחתיים, התומכים בכם ומרבים אהבה ושמחה בחייכם, עוזרות במידה רבה לחיזוק הגוף ועמידותו בפני מחלות. בתקופה זו כשנמנע מאתנו לצאת למרחב הפתוח, דמיון מודרך היא דרך נפלאה לרפא את עצמנו בעזרת כוח המחשבה בלבד.
ולסיכום, חשוב לזכור שאורח חיים מאוזן יעזור לנו לשמור על אנרגיית החיים ויכולת הריפוי הטבעית של גופנו ולשמור על אברי הנשימה פתוחים ובריאים.