הסכסוך על נחל האסי: משרד המשפטים הוציא קול קורא לציבור להשמיע את טענותיו

בעקבות פסיקת בית המשפט, מקדמת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס, הליך בחינה אשר מטרתו בגיבוש הסדר תכנוני קבוע, שישקף ויאזן נכונה את מכלול האינטרסים והזכויות של כל הצדדים הנוגעים בדבר, בשים לב לכלל הנתונים והשיקולים הרלוונטיים

על רקע פסיקת בית המשפט המחוזי בחיפה בעניין הצורך בקביעת הסדר שיאפשר לציבור גישה אל נחל האסי דרך קבע, מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד המשפטים, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) כרמית יוליס, מפרסמת קול קורא לציבור להשמיע את טענותיו ולהעביר הערות והצעות הנוגעות להסדרת הנושא על היבטיו השונים.
משנת 2012 מתנהל מאבק ציבורי ארוך שנים סביב שאלת זכות הגישה של הציבור אל נחל האסי, אשר עובר בשטחי הקיבוץ. מאבק זה מעורר שאלות משפטיות הנוגעות לזכויות הציבור ולזכויות הפרט, אשר מלווה בהיבטים חברתיים וכלכליים. לאחר מספר הליכים משפטיים קודמים, בשנת 2020 הוגשה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה, לפיה בית המשפט מתבקש להורות לקיבוץ ניר דוד לפתוח את שעריו ולאפשר את כניסת הציבור הרחב אל שטחי הקיבוץ, לשם הגעה ורחצה במקטע מנחל האסי אשר עובר בקיבוץ.

• בית המשפט קבע כי על המדינה לגבש פתרון כולל

במסגרת ההליך המשפטי הציגה פרקליטות המדינה את עמדת המדינה, לפיה לציבור הרחב קיימת זכות קניינית במקרקעי הנחל (שאינם מוחכרים לקיבוץ), כאשר זכות הגישה אליהם נגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעי הנחל ומהיותם משאב ציבורי. לצד זאת, ציינה המדינה כי לשם מימוש זכות הגישה של הציבור אל הנחל, יש להידרש לדיני התכנון והבניה כפי שאלו חלים במקום, תוך מניעת פגיעה בזכות לפרטיות והגנה על האינטרס הלגיטימי לקיום שגרת חיים נאותה של חברי ותושבי הקיבוץ, בשים לב למאפייני השטח.
לאחר בירור ההליך, קבע בית המשפט, בין היתר, הסדר ביניים שיאפשר את כניסת הציבור בשעות מסוימות לנחל דרך "החוף הירוק". בנוסף, קבע בית המשפט כי על המדינה לגבש פתרון כולל, אשר ישקף את האיזון הראוי שבין הזכויות המתנגשות, תוך תשומת לב להיבטים התכנונים שקיימים במקום, וכן תוך התייחסות למגוון היבטים נוספים הקיימים אגב הסכסוך. בעקבות פסיקת בית המשפט, מקדמת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס, הליך בחינה אשר מטרתו בגיבוש הסדר תכנוני קבוע, שישקף ויאזן נכונה את מכלול האינטרסים והזכויות של כל הצדדים הנוגעים בדבר, בשים לב לכלל הנתונים והשיקולים הרלוונטיים.
הציבור מוזמן להעביר הערותיו והצעותיו במסגרת הבחינה לגיבוש הסדר הקבע. הפרטים באתר משרד המשפטים.

טיפים לחסוך כסף לטווח ארוך שכל אחד חייב להכיר

|

כינרת: שני אירועי הצלה בתוך כשעה

|