"הגיע הזמן להיות שווים בין שווים. נמאס לנו מסיסמאות"

יעקב יוניש (79), מקיבוץ בית השיטה, וסלאח גריפאת (55) מהכפר בית זרזיר שבעמק יזרעאל, מייסדי תנועת 'צועדים יחד לעתיד משותף' מובילים בימים אלה את "שחר – מפלגה של כולנו", מפלגה חדשה בראשות יונה יהב- שתתמודד בבחירות הקרובות. בראיון משותף הם מדברים על המצע, החיבור, החזון, הרגישויות הביטחוניות ו"האני מאמין" שלהם: "אנשים מחפשים בית פוליטי. אנחנו נהיה עבורם בית עם רוח חדשה ותקווה לחיים משותפים".
כתיבה וצילום: אפרת שלם

ריח הבחירות באוויר, מפלגות תעלמנה מהמפה הפוליטית וחדשות תקומנה, בין אלה שיקומו תהיה מפלגה חדשה שנקראת "שחר – מפלגה של כולם", מפלגה יהודית-ערבית, שבראשה יעמוד יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר, שנושא החיים המשותפים קרוב ללבו.
את המפלגה החדשה יזם לפני כשנה יעקב יוניש (79), מקיבוץ בית השיטה, ואליו הצטרף סלאח גריפאת (55) מהכפר הבדווי בית זרזיר בעמק יזרעאל. שניהם הקימו לפני 8 שנים את תנועת 'צועדים יחד לעתיד משותף', תנועה הפועלת עד היום. לפני שנה יזם את מפלגת "שחר – מפלגה של כולנו". זה החל משני פוסטים שכתב שהפכו מיד לוויראליים ויצרו באז תקשורתי. מאז שניהם חרשו את הארץ, נפגשו, שכנעו, הקימו חוגי בית, ארגנו אירועים, הקימו מוסדות. יוניש מכיר את ההוויה הערבית מקרוב ונושם אותה בכל רמ"ח אבריו (גם אם אינו דובר את שפתה), הוא 'ערביסט' בנשמתו. בקורות חייו רשומים פרויקטים רבים, כיאה ליזם בלתי נלאה. בביתו הנאה, על כוס קפה, שוחחנו על היזמות החדשה שלו.
למה דווקא עכשיו מפלגה יהודית-ערבית?
יוניש: "זו פעם ראשונה אחרי 73 שנים שקמה בישראל מפלגה יהודית-ערבית בשותפות אמתית ובשוויון מלא. אנו מבטאים את רצונה של החברה הערבית להשתלב בחיי המדינה ולהיות פעילה במקומות בהן מתקבלות הכרעות. הערבים הבינו שכדי להשתלב במדינה ולשנות נושאים החשובים להם, כמו תשתיות, אלימות, חינוך ועוד, עליהם להשפיע מבפנים. נמאס להם להיות אזרחים סוג ב'".
גריפאת: "רבים בחברה הערבית מסתייגים מהרשימה המשותפת, ומרגישים שאינה מייצגת אותם, ולא מבטאת אותם. לדעתם, הם אלה שתרמו לשסע בחברה הערבית, ולא הביאו עבורה תוצאות ממשיות. אנחנו ישראלים לכל דבר, משרתים בצבא, אך לא שותפים בתכנון ובקבלת החלטות. הגיע הזמן להיות שווים בין שווים. נמאס לנו לשמוע רק סיסמאות".

מה עיקרי המצע שלכם?
יוניש: "המצע מתבסס על האמנה שנכתבה לפני שבע שנים על-ידי 150 איש יהודים וערבים חברי תנועת 'צועדים יחד', שהתכנסו לסדנה משותפת בהנחיה מקצועית, וניסחו אותם במשך ימים ארוכים. בראש המצע כתוב המשפט העיקרי: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ובד בבד היא מדינתם של כל אזרחיה, המחויבת לעקרונות הממשל הדמוקרטי, מדינה עם שוויון אזרחי. לצד מדינת ישראל תקום מדינת הלאום של העם הפלסטיני, ושתי המדינות יחיו בביטחון ובשלום זו לצד זו."


"שיותר אנשים יבינו שחיים משותפים, ערבים ויהודים, הם כרגע צו השעה, ומפלגה מעורבת תביא חוזק, אחדות ויציבות למדינה".  "בסקר שהתפרסם בימים אלה ע"י מכון דיין של אוניברסיטת תל אביב צוין ש- 69% מהחברה הערבית תומכים בהקמת מפלגה מעורבת".


ומה לגבי הנושאים הביטחוניים, איך יצביעו הערבים ביציאה למבצע, למשל?
יוניש: "במצע כתבנו ש"יש לעשות הכול כדי לשמור על ביטחון המדינה ואזרחיה". איננו נותנים תשובות אופרטיביות מפורטות. באופן כללי, כל מה שיוחלט בנושאים צבאיים – יתקבל. נצביע עם המוסדות המוסמכים, לא נלך נגד. לגבי אלה שלא משרתים בצבא, נחוקק חוק שירות לאומי אזרחי לכל אזרח ואזרחית. בנושא הרגיש הקשור להומואים וללסביות, נאפשר חופש הצבעה".

מה לדעתך, גרם לשינוי הזה ברצון להתחבר למפלגה מעורבת?
יוניש: "השינוי המשמעותי חל אצלם כבר לפני כמה שנים עת חדרו גורמים קיצוניים של דעא"ש לאזור. הם מרגישים מאוימים ורואים בישראל עורף ביטחוני קיומי. הם גם הבינו שכאשר עפים טילים, אין הבחנה בין ישוב יהודי לבין כפר ערבי. בנוסף לכל אלה, הערבים מבינים שתהליך 'הישראליזציה' בתוכם ילך ויגבר, וההשתלבות שלהם תהיה לא רק ברפואה ורוקחות, אלא במגזרים רבים נוספים, כמו כלכלה, תעסוקה, ועוד. מפלגות המרכז מתפוררות, צצות חדשות, הנוף הפוליטי משתנה. אנשים מחפשים בית פוליטי ואנחנו נהיה עבורם בית עם רוח חדשה של תקווה לחיים משותפים".
עוד אומר יוניש: "יש כאן שתי אפשרויות: אחת, ללחוץ רבע מאוכלוסיית ישראל לפינה, לחוקק חוקים כמו חוק הלאום, להתייחס אליהם כאל אנשים סוג ב' ובכך לייצר חברה שפועלת מתוך שנאה וגזענות. ויש אפשרות להקים חברה שוויונית, וצודקת המזדהה עם החברה הישראלית ומשרתת אותה. אני אופטימי בתפיסת חיי".
בחירת השם 'שחר' נעשתה בתהליך משתף של יותר מ- 50 חברי מועצת המפלגה. הוצעו 20 שמות ולאחר המיון נבחר השם 'שחר', שפירושו בערבית: זריחת תקווה. ('אישרקת עמל').
מספר חברי המועצה עדיין לא סגור. מדובר במסגרת של 70 איש, כאשר עד כה רשומים 58. בכל המוסדות יהיה איזון בין יהודית וערבים (ומיעוטים), בין נשים וגברים, בין צעירים למבוגרים, ובין חלקי הארץ השונים, כך מסביר יוניש.

יונה יהב נבחר לעמוד בראש המפלגה, מי הם הבאים אחריו?
יוניש: "מספר שניים הוא מאזן גנאיים, ראש עירית סכנין לשעבר ויו"ר ועדת המעקב לשעבר, המקום השלישי מיועד לאישה יהודייה (שעדיין מתקיים עמה מו"מ), הרביעי – אמין ענבתאווי, ראש עירית שפרעם לשעבר, ובמקום החמישי – הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית. לגביי, החלטתי לא להיות ברשימת המועמדים ולהמשיך להיות פעיל שטח."

מה בנוגע לתקציבים וגיוס כספים?
יוניש: "גיוס כספים זו בעיה לא קטנה. ידוע כי עלויות של הקמת מפלגה חדשה גבוהות מאוד. אנחנו במגעים עם כמה גורמים פרטיים ולא פרטיים, ואני מקווה שנצליח. עד כה פעלנו בהתנדבות. במידה ולא נעבור את אחוז החסימה, נפעל לחיבורים עם מפלגות אחרות. בסקר שהתפרסם בימים אלה ע"י מכון דיין של אוניברסיטת תל אביב צוין ש- 69% מהחברה הערבית תומכים בהקמת מפלגה מעורבת".
אני מעלעלת במצע המפלגה המשתרע על פני כל תחומי החיים: ערבות הדדית, כלכלה וצמיחה, חינוך, בריאות, תרבות, ביטחון פנים, חיזוק הפריפריה ועוד, מצע המסוגנן ברוח ליברלית דמוקרטית. בימים אלה נקבע יועץ תקשורת ששמו עופר עמר, וצוות תקשורת שיפעיל את הרשתות החברתיות.

משפט לסיום?
יוניש: "שיותר אנשים יבינו שחיים משותפים, ערבים ויהודים, הם כרגע צו השעה, ומפלגה מעורבת תביא חוזק, אחדות ויציבות למדינה".

כתובה וצילו

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|