דיור למשתכן במחיר מופחת: השינויים בתכנית מחיר למשתכן

'מחיר למשתכן' הייתה בשנים האחרונות תכנית הדגל של ענף הדיור והעניקה לזוגות צעירים רבים הזדמנות נהדרת לרכוש דירה במחיר אטרקטיבי ושפוי. כעת, היא עתידה לעבור כמה שינויים ובמקומה צפויה להיכנס זו של 'דיור במחיר מופחת'. הנה מה שחשוב לדעת.
מאת: זאב נחמנזון
צילום: Shutterstock

נראה כי בעולם ככלל ובישראל בפרט, ישנה מטרה אחת עיקרית ומיוחדת. כזו שלא משנה כמה רחוקה היא נראית לנו כעת או כמה קשה עמלנו עבורה, אנו האזרחים נעשה הכל על מנת להשיגה. מדובר בחלום הדירה כמובן, המעניק לרבים את התחושה שברשותם נכס אמיתי ומניב וחשוב יותר, חמימות וביתיות שאין להן תחליף. יחד עם זאת, הפך עם השנים חלום זה למאתגר במיוחד. מחירי הדיור מצויים בנסיקה חדה ומתמדת מזה כמעט שני עשורים, המוסיפה להקשות על רבים בתהליך רכישת הדירה.
כדי לסייע לזוגות צעירים וכן למשפחות בראשית דרכן להתקרב יותר להשגת מטרה זו, לבלום את עליית מחירי הדיור ולפזר את האוכלוסייה על פני ישובים קטנים יותר ולא מרכזיים בלבד – פותחה ויושמה תכנית מחיר למשתכן, שנבנתה כהגרלה תוך מתן העדפה לאוכלוסיות שונות ומסויימות וגובה זכאויות משתנה. כעת צפויה התכנית לעבור מתיחת פנים קלה שתכלול מספר שינויים שיכולים בתורם להשפיע רבות על שוק הדיור. מהם וכיצד עתיד להיראות שוק הדיור בישראל בשנים הבאות? הנה כלל הנתונים.

• תזכורת קצרה על תכנית 'מחיר למשתכן'

הקריטריונים בתכנית זו התמקדו בסטטוס משפחתי דוגמת ותק הנישואים ומספר הילדים אך כללו גם התייחסות לגיל ולהיסטוריית המתמודדים בהגרלה. כך למשל קיבלו יוצאי צבא עדיפות כמו גם בני 35 ומעלה שמעולם לא הייתה בבעלותם דירה, משפחות עם ארבעה ילדים זכו לעדיפות על פני כאלו עם שני ילדים ועוד. הדירות נמכרו במחיר הנמוך בכ-15% ממחירן בשוק החופשי והמשתתפים בהגרלה יכלו לחזור ולהשתתף פעם נוספת במידה ולא זכו בה.


'מחיר למשתכן' תרמה רבות לשוק הדיור בישראל שכן היא הצליחה להנגיש גם אם במעט את מחירי הדירות עבור הרוכשים הפוטנציאליים, שלא היה באפשרותם לעשות זאת קודם לכן.


את 'מחיר למשתכן' ניתן בהחלט להגדיר כהצלחה. מחירי הדיור הגבוהים ירדו משמעותית ולמרות שלא נבלמו לגמרי, היו נגישים בהרבה לקהל רחב יותר – בפרט לזה הצעיר, ולרוכשים היה נוח וקל יותר לקבל משכנתא. לצד זאת, הביקוש הגובר, מעורבותם של עסקנים בהגרלה וחילופי התפקידים בשלטון הובילו לדרישה לבצע בה שינויים מהותיים ומתאימים יותר.

שינויים בהרגלי הבנייה

שינוי ראשון שהתרחש בתכנית הוא בשמה של התוכנית הקרויה כעת 'דיור במחיר מופחת' – שם חדש לתכנית ישנה שבא לבשר כי יש מנהל חדש בשטח והוא השר יעקב ליצמן. בתכנית זו מחיר הדירה נקבע על-ידי המדינה, זאת בניגוד לתכנית המקורית בה אותם היזמים קיבלו הנחה לקרקע ממנהל מקרקעי ישראל, ועל בסיסו משתתפים במכרז מול משרד השיכון והבינוי, כאשר זה שיציע את המחיר הנמוך ביותר צפוי לזכות בו. בפועל הכוונה היא לקבוע מבעוד מועד מחיר מקסימלי למ"ר בפרויקט ובכך להגביל את הקבלנים והיזמים בקבלת הנחה נוספת. המטרה במקרה זה כפולה: ראשית, לבקר בצורה טובה יותר את ניהול הפרוייקט ולמנוע סבסוד של דירות באזורי יוקרה כמו הרצליה ותל אביב ובנוסף, להגביל את גובה הסבסוד לרוכשים עצמם ולא לגזור על המדינה כזה שקודם לכן אף הגיע ל- 700,000 שקלים לדירה.

שינוי נוסף בא לידי ביטוי בתיעדוף יישובי הפריפריה, שם מוצע מענק ייחודי הנע בין 70,000 ל-100,000 ₪ עבור רכישת דירה לא חדשה. מצד אחד, המטרה היא להביא צעירים רבים לאכלס את ערי הפריפריה ולעורר אותה ומאידך, לאפשר לבעלי הדירות בישובים אלו למכור אותן ולרכוש במקומן דירות גדולות ומבוססות יותר.
זאת ועוד, יקבלו היזמים תמריץ נוסף על מנת להשתתף במכרזים ולהציע מחיר תחרותי ומשתלם – אם בתכנית מחיר למשתכן המקורית כ-80% מהדירות היו מיועדות לזכאים, בעקבות השינוי, יורד הייעוד ל-50% ומשאיר ליזם מספר גדול יותר של דירות למכירה במחיר המוצע בשוק.

בונים על התאוששות

לצד כלל השינויים, חשוב לזכור כי השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד גם עבור ענף הבנייה, עם מחסור בידיים עובדות, פחות כסף זמין לרכישת דירות ועוד שלל הפתעות לא נעימות והגבלות שהגיעו עם הקורונה. התחלות הבנייה ב-2020 עצרו בכ-30,000 יחידות דיור בלבד מול ביקוש של כ-61,000 זכאים פוטנציאליים והוא רק מוסיף לעלות. הבחירות, שהפכו למעין שגרה בשנה וחצי האחרונות, גם לא תרמו לשיפור המצב והתקווה היא שעם כניסת החיסונים לשוק, יתייצב הענף וישוב לתנופה חיובית וחיונית עבור כולנו.

לסיכום, נראה שתכנית 'מחיר למשתכן' תרמה רבות לשוק הדיור בישראל שכן היא הצליחה להנגיש גם אם במעט את מחירי הדירות עבור הרוכשים הפוטנציאליים, שלא היה באפשרותם לעשות זאת קודם לכן. עם סיומה ותחילתה של זו החדשה, כל שנותר הוא לקוות כי המגמה בתחום תוסיף להיות חיובית וכי חלום הדירה יהיה בר השגה יותר מתמיד.