בעקבות ההסלמה בדרום: משרד החינוך הפיץ איגרת מיוחדת לאנשי החינוך וההורים בצפון

על רקע המצב הביטחוני: הופצו חוזרים למנהלי הגנים, בתי הספר ולהורי התלמידים בעניין מידע והתנהגות נכונה מול הילדים שנמצאים בחששות, בדילמות ובחוסר ודאות. צילום: צחי אבנור

בעקבות ההסלמה ביממה האחרונה בדרום הארץ בעקבות חיסולו של בכיר הג'האד האיסלמי בהא אבו אל-עטא בעזה, וירי הרקטות אל עוטף עזה וגוש דן, הוציא משרד החינוך על רקע המצב הביטחוני אגרות מיוחדות למנהלי הגנים ובתי הספר ולהורי התלמידים בהן הופץ מידע וכללי התנהגות נכונה מול הילדים שנמצאים בחששות, בדילמות ובחוסר ודאות.
ד"ר אורנה שמחון מנהלת המחוז: "הבוקר יצאו איגרות מיוחדות לאנשי החינוך ולהורי התלמידים בצפון , על רקע המצב הביטחוני. תמציתם : לנוכחות אנשי החינוך משמעות יתירה עבור התלמידים, בימים רגישים אלה של מתיחות, חששות
ודילמות. ולהורים: ילדים ומתבגרים מושפעים מאד מתגובות המבוגרים ועל פיהם הם מפרשים את המציאות . על כן יש משנה חשיבות בהעברת  מסרים מרגיעים ומאוזנים ומתן מידע ענייני המותאם לגיל הילד ולשלב התפתחותו".
ממשרד החינוך מוז הצפון נמסר כי האגרות הופצו הבוקר למנהליהם של 2213  גנים ו-  780 בתי ספר וכן לכ- 600 אלף הורים בצפון , ציין דובר המחוז הצפון במש' החינוך, דויד גורלי.



• עקרונות מנחים להתנהלות בעתות חירום לאנשי החינוך

קשר עם התלמידים
במערכת החינוך קיימת מסורת שבה יוצרים קשר עם התלמידים ותומכים בהם בימים כאלה. חשוב שאנשי החינוך יתעניינו בשלום תלמידיהם, יתמכו בהם ויחזקו אותם.

הנחיות פיקוד העורף
במקומות שיש לימודים חשוב שהמורים יתווכו בצורה עניינית ורגועה את הנחיות פיקוד העורף, יתרגלו הליכה למרחבים המוגנים ויהוו דוגמא אישית למילוי קפדני של ההנחיות. הילדים ירגישו יותר בטוחים ומוגנים, כשיראו שהמבוגרים האחראים, עושים ככל יכולתם להגן על עצמם ועל הילדים עליהם הם מופקדים.

שיחה עם התלמידים- מידע והבניית המציאות
 מומלץ לדבר על האירוע במילים פשוטות וברורות ללא דרמטיזציה מיותרת. חשוב להדגיש שכוחות הביטחון עושים את המיטב על מנת לשמור על ביטחוננו.

מתן תפקידים
 חפשו תפקידים אחראיים, המתאימים ליכולותיהם של ילדיכם. פעילות ותפקיד אחראי מחזקים וממתנים פחדים.

שמירה על שגרה
 במקומות בהם מתקיימת שגרת לימודים, חשוב לעודד את הילדים ללכת לביה"ס או לגן. השגרה מחזקת ונותנת מסר של נורמליות והמשך רציפות של החיים.

מתן אפשרות לשיתוף
 חשוב לאפשר לילדים לשתף במחשבות וחוויות. גם המבוגרים יכולים לשתף במחשבותיהם וחששותיהם, אם הם חשים שהם מסוגלים לעשות זאת תוך תחושת שליטה.

תשומת לב לילדים חרדים במיוחד
 ילדים וגם מבוגרים מגיבים בצורה שונה, בעוצמה ובקצב אחר. חשוב שאנשי החינוך ישדרו אמון ביכולת התמודדות של תלמידיהם, אך גם יהיו ערניים לילדים הזקוקים להתייחסות מיוחדת.



יידוע הדדי
חשוב לעודד את ההורים להיות בקשר עם מחנכות וגננות בכל מידע על הילד שעשוי להיות רלבנטי בעת אירוע חריג/חירום.

לא להיות לבד
 עודדו תלמידים לבקש סיוע ואל תהססו לפנות ליועצת או לפסיכולוגית ביה"ס/הגן בכל קושי המתעורר סביב המצב.

•  עקרונות מנחים להתנהלות בעתות חירום להורים

  • הקשבה להנחיות פיקוד העורף ויישומן: על המבוגרים להסביר לילדים ולמתבגרים את ההנחיות בצורה עניינית ורגועה ככול האפשר. חשוב שהמבוגרים, יהוו דוגמה למילוי קפדני של הנחיות אלה. הילדים ירגישו יותר בטוחים ומוגנים, כשיראו שהוריהם והמבוגרים האחראים האחרים, עושים ככל יכולתם להגן על עצמם ועל ילדיהם.
  • ריענון נהלי ביטחון: חשוב להזכיר ולהראות לילדים היכן נמצאים המרחבים המוגנים בסביבתם ומהן ההנחיות שיש לבצע בעת הישמע אזעקה ולאחריה.
  • מידע והבניית המציאות: מומלץ לדבר על האירוע במילים פשוטות וברורות ללא דרמטיזציה מיותרת. חשוב להדגיש שכוחות הביטחון עושים את המיטב על מנת לשמור על ביטחוננו.
  • הפעלת ילדים ומתן תפקידים: חפשו אחר פעולות של סיוע בבית שניתן להפקיד בידי הילדים. פעילות ותפקיד אחראי מחזקים וממתנים חרדה וחוויות של חוסר אונים.
  • שמירה על שגרה: חשוב לעודד את הילדים לשמור על שגרה ככל הניתן (בהתאם להנחיות פיקוד העורף). במקומות שמתקיימים מוסדות חינוך, נעודד את הילדים ללכת לביה"ס או לגן ובמקומות שלא מתקיימים לימודים ניתן לייצר פעילות משותפת במסגרת הבית. השגרה מחזקת ומקנה ביטחון.
  • קשר ושיתוף: חשוב לספק לילדים תחושה של קשר ושותפות עם בני משפחה ועם חברים, לשוחח על המחשבות והחוויות. המבוגרים מוזמנים לשתף במחשבותיהם וחששותיהם. כל זאת בהתאם לגילם של הילדים, רמת התפתחותם ובצורה מווסתת ככול האפשר.


  • תשומת לב לילדים חרדים במיוחד: ילדים וגם מבוגרים מגיבים בצורה שונה, בעוצמה ובקצב אחר. יש ילדים רגישים במיוחד וחשוב שאתם ההורים תשדרו אמון ביכולת התמודדות של ילדיכם. חשוב להתאים את התגובה לצרכיו של כל ילד ולפנות לעזרה במידת הצורך.
  • יידוע מחנכות/גננות: חשוב להיות בקשר עם מחנכות וגננות בכל מידע על הילד שעשוי להיות רלבנטי בעת אירוע חריג/חירום.
  • לא להיות לבד: אם אתם בתקופה של עומס רגשי או שיש לכם שאלות/דילמות מורכבות, אל תישארו לבד. פנו לקבלת סיוע מיועצת או פסיכולוגית הגן / ביה"ס או גורמים מקצועיים מוסמכים אחרים.