ביהמ"ש העליון החמיר את עונשו של מורשע בעבירות אלימות וחטיפה

בית המשפט העליון הדגיש בדבריו כי עבירות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה" המופנות בעיקר כלפי נשים, אולם גם כלפי גברים על רקע קשריהם עם נשים קרובות משפחתו של הפוגע, מצריכות ענישה מחמירה.
המחשה: PUXABAY

ביהמ"ש העליון (בפני השופטים פוגלמן, אלרון ו-וילנר), קיבל את עמדת הפרקליטות והחמיר את עונשו של מחמוד זיאדאת, אשר הורשע בעבירות של חטיפה, חבלה חמורה ואיומים.
במרץ 2021, הגיע זיאדאת לחניית ביתו של נפגע העבירה, אשר גר בשכנות אליו, לאחר שגילה שהתקיים בינו לבין בתו של הנאשם, כבת 19, קשר רומנטי שהסתיים עוד לפני האירוע. זיאדאת נכנס אל מכוניתו עת נפגע העבירה ישב בה, הצמיד סכין המשמשת לחיתוך בשר לצווארו של נפגע העבירה, והורה לו לנסוע מהמקום. השניים הגיעו לשטח פתוח, שם זיאדאת הכה ודקר את המשיב, תוך שהוא מאיים עליו שאם הוא יתקרב לשכונת המגורים הוא יהרוג אותו. לאחר מכן התקשר לדודו של נפגע העבירה ודרש ממנו שיורה למותקף לעזוב את השכונה, וחזר על איומו שאם יראה אותו, יהרגו.
זיאדאת הורשע בעבירות של חטיפה, חבלה חמורה בנסיבות מחמירות ואיומים. הנאשם הודה במעשים במסגרת הסדר טיעון, ובית המשפט המחוזי בנצרת גזר עליו 18 חודשים מאסר בפועל לצד פיצוי.
בערעור שהוגש לבית המשפט העליון טענה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, כי העונש שהושת על זיאדאת אינו הולם את חומרת מעשיו, שגרמו לנפגע העבירה לנזקים פיזיים ורגשיים קשים. עוד נטען כי יש לנקוט במדיניות ענישה מחמירה כאשר מדובר במעשי אלימות בכלל, ובפרט במעשים אשר בוצעו על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה", כמו גם כי הנאשם לא הביע חרטה ביחס למעשיו.
בפסק דינו, בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות והחמיר את עונשו של הנאשם ל-30 חודשי מאסר בפועל, במקום 18 חודשי המאסר שגזר עליו בית המשפט המחוזי. בית המשפט העליון הדגיש בדבריו כי עבירות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה" המופנות בעיקר כלפי נשים, אולם גם כלפי גברים על רקע קשריהם עם נשים קרובות משפחתו של הפוגע, מצריכות ענישה מחמירה, לשם הרתעת היחיד והרבים וכן למען העברת מסר חד משמעי אשר מוקיע את התופעה, תוך שעמד על כך שכאשר מדובר בעבירות אלימות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה", יש לתת משקל מוגבל לקיום אורח חיים נורמטיבי, עובר למעשים.
הערעור בבית המשפט העליון נוהל על ידי עו"ד עדי שגב מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.