"אנחנו מעיזים לחלום הכי גבוה והתחלנו להגשים"

תוכנית ההבראה שהסתיימה בהצלחה, ההצלחות בתחומי החינוך, תרבות הפנאי והספורט, התאוצה בתיירות, ההתעניינות של יזמים בהשקעות והחזון שמתממש: "להחזיר את הגלבוע להובלה". רגע לפני שתשמע יריית הפתיחה לאירוע "100 שנות חיים משותפים" בגלבוע, ראש המועצה עובד נור מדבר על התוכניות האופטימיות לעתיד, ההגשמה, וגם: המסר שחשוב לו להעביר. ראיון

בשנת 1921 החלה ההתיישבות היהודית המשמעותית בארץ-בגלבוע, בהובלת 7 יישובים שהצטרפו אל 5 הכפרים הערבים שהיו במקום.
מאז הצטרפו וקמו 21 יישובים נוספים, והתבססה אחוות חיים משותפים עליה ועל ההתיישבות בחבל הארץ הזה. על אותה אחווה ייחודית גאים במועצה לאורך השנים ומקפידים לציין זאת השכם וערב.
במסגרת חגיגות 100 שנות חיים משותפים, ייערך ב-22 לחודש באמפי 'מקהל' במעין חרוד המופע המרכזי, אירוע שכבר מעורר עניין רב בקרב כלל תושבי הקהילות והמגזרים בגלבוע ומחוצה לו.
מי שמתרגש במיוחד ולא מסתיר זאת הוא ראש המועצה עובד נור, שמאז כניסתו לתפקיד לפני כשבע שנים התמודד עם לא מעט אתגרים. עתה, לאחר שהמועצה איתנה והיא כבר דוהרת קדימה בהנעה ובהגשמת תכניות מובילות לעתיד, הוא מדבר על התהליכים המורכבים, הצביון והמהות של התושבים והישובים- ובעיקר על החגיגות הצפויות.


"בתחושה שלי חזרנו להיות מועצה של התיישבות עובדת שלוקחת אחריות, מנהיגות והובלה, ומגשימה"

"התחושה בתקופה האחרונה, בטרם האירועים המשמעותיים ייצאו לדרך היא מצוינת", אומר נור בראשית הריאיון: "זה אוסף של הישגים שמצטברים. אומרים aדברים קורים תמיד בזמן נכון. עברנו בהצלחה חסרת תקדים תוכנית הבראה מאתגרת ומורכבת לכל הדעות. כמו שאמרתי וצפיתי בעבר התוכנית נעה על הציר של מהבראה להמראה. רק לאחרונה סיימנו ביקורת של נציגות בכירה ממשרד הפנים שהעידו שהתקשו להאמין שנצליח לעמוד במשימה בכלל, ובוודאי לא בזמן כזה קצר, ובצורה כל כך מרשימה. יתרה מכך, בכוונתם לקחת אותנו כמודל לדוגמא ולהשראה לרשויות אחרות על המהפך שעשינו בכל תחום. בתחושה שלי חזרנו להיות מועצה של התיישבות עובדת שמובילה ולוקחת אחריות ומבינה שהיא צריכה להוביל, להנהיג. לשמחתי אנחנו היום מועצה מאוזנת, מקצועית, פורצת דרך בשלל תחומים. אפשר לראות זאת היטב בתחום הספורט, החינוך, הרווחה, ההרחבות, התיירות, טיפול בוותיקים, תרבות הפנאי ועוד. אנו חשים שכל גורמי הממשלה מאוד שמחים לעבוד איתנו בשיתוף פעולה, ופתוחים לתמוך בתהליכים תקדימיים בגלבוע".

ביצועי אקסטרים במוטוקרוס בגלבוע
ביצועי אקסטרים במוטוקרוס בגלבוע

מה אתה חושב שהכי מייחד את רוח התושבים בגלבוע?
"אני יכול להתחבר לסוגיית רוח הגלבוע דווקא מההיבט הספורטיבי. זכינו שקבוצת הכדורסל שלנו, השלימה 'טרבל'. ההישג הזה, שמתווסף לעוד רבים, מתכתב עם רוח הגלבוע, עם החזון והמעוף. כרגע, אנחנו לא רשות עם המון משאבים, אבל כשקבוצת הנוער שלנו מנצחת קבוצת נוער מתל אביב, אנו עדים – הלכה למעשה – לאותה רוח מדוברת. זה מתחבר גם עם אותם חלוצים ראשוניים שבאו והתיישבו פה עוד לפני שהייתה פה בכלל מדינת ישראל. הם לקחו על עצמם, עם אפס משאבים שהיו להם, משימה ענקית במטרה להקים בעצמם את ההתיישבות ובהמשך להקים את המדינה- וכך הם עשו. באתי לתפקיד כראש המועצה בגלבוע, מתוך אותו מסר חשוב וערכי מאין כמוהו, והוא להחזיר את האמון של התושבים בעצמם ובמועצה שלנו, וביכולות שלנו להוביל באותה 'רוח הגלבוע' ולייצר פסגות. זו רוח שמתחילים להרגיש בזמן האחרון. אנו גם מזהים מגמה שבה המון יזמים מבחוץ פונים אלינו לבחון שיתופי פעולה רחבים. זה מתכנס לתוך כל התחומים: תיירות, עסקים, ועוד. נסכם ונאמר שיש לנו סיבה טובה לחגוג 100 שנות התיישבות בגלבוע".

• בקרוב על במת ה'מקהל': שלומי שבת ואהוד בנאי

אירוע השיא של החגיגות ייערך ב'מקהל' במעין חרוד, שבשנים האחרונות עמד שומם– מלבד מספר אירועים ספורדיים, ומעולם לא תוכננה בעבורו תשתית מושלמת – כזו שתהפוך אותו למקום שנותן שירות של תרבות עשירה.
"כמו בכל דבר- יש לנו הילדים והנוער הכי טובים בארץ, הרכס והעמק הכי יפים בארץ, והמקהל הכי גדול בארץ. צריך לזכור שהוא יכול להכיל כ-7000 צופים", מסביר נור ומוסיף, "גייסנו שותפים רבים כמו רשות הטבע והגנים, משרד החקלאות והמשרד לפיתוח הנגב והגליל ועוד, והשלמנו לאחרונה שלב של טיפול והקמת תשתיות להופעות באופן קבוע. נשאר בהמשך להשלים גם מתיחת פנים למושבים שמצויים בסטנדרטים פחות מתאימים להופעות בתקופה הנוכחית, אבל למעשה כבר עכשיו המקהל הוא אתר מושלם לקיים בו מופעים של אומנים מובילים, לארח אירועים, וכבר בקרוב, מעבר לאירוע המאה שלנו, צפויים תושבי הגלבוע להנות מההופעות הכי מובילות ואטרקטיביות בישראל. יריית הפתיחה לכך צפויה בפסטיבל הכדורים הפורחים באמצע אוגוסט – עם הופעה של שלומי שבת יחד עם אהוד בנאי. יש תכניות נוספות שיפורסמו בהמשך".

• "הגלבוע תמיד היה סמל לחיים משותפים"

רבות דובר על המגזרים והקהילות הרבות שחיות בגלבוע. קיבוצים, מושבים, כפרים ערביים יישובים קהילתיים, הכל מהכל, תמהיל חסר תקדים. "בסוף זה הכל אנשים. החיבור הזה יבוא לידי ביטוי גם בצורה טבעית בקונספט של המופע המושקע- שעליו עמלים בתקופה זו לילות כימים", מדגיש נור, "החיבור בין התושבים הוא הדי.אן.איי של הגלבוע. באירוע הזה אנחנו נוגעים בעבר, הווה ועתיד ובוודאי ומשלבים במופע בטבעיות את החיים בין היהודים לערבים, בכל פסיפס הקהילות הקסום שלנו. הגלבוע תמיד היה סמל לחיים משותפים, גם בתקופות רגישות ובמהלך האירועים הקשים שחווינו לא מכבר במדינת ישראל. גם נוכחנו באחווה המיוחדת בגלבוע במהלך אירוע הבריחה מכלא שאטה, מתוך מקום של שכנות וערבות הדדית. המופע נותן במה גם לגילאים השונים כולל חמישה דורות של חקלאים בגלבוע, תעשייה מתפתחת, והסיפור ההיסטורי מסופר בעיניים של תושבים יהודים, ערבים ומכל הקהילות. חלק משמעותי באירוע הזה הוא לספר את עצמנו, את המהות והרוח של הגלבוע".

• "אני בטוח שיהיה ערב מיוחד ובלתי נשכח"

אז מה צפוי באירוע הכל כך מדובר, ובכן המון. ראשית, התושבים יגיעו לראות בעיקר את התוצרת העצמית והיצירתית שלהם, בשירים, ריקודים והופעות. זה כולל הופעות של הגבעטרון והאירוסים, צעירי הגלבוע האולפן למחול, וסטודיו טוטו. במקביל יינתן ביטוי לקבוצות המובילות של הגלבוע בענפי הספורט השונים שמהוות עבור המועצה ביטוי לרוח הגלבוע ומקור גאווה. לצד אלו יופיעו האומנים המובילים אברהם טל ושלמה בראבא שיגיע עם יאצק לבקר את החקלאות והתעשייה בגלבוע. אזהרת ספויילר, יהיה שמח ומאושר.


"אנו מזהים מגמה שבה המון יזמים מבחוץ פונים אלינו לבחון שיתופי פעולה רחבים. זה מתכנס לתוך כל התחומים: תיירות, עסקים, ועוד. יש לנו סיבה טובה לחגוג 100 שנות התיישבות בגלבוע"


"זה מרגש אותי ואותנו- ואנחנו מצפים לאלפי תושבים שיגיעו לחגוג עימנו", אומר נור, "ניערך לכך בהתאם, עם הסעות מהיישובים ואני בטוח שיהיה ערב מיוחד ובלתי נשכח, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שרים וחברי כנסת, אישי ציבור, מכובדים ועוד. האירוע מתאסף לרצף של דברים שאנחנו גאים בהם, כולל סיום תוכנית ההבראה ופריצת דרך בהמון תחומים שונים שרצינו והתחלנו להגשים. סוף-סוף להתכנס ולחגוג. אני כאמור מתחבר להבנה שדברים קורים תמיד בזמן הנכון".

אילו אירועים נוספים יצוינו במסגרת חגיגות ה-100?
"כל האירועים השנה חוברים לחגיגות המאה, כולל תחרויות האנדורו והמוטוקרוס האחרונים והמוצלחים, פסטיבל הכדורים הפורחים הבילאומי וכדומה. עוד לפנינו היערכות להפקת 'פיקניק ישראלי', כנראה באזור ספטמבר או אוקטובר. זה יהיה ממש כמו חג שנהפוך אותו למסורת- ביחד עם קק"ל. בקונספט המרכזי של האירוע נזמין את כל תושבי מדינת ישראל לבוא וללמוד איך עושים פיקניק בצורה מיוחדת, אותנטית ושורשית, עם אוריינטציה ירוקה ושמירה על איכות הסביבה. בנוסף התחלנו בתהליך לביסוס חידון טבע ארצי בגלבוע, בהובלת משרד החינוך, וביחד עם קק"ל, רט"ג, רשת עמל ועוד".

• תחרות ה"סוס הערבי"

בעידן המודרני רובנו מאוד עסוקים ברמה היום יומית ולא תמיד פנויים להכיר תודה על הקיים ועל מה שיש לנו אחד לשני. לדברי נור אירוע משמעותי שכזה מייצר בדיוק את ההזדמנות להסתכל על מה שהם עשו, ועל מה שהם רוצים לעשות: "זו גם הזדמנות טובה לחשוף את הפרויקטים הנוספים שאנו רוצים לקדם, דוגמת הספורט המוטורי, ותחרות הסוס הערבי, מיזם תרבות פנאי שאותו אנו מקדמים עם עמותת הסוס הערבי בישראל", הוא אומר: "במקביל אנו רוצים להקים פארק תיירותי גדול, אולי הכי גדול בישראל ולהפוך את בריכות הדגים שיש להן תרומה אקולוגית משמעותית והן חלק מהזהות שלנו- לאטרקציות תיירותיות ייחודיות, כולל אתרי לינה. יש לנו הרבה חלומות שהגיעה העת להגשים אותם ובהקשר הזה אני חייב לציין שוב שאנו מקבלים רוח גבית ממשרדי הממשלה שמתגייסים לעזור נוכח השינויים וההתפתחות של המועצה".


"החיבור בין התושבים הוא הדי.אן.איי של הגלבוע. באירוע הזה אנחנו נוגעים בעבר, הווה ועתיד ובוודאי ומשלבים במופע בטבעיות את החיים בין היהודים לערבים, בכל פסיפס הקהילות הקסום שלנו"


עד כמה מעורבים התושבים בחגיגות, בקונספטים, באירועים ובהוצאתם לפועל?
"התושבים היו מעורבים מהרגע הראשון בהפקת האירוע, הכל נעשה בשיתוף עמם. זה החל כבר בתחרות אזורית לבחירת הלוגו של 100 שנות התיישבות, לוגו אותו יצרו תלמידי החינוך המיוחד בעמק יפה. (בהמשך הלוגו נבחר על ידי ועדה ציבורית). בהמשך בנינו את הקונספט של האירוע, בשיתוף עם התושבים, עם הלהקות השונות והיוצרים השונים שיש לנו בעמק. אנחנו מאוד מאמינים בתושבים שלנו וביכולות שלהם. לגדול בגלבוע זה לגדול כחלוצים וכמגשימים פסגות. וכפי שאני אומר ומדגיש רבות: חלק מהחזון של המועצה הוא להחזיר חזרה את הגאווה הגלבועית של התושבים והאמונה שנועדנו להוביל ולהגשים, ורואים את זה מתרחש החל מההישגים חסרי תקדים ברוגבי, אופנים, כדורסל, בתיה"ס שלנו, מתנדבים, תעשיינים ועוד, והמשך בתושבים ויישובים שונים בצורה ברורה וניכרת".

יש מסר שאתה מעוניין להעביר לתושבים בטרם המופע?
"אני רוצה להעביר מפה מסר לתושבים הנפלאים של הגלבוע שאנחנו עושים ערב נהדר לכבודם, ולכבוד 100 שנות חיים משותפים, כי מגיע להם שנצדיע להם. אנחנו מבקשים שיעצרו את הכל, ויגיעו לאירוע להנות. האירוע הזה הוא זמן מושלם להסתכל על עצמנו בראי, להסתכל אחד לשני בעיניים, ולהגיד אחד לשני תודה על מה שיש לנו, ולהבין שזכינו במקום נפלא, בקהילות ואנשים איכותיים ונועדנו להגשים, והשמים הם הגבול. מפה ניקח עוד אוויר וכח, בכדי לעשות עוד הרבה דברים יפים בהמשך".