"סופרבוס של עובדים, לא של עבדים"

עפולה: מחריף המאבק בין נהגי "סופרבוס" להנהלה. וועד העובדים השבית בשבוע האחרון את כלל קווי החברה ובהם בעפולה, מגדל העמק, בית שאן וטבריה. בבוקר יום ראשון נערכה הפגנה נוספת בבירת העמק. סופרבוס בתגובה: "שכרם של הנהגים מתוכנן לעלות ב 20% ולעמוד על 39 שקלים לשעה, החל מה- 1 לינואר 2016 והוא יחול על כלל עובדי החברה"

המאבק בין נציגי וועד עובדים של חברת סופרבוס להנהלת החברה מחריף. במסגרת זאת, וועד העובדים בחברה המאוגד בכוח לעובדים, החליט להחריף את העימות ולהשבית את כלל קווי החברה למשך מספר ימים- לאורך, כל שעות הפעילות, מ- 4:00 בבוקר עד חצות. ביום חמישי שעבר נערכה השביתה השלישית בה נקטו העובדים והראשונה למשך יום שלם, וזאת במחאה על סירוב ההנהלה להכיר בוועד העובדים. ביום ראשון השבוע נערכה הפגנה נוספת לאורך כל שעות היממה. במחאה נכח גם בעלי החברה אלי בליליוס, שהגיע בבוקר עם כוסות קפה לעובדים, כמחווה, אך לאורך ההפגנה התפתחו עימותים מילוליים בין הנהגים לבעלים, על רקע המאבק בין שני הצדדים.


הסובלים העיקריים מהשביתות הם כמובן הנוסעים בקווי "סופרבוס", שהביעו אף הם את מחאתם כתוצאה מהשיבושים וההשבתות של הקווים. יצוין כי חלק מהנהגים בחרו שלא להצטרף למאבק, וחלקם זכה לקריאות ביקורת מצד הנהגים השובתים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נציג כוח לעובדים שנכח במקום הסביר שבמאבקים שכאלה חלק קטן מהעובדים בוחר שלא להצטרף למרבית העובדים השובתים, בשל חששות כאלה ואחרים.

• "אנחנו דואגים לעבודה שלנו ורק רוצים להתפרנס בכבוד"

במהלך ההפגנה זעקו הנהגים: "סופרבוס של עובדים, לא של עבדים", "אלי אלי תתעורר, האוטובוס מאחר", "כולנו ביחד- בלי ניצול ופחד" ועוד. נהג בחברה אמר במהלך ההפגנה: "אנחנו דואגים לעבודה שלנו ורק רוצים להתפרנס בכבוד, עם ביטחון תעסוקתי. אנחנו אוהבים את הנוסעים והחברה ומרגישים שהיא המשפחה שלנו, אבל מצד שני אי אפשר לומר לנו שלא יהיו לנו נציגים ולא יאפשרו לנו לבחור את הנציגים שמייצגים אותנו". נהג נוסף פנה לנוסעים ואמר: "השביתה היא לא בגללנו, אלא בגלל ההנהלה שלא רוצה להגיע איתנו להסכם קיבוצי. היא משאירה אותנו ללא תנאים. אנחנו רוצים תנאים כמו כל נהג בתחבורה הציבורית".

"ההנהלה לא בוחלת בתירוצים על מנת לנסות ולשבור את התארגנות העובדים", אומר הארון שובש מראשי הוועד. "אנו פונים לבעלי החברה אלי בליליוס – חדל לחשוש מהעובדים שלך. כל רצוננו הוא קידום יחסי העבודה בחברה בדרך של הידברות".

כאן שובתים, נהגי סופרבוס בהפגנה ביום ראשון
כאן שובתים, נהגי סופרבוס בהפגנה ביום ראשון

רפי קמחי, רכז מטה צפון בארגון כול לעובדים הוסיף: "לא קונים עובד עם כוס קפה. הסכם קיבוצי מגיע לנהגים האלה בזכות העבודה הקשה שלהם יום יום, שעה שעה. הם אלה שמפיקים להנהלה רווח, אין סופרבוס בלי נהגים. הנהגים רוצים לשבת לשולחן המשא ומתן עם ההנהלה. הם רוצים הסכם הוגן, שיאפשר להם שכר ראוי, תנאים סוציאליים שכל כך מגיעים להם, זה מה שהעובדים מבקשים. כרגע לא מתנהל מו"מ מכיוון שהבעלים לא מוכן לשבת עם וועד העובדים, מכיוון שלדבריו הוועד לא יציג. אנחנו ננקוט בצעדים ארגוניים כל עוד לא יושבים למו"מ על הסכם קיבוצי. לבעלים יש אחריות לגמור את הסיפור הזה במינימום נזקים, גם לו ולחברה, גם לנהגים וגם כמובן לנוסעים. הדרישה המרכזית היא כרגע מאוד פשוטה, שהבעלים יכירו בוועד ויישבו למו"מ", סיכם קמחי.בתגובה, אמר בעלי החברה אלי בליליוס לקמחי כי הוא לא מכיר בו.

האוטובוסים של "סופרבוס" בתחנת עפולה
האוטובוסים של "סופרבוס" בתחנת עפולה

• סופרבוס: "בכוח לעובדים מעדיפים להתנהג בבריונות ואלימות"

מחברת סופרבוס נמסר בתגובה: "החברה נענתה להזמנת מנכ"ל משרד התחבורה, לקיים פגישה ביום ראשון אחה"צ, יחד עם הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה וכוח לעובדים. למרות זאת, מעדיפים בכוח לעובדים להתנהג בבריונות ואלימות, בניסיון לסחוט עוד את הנוסעים והנהגים. כידוע, זו אינה הפעם הראשונה שהארגון מסרב לבקשת משרד הכלכלה ופועל באופן פרוע ובניגוד לחוק. שכרם של הנהגים מתוכנן לעלות ב 20% ולעמוד על 39 שקלים לשעה, החל מה- 1 לינואר 2016 והוא יחול על כלל עובדי החברה.

בעלי החברה אלי בליליוס
בעלי החברה אלי בליליוס

נציין שהשביתה היא בשני אזורים בלבד, מאחר ובטבריה וביקנעם אין כלל היענות בקרב הנהגים לקריאות החוזרות ונשנות לשבות. באיזורים בית שמש ועפולה השביתה היא חלקית ומצומצמת, כאשר עיקר הנזק לציבור לא נובע מנהגים שובתים, אלא מחסימת אוטובוסים על ידי פעילים של כוח לעובדים שאינם עובדי החברה. אנו נעזרים במשטרת ישראל לפנות את אותם הפעילים שחוסמים את האוטובוסים בניגוד לחוק. ארגון כוח לעובדים מודע לכך שאין לו את הייצוג המתאים ואינו רשאי להיות מוכר כארגון יציג בסופרבוס  שאחרת היה פונה מיוזמתו לבית הדין לעבודה מזמן".
רשימת היישובים בהם פועלת סופרבוס כוללת בין היתר את עפולה,טבריה, נצרת עלית, יקנעם, יקנעם עלית, יישובי גלבוע ועמק יזרעאל.