מ- KLA Tencor מגדל העמק באהבה לאפריקה

מכשיר רפואי המתחבר לסמארטפון שפיתחו KLA Tencor ומעבדת "פלטשר" יסייע למיליוני חולים במחלת ״עוורון הנהרות״ באפריקה

מכשיר בדיקה רפואי – "CellScope Loa" – המתחבר לסמארטפון, מציל כיום חיים של מאות אלפי אנשים במערב ובמרכז אפריקה. מאחורי הפיתוח עומדים חברת KLA Tencor ספקית גלובלית של פתרונות מתקדמים למדידה ובקרה של תהליכי ייצור שבבים ומעבדת "פלטשר" של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. מטה החברה של ממוקם בעמק הסיליקון, בקליפורניה, ובישראל מרכז החברה הוא במגדל העמק.
אחת המחלות המכות כיום במיליוני אנשים בחלקים גדולים של אפריקה היא "עיוורון הנהרות", הגורמת למקרי מוות ועיוורון. בשנים האחרונות קיים חיסון נגד המחלה הזו, אבל בצידו בעיה: אנשים הסובלים מטפיל ה"לואה לואה" בדמם יכולים למות מהחיסון. התוצאה: מעט מאוד אנשים מוכנים להתחסן.


לאחר עבודה מאומצת ומואצת של תכנון ובנייה, הרכיבו כ-25 יחידות עובדות. הללו נשלחו לא מכבר לקמרון, שם במהלך ניסוי ראשוני נבדקו כ-40,000 חולים.


הבדיקה להמצאות הטפיל בדם לוקחת כ-3 ימים ונדרש לכך ציוד רפואי ׳כבד׳. מעבדת פלטשר, שבראשה עומד החוקר דניאל פלטשר, החליטה להרים את הכפפה ולפתח את ה- CellScope Loa – מכשיר שיתחבר לטלפון נייד ויזהה, באמצעות טיפת דם אחת שתילקח מהחולה, את הטפיל ובמהירות גדולה – כ-3 דקות. אנשי "פלטשר" חיפשו חברה שתהפוך את ההמצאה שלהם לתוצר ממשי, יעיל וכזה שישרוד בג'ונגלים של אפריקה והגיעו ל-KLA Tencor, הרואה את התרומה לקהילה כחלק בלתי נפרד מפעילותה העסקית. ״חיפשנו חברה טכנולוגית, המתמחה באלקטרוניקה ובאופטיקה, עם נסיון מוכח בייצור. גורם שייקח את ההמצאה ויהפוך אותה למוצר עובד – והבנו מהר מאוד של-KLA Tencor יש את זה״, מספר פלטשר.

מכשיר הבדיקה הרפואי
מכשיר הבדיקה הרפואי

אנשי KLA Tencor בעמק הסיליקון שם שוכנת הנהלת החברה התגייסו בהתלהבות למשימה החורגת מפעילותה היום יומית של החברה אך בהחלט בתחום היכולות האופטיות והמכאניות של החברה, ובאירוע משותף, לאחר עבודה מאומצת ומואצת של תכנון ובנייה, הרכיבו כ-25 יחידות עובדות. הללו נשלחו לא מכבר לקמרון, שם במהלך ניסוי ראשוני נבדקו כ-40,000 חולים. עם הצלחת המיזם המטרה כעת היא לסייע למעל 10 מיליון חולים בכל רחבי אפריקה.

המכשיר ההרפואי מורכב במעבדות KLA Tencor
המכשיר ההרפואי מורכב במעבדות KLA Tencor

"נתינה נמצאת בלב העשייה החברתית שלנו", אומר ד"ר עמי אפלבום, נשיא חברת KLA-Tencor ישראל. "החברה, בחו״ל ובישראל, שמחה להתגייס לעשייה חברתית מסוג זה, בפרט כאשר היא מעבר לעשיה היומיומית שלנו, וממנפת את היכולות הטכנולוגיות הייחודיות שלנו".