4 שנים לצוק איתן: "8 ביולי 2014; 9 ביולי 1948" תא"ל גיא חסון

בימים אלה מציינים בישראל ובצה"ל ארבע שנים למבצע צוק איתן. תא"ל גיא חסון, קצין שריון ראשי, תושב היישוב הקהילתי שמשית בעמק יזרעאל כותב בטור אישי ומיוחד על סיפורו של החיל – השזור דרך סיפור חייו

9 ביולי 1948 – אבא שלי בן שנה. 9 ביולי 2014 – אני מפקד חטיבה 460 במבצע "צוק איתן". שישים ושש שנים מפרידים בין מבצע "צוק איתן" למבצע "דני". הראשון מהווה את הקרב האוגדתי הראשון בצה"ל ואת הקרב הראשון בו משולבים הטנקים הראשונים והאחרון מהווה בפעם הראשונה קרב רב חיילי המשלב את טנקי המערכה מהטובים בעולם המצויידים במערכות 'מעיל רוח', המשולבים בצוותי הקרב היבשתיים והרב זרועיים המקושרים ברשת מבצעית אחת.
סיפורו של חיל השריון, השזור בסיפורה של מדינת ישראל, מתאר לא רק את סיפורי הגבורה והמורשת של לוחמיו, אלא את סיפורה של המדינה, מהקמתה ועד היום.
ההתבוננות במבצע דני שהחל ביום ה-9 ביולי 1948, ובמבצע צוק איתן שהחל 66 שנים אחריו, ב-8 ביולי 2014, היא הזדמנות להתבונן שוב, בסיפור הדרך של עם ישראל בארצו. 8 ביולי ועד 18 ביולי 1948, יוצא הקרב האוגדתי הראשון לדרך בפיקודו של יגאל אלון, כחלק מקרבות עשרת הימים במלחמת העצמאות. לימים יקרא מבצע דני, על שמו של דני מס, מפקד מחלקה בכוח הל"ה. תחת פיקודו של יגאל אלון, נלחמו חטיבת יפתח בפיקודו של מולה כהן, חטיבה 8 (המשוריינת) בפיקודו של יצחק שדה, ובה גדוד טנקים 82 וגדוד ממונע 89 בפיקודו של משה דיין. כן קיבלה חטיבה 8 לצורך המבצע את גדוד 33 של חטיבת אלכסנדרוני. הישגו של המבצע היו כיבוש לוד, רמלה, לטרון ורמאללה.
בפועל, נכבשו לוד ורמלה בלבד, למרות זאת נחשב המבצע להצלחה גדולה. הצלחתו באה לידי ביטוי בהרחקת כוחות הלגיון הירדני ממרכז הארץ, והרחבת הפרוזדור לירושלים. חשיבותו של המבצע לצה"ל הייתה בכך שלראשונה הופעלה אוגדה צה"לית, ובה הופעלו לראשונה טנקים.

• "מאז מעד היום, כל כך הרבה השתנה"

"66 שנים מאוחר יותר, יוצא צה"ל למבצע "צוק איתן". כוחות היבשה מצויידים כעת בטנקי מערכה מתקדמים במיוחד. בפעם הראשונה נלחם צבא היבשה בשילוב רב חיילי ורב זרועי המתבסס על רשת לחימה מבצעית, המאפשרת לכוחות היבשה והשריון להיות קטלניים, וממוקדים יותר. בראש הכוחות משולבים טנקי המערכה החדישים – מרכבה סימן 4 המצוידים לראשונה במערכות הגנה אקטיביות – "מעיל רוח". הפעם, המערכה היא נגד ארגון החמאס ותכליתה הפסקת ירי הרקטות לעבר תושבי ישראל, ונטרול המנהרות ההתקפיות של החמאס. מבצע זה היווה מרכיב משמעותי בהתפתחות צבא היבשה בכלל וחיל השריון בפרט. פיתוח הלחימה הרשתית והבנת הפוטנציאל המבצעי הטמון בה, פיתוח תחמושות חדשות, הצטיידות במערכות הגנה מתקדמות ועוד. 66 השנים בין הקרב האוגדתי הראשון, למערכה האחרונה ברצועת עזה, מאפשרת התבוננות בשינוי המטאורי שעברה מדינת ישראל וצה"ל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מאז מעד היום, כל כך הרבה השתנה. האויב, הסביבה, הטכנולוגיה, אמצעי הלחימה, האנשים, אנחנו, כולנו. אך הצורך להמשיך להגן על אזרחי ישראל בגבולות המדינה המתפתחת נותר חיוני. 66 שנים אלה לימדו אותנו כי האדם הוא ההבדל. איכותו של חיל השריון וצה"ל נמדדים בראש ובראשונה באיכות לוחמיו ומפקדיו. רוח הלחימה, הדבקות במשימה, ההבנה העמוקה שעכשיו תורינו, מהווים את הבסיס לאיכותו של צה"ל ולביטחונה של מדינת ישראל. 66 שנים מבדילות בין הקרב האוגדתי הראשון של צה"ל למערכה האחרונה ברצועת עזה. 70 שנים של תקומה, בה שילם עם ישראל מחיר יקר ביותר לעצמאותו. מחיר שהוא חלק משמעותי ביותר מהסיפור של עם ישראל, מסיפורו של חיל השריון, ומסיפור הדרך האישי שלי, ובעצם של כולנו”.

במרפאה ובבית: המרפאה – שתומכת בחולים במחלות קשות ומונעת סבל

|