קרית טבעון: 250 שנה על הבמה, בערב אחד

ליא קניג ומרים זוהר, 2 כלות פרס ישראל לתיאטרון יחד עם ענקי הבמה יהודה אפרוני ואילן דר עושים על הבמה כבוד למקצוע, בהצגה הרביעייה. שבוע הבא באולם זוהר בקרית טבעון.

ההצגה "רביעייה", של הבמאי רועי הורוביץ, מבוססת על ספרו של דן קלאנזי, היא סוג של מסיבת מחזור של כוכבי גיל הזהב של  התיאטרון הישראלי. ארבעת הכוכבים ליא קניג, מרים זוהר, יהודה אפרוני ואילן דר מגישים למעלה מ 250 שנה של ניסיון על כל במה אפשרית בארץ.
הניסיון הרב של השחקנים מוביל למופע עשיר בניואנסים, אינטימי, חכם ומלא הומור עדין. כל אחד ואחד מהשחקנים זוכה לנאום או רגע מרגש משלו לאורך הערב, אך ביחד הם עובדים כמכונה משומנת ומלכודת, הרי בשבילם לעלות על הבמה זה כמו לרכב על אופניים.

עלילת ההצגה היא סיפור פשוט של החיים החולפים, חסרי משמעות "גדולה", לכאורה, ובכל זאת מאוד משמעותיים מאוד אחד לשני, לחברים. במונולוג החותם את "רביעייה", מצוטטת שורת שיר של הפילוסוף והמשורר האמריקני הנודע ראלף וולדו אמרסון (1803-1882): "הדרך היחידה לזכות בחברים- היא להיות בעצמך חבר". במוטו הקצר הזה, מקופל גם כל סיפור ההפקה שלנו, שנולדה בשיטת "חבר מביא חבר", ונעשתה באהבה ובין חברים.

הרביעייה צוחקת
הרביעייה צוחקת

"דן קלאנזי, המחזאי האמריקני זוכה פרס האובי היוקרתי, הוא חבר שלי כבר למעלה מעשור" מספר רועי הורוביץ  הבמאי "ביוני 2015 נסעתי יחד עם ליא קניג לסיבוב הופעות בארה"ב, במהלכו נפגשנו עם דן, שבדיוק סיים לכתוב את "רביעייה". במטוס, בדרכנו חזרה לארץ, קראנו את המחזה. סיפור החברות המקופל בו, ובעיקר ארבעת גיבוריו כבשו את לבנו מיד. מכאן ואילך, העסק התגלגל במהירות והיה ברור לנו שאנחנו מעלים את המופע גם בארץ".

ליא הביאה את חברייה לבמה יהודה אפרוני ומרים זוהר שמיד גם הם התאהבו בסיפור. מרים הביאה את אילן דר שהביא את רותי, אשתו, המעצבת של ההצגה. וכולם הביאו את עצמם, ניסיונם, בשמחה והתלהבות שהפכו את החזרות למסיבה בלתי נגמרת, דבר שמורגש גם על הבמה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

"ממש כמו הדמויות שהם מגלמים, החבר'ה הללו חברים כבר עשרות שנים" מספר רועי "הם משחקים יחד קרוב לשישה עשורים. "הרבה לפני שנולדת, אינגלע", הם נהגו לצחוק אלי בחזרות כאשר הערתי הערות קטנות. ביחד, הם מצאו את עצמם שוחים בחומר בקלות ובכיף, בלי שנדרשנו לזה הרבה שיחות והסברים במהלך החזרות. "בלי פילופוציה", כפי ש ליא נוהגת לומר".

תוך כדי העבודה, מצאו החבר'ה הרבה זמן לצחוק ביחד, לאכול "ואני ממליץ בחום על הכבד עוף של אילן" ממליץ הורוביץ, וכמובן גם לספר חוויות, סיפורים ורכילויות קטנות על כל עולם התיאטרון בארץ (בעבר ובהווה, החיים והמתים), שהרי כ"כ הרבה שנות בימה הם מצבור לאינסוף סיפורים וחוויות. "עבודה במחיצת אריות הבמה הללו היא זכות גדולה שנפלה בחלקי" אומר הורוביץ בחיוך מאושר "כל אחד ואחת מהם הוא "טיפוס", ניסיונם ורוחב השכלתם התיאטרונית לא יסולאו בפז, תאוותם לחיים ולבמה מעוררת השראה".

• הכרטיסים נמכרו בצורה מטורפת

מרגע שנפלה השמועה על ההצגה בכיכובם של 4 כוכבי הבמה, החלו הכרטיסים להימכר בצורה מטורפת. ההצגה שתוכננה במקור לאולם קטן, עברה במהרה לאולמות יותר ויותר גדולים. ולאחר ההצגה הראשונה והשנייה כבר קשה להתעלם מההצגה הפכה למעין אירוע פולחן.
השחקנים מרגשים את הצופים בסיפורים קטנים ובאירועים הנושקים לדייטים, בגידות, מחלות, סקס, זקנה ומוות. כלות פרס ישראל לתיאטרון, ליא קניג ומרים זוהר, יחד עם ענקי הבמה יהודה אפרוני ואילן דר, עושים על הבמה כבוד למקצוע "שחקן תיאטרון", במשחק של עונג תיאטרלי שכל מי שמעריך תיאטרון, כל מי שמעריך את השחקנים והתרבות בארץ, פשוט חייב, אבל חייב לבוא להצגה.

"הרביעייה", יום שלישי, 28.6.2016 , שעה 21:00 באולם זוהר, קרית טבעון.