תכירו: החקלאי מכפר יחזקאל שגילה שהוא סופר

"אל העמק הנעלם"  הוא ספר חדש לצחי ליבנה מכפר יחזקאל. הספר מורכב מ-54 סיפורים קצרים אשר משקפים את החברה והתרבות הישראלית על רבדיה וגווניה. לפני כשבועיים נערכה השקה חגיגית לספר במושב ואת האירוע כיבד בנוכחותו ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור

בימים אלה יצא לאור הספר "אל העמק הנעלם" של צחי ליבנה ממושב כפר יחזקאל בגלבוע. הספר מכיל סיפורים קצרים שנכתבו אט אט ובהמשך קובצו לספר החדש שמופץ בימים אלה ברשת חנויות הספרים הוותיקה "סטימצקי".
ליבנה, בן 67, נשוי לבת שבע, מנהלת יצור במפעל טלקון ואב לארבעה ילדים וסב לשישה נכדים. הוא נולד במושב כפר יחזקאל בו הוא כאמור מתגורר גם בימים אלה. אביו נולד אף הוא במושב וכך גם סבו וסבתו שנמנים על מייסדי כפר יחזקאל בשנת 1921. את לימודי התיכון הוא סיים בהצלחה בכפר הנוער ויצו ניר העמק, ומיד לאחר מכן עלה על מדי צה"ל והתגייס לשירות קרבי בסיירת אגוז. לאחר שחרורו מצה"ל הקים ליבנה מחדש את המשק המשפחתי החקלאי שלא היה פעיל בעת ההיא. "כל חיי הייתי חקלאי, היה לי משק גדול ובו דיר צאן ומטעים, זיתים והדרים", הוא מספר, "לפני כ-15 שנים חווינו משבר במשק, עקב גניבות צאן מאסיביות ומחלה שפגעה בעדר. נאלצתי לחסל את המשק החי ולצאת לעבוד מחוץ למושב. מזה 11 שנים אני עובד במועצה האזורית גלבוע ובקרוב אצל לגמלאות". ליבנה הוא חובב מושבע של מוזיקה קלסית, וברשותו אוסף של למעלה מ-1500 דיסקים. בשנים עברו וגם בעת הנוכחית הוא מעביר חוגי מוזיקה לילדים ומבוגרים. חיידק הכתיבה החל לתת את אותותיו בקרבו של ליבנה עם צמצום הפעילות החקלאית של המשק. "אני קורא הרבה וכותב כבר כמה שנים", אומר ליבנה, "לפני מספר שנים כתבתי את הספר 'ירח על כידון הברוש' שהודפס ויצא לאור במהדורה מצומצמת. חשפתי אותו באופן אישי ולא במכירה בחנויות. לאחר מכן כתבתי מספר סיפורים קצרים, וכשהצטברו מספיק סיפורים הוצאתי אותם לאור בהוצאת סטימצקי, תחת השם "אל העמק הנעלם". בימים אלה הם מופצים בכל חנויות הרשת. הספר מורכב מ-54 סיפורים קצרים אשר משקפים את החברה והתרבות הישראלית על רבדיה וגווניה".
לפני כשבועיים נערכה השקה חגיגית לספר במושב. את האירוע כיבד בנוכחותו ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור.

"לכתוב ספר זו רק ההתחלה. צריך למצוא מי שיוציא אותו לאור וקוראים שייקנו אותו"

"היום הכתיבה תופסת מקום נכבד בחיי. אני נהנה מאוד מהכתיבה ומקווה מאוד שהספר יצליח. סופר זקוק לקוראים. ביתי שאלה אותי: 'אבא, אתה נהנה מהכתיבה?' נהנה מאוד, עניתי לה. אז מה הבעיה, אמרה לי, תכתוב, תהנה ותשים במגרה. טוב, זה לא עובד כך. סופר זקוק לקוראים, כמו צייר וכמו כל אמן שזקוק לפידבק. יש שאלה פילוסופית: אם עץ גדול נופל ביער ואף אחד לא שומע אותו, היה רעש או לא היה? התשובה, לדעתי, היא בהגדרה של רעש. אם רעש הוא גלי קול שנוצרים באוויר, אז יש רעש. אם רעש זה משהו שמישהו שמע באוזניו, אז לא היה רעש. אם סופר כתב ספר, אבל איש לא קרא אותו, יש ספר או אין? לדעתי אין. לכתוב ספר זו רק ההתחלה. צריך למצוא מי שיוציא אותו לאור וקוראים שייקנו אותו. התחרות היא אדירה. כולם, כמוני, רוצים להיות סופרים, לכן צריך גם מזל", אמר ליבנה לסיכום.