שנה לרכבת: מחיה את העבר- מצמיחה את העתיד

לפני כשנה בדיוק, בחול המועד סוכות, החלה לפעול באופן רשמי רכבת העמק- זמן טוב לבחון את השפעותיה בהיבט התחבורתי, הכלכלי, החברתי והאזורי. עמקניוז מציג בפרוייקט מיוחד את ההשפעות המיידיות והמשמעותית של הקו – מנקודת ראותם של ראשי הרשויות והמועצות באזור והמשתמשים היום יומיים ברכבת. צילום: חברת נתיבי ישראל

לפני שנה בדיוק נחנכה מסילת העמק, על תוואי רכבת העמק המיתולוגית. בתום שלל אירועי ההשקה שכללו ביקורים מתוקשרים היטב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ, שר האוצר משה כחלון ובכירים נוספים הגיע הזמן לבחון את ההשפעות של סלילת הקו על תושבי היישובים בעמקים.
לשם כך פנינו לכלל ראשי הרשויות באזור, אלה שמודעים טוב יותר מכולם לשינויים שהתהוו בתקופה זו – בכל תחומי החיים- כולל האספקטים התחבורתיים, חברתיים, כלכליים, נדל"ן, מסחר וקירוב הפריפריה הצפונית למרכז. האם המסילה הובילה ועודדה לפיתוח הפריפריאלי? איך היא קיצרה את זמני הנסיעה לחיפה ומרכז הארץ והאם היא משכה אוכלוסייה חדשה לאזור – לצד הפחתה בתנועת המשאיות והרכבים בכבישים? יצאנו לבדוק.

• אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "אנו רואים את הקרונות הגדושים"

"רכבת העמק היא סיפור הצלחה מבורך. בכל פעם שאני נוסע ברכבת, היא עמוסה לעייפה ומעניקה שירות תחבורתי מצויין לתושבי העמק והאזור.
הרכבת מסייעת לציבור להימנע מפקקי התנועה שמאפיינים את האזור בשנים האחרונות, ומעניקה שירות של תחבורה ציבורית במחיר שווה לכל נפש, במיוחד בשנים בהם קו העמק מאפשר נסיעה בהנחה. אנו רואים את הקרונות הגדושים.

רכבת העמק צילום: עמרי אילת
ראש מוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר

לאחר שנה של פעילות, נראה שאפשר לבחון שוב את היקפי הפעילות ולהגדיל את תדירות הנסיעות, להוסיף נסיעות ערב וכן להוסיף קרונות כדי להפחית את העומסים. במועצה האזורית עמק יזרעאל רואים בחיוב רב קידום של תחבורה ציבורית אזורית חזקה למען תושבי האזור והפחתת עומסים מהכבישים. יש צורך לשפר את הנגישות לרכבת, להגביר את השאטלים לתחנות ולאפשר לעוד קהלים לצרוך את שירותי הרכבת המבורכים."

• אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק: "כמיליון וחצי אנשים השתמשו ברכבת בשנה האחרונה"

"מדובר בסיפור הצלחה ללא ספק. כשנה לאחר הקמתה של הרכבת אנו עדים לנתונים חיוביים המלמדים על שימוש מוגבר עם פוטנציאל גדול ולראייה במשרד התחבורה מתכננים להקים מסילה נוספת וכן קיים כבר תכנון קו נוסף לאזור חדרה שיחסוך זמן יקר למשתמשים שלא יצטרכו לנסוע לכיוון חיפה. בנוסף, לרכבת יתרונות רבים נוספים בכמה היבטים: ראשית, הרכבת היא מיזם חברתי. כידוע, הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית הודרה משך שנים ארוכות במגוון תחומים ולכן נלחמנו ש'רכבת העמק' תקום למרות שהיו מי שצעקו לעצור את ההקמה למרות שזאת כבר החלה והושקעו כספים רבים. כמיליון וחצי אנשים השתמשו ברכבת בשנה האחרונה ובמילים אחרות אלה אנשים שלא עלו לכביש עם הרכבים שלהם, לא יצרו פקקים ולא גרמו לתאונות, פצועים וחלילה הרוגים.

רכבת העמק צילום: עמרי אילת
רכבת העמק צילום: עמרי אילת

היבטים נוספים הם ההיבט הכלכלי החשוב למשל כבר היום יש תכניות להקים מסוף מטענים במגדל העמק מה שימשוך מפעלים נוספים לאזורי התעשייה במגדל העמק שייצרו מקומות עבודה נוספים לתושבי העיר והסביבה ובהיבט הרחב יותר הרכבת יכולה לסייע בשיתופי פעולה עתידיים עם שכנינו ממזרח ולכן בשנים הקרובות אנחנו נהיה עדים להצלחה".

• רונן פלוט, ראש עיריית נצרת עילית: "זהו רווח נקי שמרחיב את היצע שירותי התחבורה"

"כמו שאר יישובי האזור נהנית מרכבת העמק ורואה בה אמצעי תחבורה חשוב.  מסלול הרכבת אומנם פחות רלוונטי לתושבי נצרת עילית מאשר לתושבי העמק, אך יחד עם זאת עצם קיומו מהווה נדבך נוסף בהתפתחות האזור ואני מברך על כל מסילה וכל תחנה שמוקמת באזורינו. זהו רווח נקי שמרחיב את היצע שירותי התחבורה ומהווה מנוע צמיחה כלכלי חשוב לאזור כולו. התקדמות ביצוע תכנית סלילת הרכבת הקלה מנצרת עילית לחיפה ותחילתה המתוכננת בשנה הקרובה תשלים את המלאכה ותהווה בשורה של ממש לתושבי נצרת עילית".

• יצחק מירון, ראש עיריית עפולה: "אין ספק בתרומתה של רכבת העמק"

"כבר בשנת 2015, טרם הפעלת רכבת העמק, פרח שוק הנדל"ן בעפולה והתנהג כאילו הרכבת כבר כאן. יזמי הנדל"ן בתחום הבניה שהגיעו לעיר, הביאו לשיא ארצי בבניה, אחרי ת"א וירושלים.

ראש עיריית עפולה יצחק מירון
ראש עיריית עפולה יצחק מירון

רכבת העמק, שהחלה לפעול בחג הסוכות 2016, סוגרת בעוד ימים אחדים שנת פעילות ומדיווחי הנהלת הרכבת בעפולה עולה כי כ-80.000 נוסעים משתמשים בה מדי חודש, נתון המצביע על חשיבותה ונחיצותה לתושבי העיר עפולה וסביבותיה, המשתמשים בה למגוון צרכיהם החל מנסיעה יומיומית לעבודה, עבור לבילוי ותרבות וכלה בצרכים אישיים וכד'.
לכל אירועי התרבות הגדולים, הנערכים בעיר כמו לפסטיבל ציורי רחוב, להופעות אומנים בפארק העירוני, מגיעים כיום לבלות תושבים רבים מחוץ לעיר ברכבת העמק, עובדה ההופכת את העיר למרכז תרבות אזורי וארצי. לפני כשנה, בביקור ראש הממשלה ושר התחבורה בעפולה, הם הבטיחו לקדם גם קו רכבת ישיר מעפולה לתל אביב.

תןשבת האיזור נוסעת ברכבת וצופה בנוף
תושבת האיזור נוסעת ברכבת וצופה בנוף

אין ספק בתרומתה של רכבת העמק לעיר עפולה שהעלתה את רמת הנגישות לעיר הנמצאת בצמיחה מרשימה ותופסת בהדרגה את מקומה כעיר מטרופולין בצפון, עם הגירה חיובית מתמשכת וגידול באוכלוסייה. הרכב תמשיך ודאי לתרום להתפתחותה של העיר בתחומים רבים נוספים כמו תעסוקה עתירת ידע- הייטק, מרכז תעשייה גדול ויציב, מרכז מסחר ועוד".

• רפי בן שטרית, ראש עיריית בית שאן: "תרומתה של הרכבת לפיתוח הכלכלי והמסחרי הוא דרמטי"

"במלאות שנה להפעלתה, אי אפשר להתעלם מהשפעתה של רכבת העמק על בית שאן ועל רווחת תושביה בכל תחומי החיים. הרכבת מנגישה ומזמנת אל העיר מספר רב, ההולך וגדל בעקביות ובהתמדה, של אנשים מכל קצווי הארץ ואף מחוץ לה. תרומתה של הרכבת לפיתוח הכלכלי והמסחרי הוא דרמטי בלי ספק בכלל.

נוסעים ממתינים לרכבת בתחנת בית שאן
נוסעים ממתינים לרכבת בתחנת בית שאן

עם תחילת פעילותו של מסוף המטענים, במקביל לרכבת המובילה נוסעים, ניכרת עלייה תלולה במספר היזמים והתעשיינים המגלים עניין בהעתקת פעילותם לאזור ובקיום קשרי מסחר עם יזמים ותעשיינים מירדן. גולת הכותרת של השפעת פעילותה של רכבת העמק היא התנופה העצומה שהיא חוללה בפארק התעשייה שלוחת צבאים, הממוקם צפונית מזרחית לעיר בית שאן. כבר היום יש למעלה מ- 40 מפעלים ויזמים חדשים שנמצאים בשלבי איכלוס בפארק התעשייה המשותף לבית שאן ולמועצה האזורית עמק המעיינות.
אמצעי שינוע מטענים וסחורות הפכה באחרונה לקלה ולנגישה כפי שלא הייתה מעולם בעמק בית שאן. בימים אלה אנחנו מקדמים גם תוספת של עוד 1000 דונם, כדי שנוכל להיענות על כמות הביקושים, ההולכת וגדלה, לשטחים נוספים בפארק.


קיצור משך הנסיעה לעפולה ולחיפה הופך את שתי הערים האלה כמקומות פוטנציאליים לעבודה ולבילוי. עבור סטודנטים, חיילים וגמלאים מדובר בלא פחות מאשר מהפכה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בואה של הרכבת לבית שאן הביא אליה תנועה ערה, הולכת וגוברת, של תיירות פנים. חותמה החשוב והמבורך, טבוע באתרי התיירות השונים, במסעדות ובבתי הקפה שלה. הודות לרכבת חל גידול משמעותי במספר המשתתפים באירועים תרבותיים רבים הנערכים בעיר במהלך השנה, לרבות בפסטיבלים וירידי חוצות. הנתון המהותי והמשמעותי ביותר שניתן לייחס לבואה של הרכבת הוא בהתעניינות של יזמים בתחום הבניין להקמת דירות למגורים בשכונות החדשות. את הפוטנציאל הזה מזהים גם זוגות צעירים ומשפחות צעירות, הבוחנות היתכנות וכדאיות בניית בית בבית שאן ונוכחים לדעת כי טמון בה עתיד מבטיח ומזהיר מכל הבחינות וההיבטים: עבודה ופרנסה, חינוך, תרבות, ספורט, איכות חיים במובן הבסיסי, האקולוגי, בסביבה ירוקה, שהאוויר בה נקי וצח.

ראש עירית בית שאן רפי פרץ
ראש עירית בית שאן רפי בן שטרית

רבים מתושבי העיר, המסתייעים באופן תדיר וקבוע בשירותי הרכבת נוכחים לדעת כי הנגישות והזמינות שלה מאפשרות הגעה מהירה ובטוחה מהעיר אל ערים ומקומות אחרים. קיצור משך הנסיעה לעפולה ולחיפה הופך את שתי הערים האלה כמקומות פוטנציאליים לעבודה ולבילוי. עבור סטודנטים, חיילים וגמלאים מדובר בלא פחות מאשר מהפכה. אני שמח וגאה על כך שהשינוי הדרמטי שחוללה הגעתה של רכבת העמק אל בית שאן חל בתקופת כהונתי כראש עיר. אני מאחל לתושבי בית שאן שימשיכו ליהנות מהשירות החיוני המצוין שהיא מספקת להם".

• עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע: "מבחינתו המלאכה תושלם כשתקום תחנה בתחומי המועצה"

"שנה אחרי תחילת פעילות רכבת העמק ניתן לברך על כי פעילותו של שר התחבורה ואנשי משרדו, שהניבו עוד קווי תחבורה באזורנו. הם נוצרו על מנת להקל את ההגעה לתחנות הרכבת שבעפולה ובית -שאן, ובמקביל העצימו את ההנגשה באזור הגלבוע. יש בכך שיפור טוב בנושא התחבורה הציבורית שבאזורנו. מבחינתו המלאכה תושלם כשתקום תחנה בתחומי המועצה. הקמת תחנה בגלבוע תהיה החיבור והקידום המשמעותי, שישרת את כל תושבי העמק ויחבר כהלכה את אזורי התעשייה המתפתחים בגלבוע ובסמוך לקו הרכבת. על פי התכנית המקורית מתוכננת לקום תחנה בסמוך לצומת תל-יוסף, שלדעת כל הגורמים, תהווה מנוף מצוין לפיתוח אזור התעשייה שמתוכנן לקום בסמוך, ויותר מכך תסייע דרמטית לתושבי הגלבוע בהגעה, בבטחה ובנוחות, למקומות מרוחקים".


יורם קרין – ראש המועצה האזורית עמק המעיינות: "הרכבת קירבה את המרכז, את מקומות התעסוקה, ההשכלה, העסקים, והפנאי לעמק"


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

• "רכבת העמק היא אחד ממחוללי השינוי הגדולים בעמק בתקופתנו

ההתרגשות עם שובה לפני שנה הייתה גדולה. רבים מהתושבים נסעו בשלושת החודשים הראשונים באופן חופשי וגילו עד כמה הרכבת מקצרת זמנים בין העמק למרכז ולחיפה ומאפשרת זמן לעבודה ומנוחה.
בחלוף שנה אנו יכולים לראות את מגרשי החנייה המלאים בתחנת הרכבת, וזוהי אחת ההוכחות כי אנשי האיזור משתמשים ונהנים משירותיה בכל הגילאים: ילדים, צעירים, חיילים ומבוגרים.

ראש מוא"ז עמק המעיינות יורם קרין
ראש מוא"ז עמק המעיינות יורם קרין

עמק המעיינות צומח. משפחות צעירות רבות מגיעות לבנות כאן את ביתן וליהנות מאיכות חיים גבוהה, חינוך מצויין, חיי תרבות ופנאי תוססים ומרחבים פתוחים ובטוחים.  הרכבת קירבה את המרכז, את מקומות התעסוקה, ההשכלה, העסקים, והפנאי לעמק, והיא מאפשרת למשפחות ליהנות מאיכות חיים גבוהה ונגישות למקומות עבודה מגוונים. בחול המועד סוכות בשנה שעברה יחד עם שובה של הרכבת חגגנו את פסטיבל המעיינות ואלפים הגיעו באמצעותה לטייל וליהנות מאתרי התיירות והאטרקציות בעמק. וכך גם השנה.

• תחנת הרכבת הפכה להיות נקודת מפגש, נקודת יציאה, ותמיד – המקום לחזור אליו –  הביתה – לעמק."

שי מטלון, תושב רובע יזרעאל בעפולה, עובד ב"אינטל" חיפה: "הצלחנו כמשפחה לוותר על רכב הליסינג ולצמצם לרכב אחד – מהלך שחסך לנו כ-2500 שקלים"
"אני עובד באינטל חיפה, הבניין ממוקם ליד תחנת רכבת חוף כרמל. מאז שהגענו לעפולה נהגתי ברכב ליסינג לעבודה, כל יום בסביבות שעה לכל כיוון, דרך מנהרות הכרמל. מאז הנסיעה הראשונה של רכבת העמק אני נוסע ברכבת. זמן הנסיעה התקצר ל-42 דקות וברכבת אני משוחרר לעשות דברים אחרים שלא יכולתי לעשות בזמן נהיגה.

שי מטלון, תושב רובע יזרעאל בעפולה
שי מטלון, תושב רובע יזרעאל בעפולה

בנוסף אני מגיע רענן יותר גם בבוקר וגם בערב הביתה. הצלחנו כמשפחה לוותר על הליסינג ולצמצם לרכב אחד מהלך שחסך לנו כ-2500 שקלים כל חודש ואת אגרת הנסיעה במנהרות. דבר חיובי נוסף הוא שהכרתי אנשים כמוני שעובדים במת"ם בחברות השונות וגרים בעמק ונוצרו קשרים וחברויות. הנסיעה ברכבת מאוד נוחה.
עפולה היא תחנה שנייה בדרך לחיפה אז הרכבת מגיעה פנויה ברובה ומתמלאת בהמשך. ברובע יזרעאל קיים קו רציף כך שמי שרוצה יכול להשתמש באוטובוסים מ/אל הרכבת. אני מקווה שיגבירו את התדירות בהמשך, חסרה מאוד רכבת בין 07:47 – ל-08:47, בעיקר לאלו שרוצים לפזר ילדים בגנים ומגיעים מקצוות העיר וכמובן רכבת ישירה לת"א כי כיום רב הנוסעים יורדים בחיפה מרכז וממשיכים דרומה".

 

״העמק״: שישה מגנטים נשלפו מילד בן 9

|

שבוע צה"ל בויצו ניר העמק: לזכרו של סמ"ר איליה סנקין ז"ל

|