"שייפתח עליי, שייפתח"

בימים אלה מלאו שישים שנה למלחמת קדש. יעקב שרגא חבר קיבוץ בית השיטה, מדריך צניחה במהלך המלחמה, שגויס כחייל מילואים בעת ההיא, חזר במנהרת הזמן לימי הלחימה הקשים ומספר על הקשר האישי עם רפול, הובלת החיילים לצניחה המבצעית הראשונה בתולדות ישראל, פינוי הפצועים, המראות שלא ישכח לעולם וגם: על הישיבה בשק"ם עם אריק שרון. צילום: דובר צה"ל

ביום חמישי האחרון נערך בבסיס חיל האוויר בתל נוף טקס לציון 60 שנה ל'מלחמת סיני' Wholesale Seattle Seahawks Jerseys – הידועה יותר בשמה השני 'מבצע קדש'. במהלך מלחמה זו נערך בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, צניחה מבצעית wholesale mlb jerseys של גדוד הצנחנים במיתלה (כשבמהלך הלחימה נכבש חצי האי סיני Как וכוחות צה"ל בצעו פעולה שפגעה אנושות ???": בכוח המצרי).
בטקס השתתפו מדריכי צניחה בצה"ל, לאורך עשורים רבים- כולל מדריכים ששלחו את הצנחנים אל אותה צניחה wholesale jerseys ידועה. אחד מאותם מדריכי צניחה הוא יעקב שרגא מקיבוץ בית השיטה.
שרגא, בן 81, אב לשישה ילדים, סב ל- 14 נכדים ושני נינים. המשפחה בהרכב מלאה מתגוררת בקיבוץ שבגלבוע. בשירותו הצבאי שרגא פעל שרגא לצד כמה מהקצינים המיתולוגיים שמככבים בנרטיב ההירואי הישראלי והצה"לי. בין הקצינים: אריאל שרון שהיה מג"ד הגדוד ורפאל (רפול) איתן שהיה שותף להצנחת החיילים בשטח מצרים. שרגא הוא עבד איתם קרוב ופעל עימם יחד במבצעים השונים. "הייתי מיודד איתם, חברים של ממש", מספר שרגא, "דלתו של אריאל שרון תמיד הייתה פתוחה. גם עם רפול, היינו יושבים בשק"ם באווירה טובה בלי לחשוב מי המפקד ומי הפקוד".

• התקופה שלפני המלחמה

שרגא שימש כמדריך צניחה במהלך המלחמה שפרצה בשנת-1956, תקופה שהייתה מורכבת באותה עת בישראל. מדי יום חדרו חוליות 'פדאיון', חוליות הטרור המצריות הרצחניות, לתוך שטח ישראל ופגעו באזרחים תמימים וחפים מפשע. מדינת ישראל הייתה צריכה להתמודד עם אותן חוליות בודדות תוך חשש מתמיד שתגובה קשה עלולה להביא למלחמה נוספת דוגמת 'מלחמת העצמאות', בה כל צבאות ערב פלשו עם טנקים לישראל בכדי למנוע את הקמת wholesale nba jerseys המדינה.

 יעקב שרגא בעת שירותו בצה"ל
יעקב שרגא Amebaブログからwordpressへ בעת שירותו בצה"ל

"התחושה בארץ הייתה מאוד קשה", נזכר שרגא "היות והפדיונים הצליחו להפיל הרבה חללים ולהטריד מאוד את גורמי הביטחון בישראל. היו כמה וכמה פעולות תגמול מעניינות של ישראל במיוחד באזור הבקעה שהייתה אז בשליטה ירדנית. הכל התחיל בעצם ביום אחד שאריאל שרון קרא אליו את מדריכי הצניחה ונתן לנו לבצע פעולה חשאית שלאחר מכן נקראה 'מבצע ירקון'."
לפני שיצאו אל המלחמה ביצעה ישראל מספר פעולות על מנת לבחון את השטח שאחת מהן הייתה 'מבצע ירקון', פעולה בה שרגא לקח חלק כמדריך צניחה. 'מבצע ירקון' היא פעולה שבוצעה ב-12 ליולי 1955, כשנה לפני 'מבצע קדש', בכדי לפתוח את המיצרים של תעלת סואץ לאוניות ישראליות שלא יכלו לעבור בגלל כוחות מצריים. במבצע זה השתתף שרגא בהצנחת ציוד בלילה מגובה רב באזור אילת בכדי להעביר אספקה לכוחות הישראלים שנמצאו שם במשך כחמישה ימים. удобрения היות והכל היה חשאי, שרגא לא ידע וגם היום טוען שלא יודע מה היה פשר הפעולה. אבל הוא יודע שפעולה The זו היא אחת מהפעולות שהובילו ל'מבצע קדש'.

• מבצע קדש

שרגא גויס כחייל מילואים ל'מבצע קדש' כאשר עוד לא מלאה שנה לשחררו משירות סדיר. הוא הוביל את החיילים לצניחה המבצעית הראשונה בתולדות מדינת ישראל, אותה צניחה שהפכה לצניחה מיתולוגית. "הראשון שצנח אצלי ראשון באותה צניחה היה רפול", הוא משחזר "כל הגדוד צנח, והיו באותו מבצע המון cheap mlb jerseys צניחות. אחרי יומיים או שלושה מהצניחה הראשונה כבר הייתה צניחה נוספת של הגדוד ??? של מוטה גור. בנוסף, הצבא המצרי היה במצב קשה והם כולם התנקזו לאזור שארם א-שייח ואז הייתה תכנית נוספת להצניח חיילים באזור שם. התארגנו כולנו על המטוס ובסוף הפעולה התבטלה אחרי שכולם כבר היו ערוכים בגלל שהמצרים ידעו שנגיע לשם והכינו שם לחיילים גיא הריגה"


"הכרנו הרבה מהפצועים והם היו ממש חברים שלנו. פינינו אותם וטסנו לתל נוף כדי לקצר את הזמן ולהביא אותם הכי מהר אל בית החולים. אתה כל כך עסוק בלעזור ולהביא אותם לרופא שאתה לא מתעסק במה שאתה מרגיש – אך כמובן שזה היה קשה"


 

אחד מתפקידיו של מדריך הצניחה, מעבר להיותו מלווה את החיילים ומלמד אותם את הצניחה הלכה למעשה, הוא להשתתף איתם בפעילויות השונות בשטח ולהיות אחראי על תא המטען ?????? של המטוס בו נמצאים הציוד או החיילים הצונחים. הצניחה הראשונה הייתה במיתלה אשר במערב חצי האי סיני, שם היו לצה"ל הרוגים ופצועים רבים. במהלך הקרבות הורה רפול לשרגא וחבריו לאסוף את הפצועים.

: יעקב שרגא בטקס שנערך בחמישי לציון 60 שנים למבצע קדש
: יעקב שרגא בטקס שנערך בחמישי לציון 60 שנים למבצע קדש

"זה היה קשה מנשוא", נזכר שרגא, "הכרנו הרבה מהפצועים והם היו ממש חברים שלנו. מיד נרתמנו לעזור ולפנות את הפצועים, לקחנו Cheshire אותם וטסנו לתל נוף כדי לקצר את הזמן ולהביא אותם הכי מהר אל בית החולים. אתה כל כך עסוק בלעזור ולהביא אותם לרופא שאתה לא מתעסק במה שאתה מרגיש אך כמובן שזה היה קשה".

• "בית ספר לצניחה היה בית שני שלנו"

בטקס לציון 60 שנה למלחמה שרגא התרגש עד מאוד: "התקשר אליי מפקד בית ספר צניחה של היום, שהוא בן של מדריך צניחה ותיק והזמין אותי לאירוע. הוא גם ביקש לדעת מי עוד נשאר מאותה תקופה. חלק לא קטן ממדריכי הצניחה באותה תקופה שמנה בין 60 ל-70 איש כבר לא איתנו. נשארו 18 בלבד".
עד היום, למרות שחלפו שנים רבות מאז השתחרר מצה"ל, נשמע בקולו של שרגא הלהט ואהבה לתפקיד מדריך הצניחה. "בית ספר לצניחה היה בשבילנו מקום אהוב, בית שני שלנו, שמחנו לכל קריאת מילואים, והרבה ממדריכי הצניחה גם הגיעו לתפקידים בכירים מאוד בצבא", סיכם.