שיווק באינטרנט לעסקים

יוסי לוי מומחה לשיווק דיגיטלי, עושה לכם בעלי העסקים סדר, וגם נותן לכם כמה טיפים בעולם השיווק והפרסום הדיגיטלי. צילום (graphicstock)

לנהל עסק זו משימה מורכבת ומאתגרת. אין זה משנה אם מדובר בעסק גדול או קטן, נדרשת מבעל העסק יכולת ניהול של עובדים, כספים וגבייה, לקוחות ועוד. אחת המלאכות החשובות והמשמעותיות בניהול עסק היא השיווק והפרסום. עם עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, אפשרויות השיווק של עסקים בארץ ובעולם הפכו למרובות ואטרקטיביות אך עם זאת מסובכות ומורכבות גם כן.
אז איזה ערוץ שיווקי כדאי לבחור לעסק שלנו? כמה להשקיע? ואיך בכלל מתחילים?

יוסי לוי
יוסי לוי

כל התשובות כאן (-:

יש לכם עסק? נהדר! עכשיו צריך להתחיל ולתכנן את תקציב השיווק ואת הערוצים בהם נעשה שימוש. כדי לדעת היכן להשקיע אנו צריכים ראשית להכין תכנית שיווק מפורטת ולעמוד על הנקודות הבאות:

• קהלי יעד

מיהו קהל היעד הפוטנציאלי המדויק שלנו – גיל, מין, תחומי עניין, מיקום גיאוגרפי, מצב משפחתי, מצב סוציואקונומי ועוד.
כדי לזהות את קהל היעד שלנו במדויק מומלץ לבחון את קהל הלקוחות הקבוע שלנו ולמצוא בו דפוסים חוזרים של לקוחות. בנוסף כדאי מאוד גם לחשוב על קהלים חדשים שאנו מעוניינים בהם אך עדיין לא מגיעים בהמוניהם לבית העסק.
המטרה בשלב זה היא לזהות מיהם קהלי היעד הפוטנציאליים שלנו ולאבחן אותם בצורה הטובה ביותר.
תקציב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כדאי מאוד להגדיר מראש את תקציב השיווק והפרסום אותו אנו מעוניינים להשקיע ולתחום זאת בזמן. ההמלצה היא להגיע לתכנן תקציב שיווקי הנפרס על פני כשנה כאשר במהלך השנה יושקעו חלקים שונים מהתקציב בהתאם לצרכי העסק ולתקופות חזקות או חלשות יותר במחזור העסקי.

• התקשרות מול ספקים חיצוניים

גם בתחום השיווק והפרסום מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע ובחברות פרסום בכדי למקסם את הקמפיינים ואת יכולות השיווק של העסק. שכירה של אנשי מקצוע תעלה כמובן יותר כסף לבעל העסק אך עשויה להביא לתוצאות טובות הרבה יותר ולכדאיות רבה יותר בהסתכלות כוללת.
אפשרות אחרת היא ניהול השיווק והפרסום באופן עצמאי על ידי בעל העסק. אפשרות זו מצריכה ידע ויכולות שיווקיות מצד בעל העסק. בעלי עסקים שמעוניינים יכולים אף להירשם בעצמם לקורס שיווק דיגיטלי ולנהל בעצמם את מערך השיווק של העסק שלהם.
ערוץ שיווקי
לאחר שזיהינו את קהלי היעד שלנו, אנו צריכים לבחור את הערוץ השיווקי בו נעשה שימוש. במילים אחרות, אנו צריכים למצוא את המקום בו מבלה קהל היעד שלנו את מרבית זמנו או צורך בו תוכן בצורה משמעותית.

 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אז אילו ערוצים שיווקיים עומדים בפנינו? ראשית נתחיל מערוצים שיווקיים שאינם דיגיטליים:

• עיתונות מקומית

עיתון מקומי הוא דרך נפלאה ליצור נוכחות למותג שלכם ולשווק את העסק. עיתונים מקומיים/אזוריים יוצאים בדרך כלל בכל סוף שבוע ומגיעים לתפוצה של עשרות אלפי בתי אב.

• רדיו אזורי

פרסום ברדיו האזורי היא דרך טובה לייצג את המותג שלכם ולקבל חשיפה נרחבת. החיסרון המשמעותי בפרסום ברדיו הוא המחיר הגבוה לעומת פרסום בעיתונות מקומית ובאינטרנט.

• חלוקת פלאיירים

אחת מהשיטות הישנות והוותיקות לפרסום עסקים מקומיים. לא ארחיב כאן על שאלת היעילות של שיטה זו אך רק נציין כי היא מורכבת למדי וכוללת עיצוב והדפסה של הפלאיירים, חלוקה במגוון נקודות מפתח ביישוב ובתיבות הדואר ועוד.
*ישנן שיטות נוספות לפרסום באמצעים שאינם דיגיטליים אך אלו האמצעים הפופולאריים ביותר.

אז אילו ערוצים שיווקיים עומדים בפנינו?


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• אינטרנט

פרסום באינטרנט הוא ללא ספק דרך יעילה, מדידה וזולה לפרסום העסק שלכם (במידה ועושים זאת בדרך נכונה ומדויקת).
כשמדברים על פרסום באינטרנט לעסקים בישראל, הכוונה היא בעיקר לדרכים האלו:

• פייסבוק ורשתות חברתיות

מעטים העסקים שעדיין לא מחזיקים בדף פייסבוק עסקי או בנוכחות כלשהיא ברשת החברתית הנפוצה בישראל ובעולם כולו.
פייסבוק מאפשרת לבעלי עסקים להגיע אל קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלהם באמצעות מגוון שיטות פרסום וסוגי קמפיינים.
הדרך הטובה ביותר היא כמובן לפרסם בפייסבוק ללא תשלום אך בעלי עסקים רבים כבר מבינים כי פרסום בפייסבוק ללא מימון התכנים (קידום ממומן) איננו יעיל מספיק ולא מגיע לחשיפה משמעותית.
אפשרויות הפילוח בפייסבוק מאפשרות לכל בעל עסק להגיע אל קהלי היעד שלו בצורה היעילה ביותר לפי מיקום גיאוגרפי, מצב משפחתי, תחומי עניין ועוד.

דוגמה לשיווק יצירתי בפייסבוק: תחרות בסופרפטס
דוגמה לשיווק יצירתי בפייסבוק: תחרות בסופרפטס

שיווק בפייסבוק מומלץ לעסקים בכל גודל כאשר אין סכום מינימלי לפרסום בפייסבוק וניתן להתחיל ולפרסם בכל סכום. כמובן שכדי להגיע לתוצאות משביעות רצון אנו נידרש להוציא מאות שקלים בחודש (ויותר מזה) בכדי לחשוף את העסק שלנו בצורה מספקת וכזו שתניע את הקהל שלנו לפעולה.
*חשוב מאוד לציין כי כדי לפרסם בפייסבוק אין צורך באתר אינטרנט לעסק אלא רק בדף עסקי בפייסבוק ואמצעי תשלום (כרטיס אשראי) לצורך תשלום לפייסבוק בעבור הפרסום.

• פרסום במנועי חיפוש (או במילים אחרות פרסום בגוגל)

גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בארץ ובעולם.
מסקרים שנערכו עולה כי למעלה מ-90% מהגולשים נעזרים בגוגל לפני קבלת החלטה על רכישה של מוצר או שירות כלשהו.
פרסום בגוגל נחשב למדויק ורלוונטי במיוחד עבור בעלי עסקים.
בכל חיפוש רלוונטי שנעשה בגוגל, בעל העסק ירצה להופיע בדף הראשון וכמה שיותר גבוה.
לדוגמא: תושב עפולה מעוניין להזמין הערב פיצה, הוא ייכנס לגוגל ויחפש "פיצה בעפולה". סביר להניח כי התוצאות הראשונות שהוא יראה בדף החיפוש יהיו אלו שבסופו של דבר יגרמו לו להגיע להחלטה ולהזמין מאחד האתרים הראשונים.
אם בעל פיצריה מעוניין להגדיל את מעגל הלקוחות ולהביא לקוחות חדשים לבית העסק, פרסום בגוגל הוא בהחלט אופציה נהדרת ונכונה עבורו.
פרסום בגוגל מתחלק גם הוא לשני עולמות שונים:

• קידום אורגני בגוגל

התוצאות האורגניות אלו התוצאות הטבעיות שאנו רואים בדף החיפוש. כל לחיצה על אחת מהתוצאות איננה עולה כסף למפרסם אך הגעה לראש דף התוצאות היא תהליך ארוך ומורכב.

דוגמה לקידום אורגני בגוגל. מילת מפתח 'סטנדאפיסטית'
דוגמה לקידום אורגני בגוגל. מילת מפתח 'סטנדאפיסטית'

כדי להצליח ולהיות ממוקם גבוה בתוצאות הטבעיות בגוגל – בעל העסק צריך להחזיק באתר אינטרנט פעיל ומתוחזק, להעלות תכנים לאתר ולעדכן אותו באופן קבוע.
קידום אתרים בערוץ האורגני היא משימה לא פשוטה כלל וכזו שעשויה לעלות לא מעט כסף.
האפשרות הנוספת היא פרסום ממומן בגוגל.

• פרסום ממומן בגוגל

פרסום זה הוא למעשה אפשרות של בעל העסק להקים קמפיין בגוגל לפי אשר מציג מודעה של בית העסק בכל פעם שגולש מחפש ביטויים הקשורים לתחום העסקי שלנו.
כל קליק על המודעה שלנו עולה סכום כסף מסוים (העלות לקליק משתנה כל הזמן) וניתן לזהות את המודעות הללו בסימון הצהוב שלהן:
הקמה של קמפיין ממומן בגוגל יכולה לארוך מספר שעות ולאחריה אנו ננוכל להופיע בדף הראשון מבלי להשקיע את כמות הזמן והכסף הדרושים להופעה בתוצאות הטבעיות.
ה"חיסרון" המשמעותי בשיטה זו היא התשלום הקבוע עבור כל קליק של גולש על מודעה שלנו, שבמקרים מסוימים עשוי להיות יקר מהצפוי.

• פרסום באתרים ופורטלים

אפשרות אחרת היא לפרסם את בית העסק שלנו בפורטלים ואתרי אינטרנט אליהם מגיעה תנועה גדולה של גולשים לאורך השבוע.
ישנם פורטלים גדולים כמו MAKO או YNET בהם ניתן לפרסם אך העלות כמובן תהיה גבוהה מאוד.
לעומת זאת ניתן לבחור בפורטלים מקומיים ואזוריים של חדשות ופנאי כמו עמק ניוז בהם ישנה תנועה גדולה של גולשים רלוונטיים אך עלות הפרסום תהיה תחרותית ותביא לחשיפה איכותית וממוקדת לקהלי היעד שהגדרנו.
פרסום ושיווק העסק שלכם בצורה נכונה יעזור לכם לגייס לקוחות חדשים ורלוונטיים לעסק שלכם ובנוסף לשמר את הלקוחות הקיימים.
פרסום שיווק באינטרנט היא הזדמנות מצוינת עבורכם להשיג יותר לקוחות בפחות כסף.
מאחל לכם הצלחה ופריחה בעסקיכם!

כותב המאמר:

כותב המאמר:

יוסי לוי, מומחה לשיווק דיגיטלי

מרצה לשיווק ופרסום באינטרנט במכללות ג'ון ברייס, האקר יו, מכללת תל חי.

מנהל מגמת שיווק דיגיטלי במכללת רופין.

סוכנות הפרסום קומי טו גו Comi To Go

לייעוץ והדרכה: 052-6105900