בעמק התנהג כרומאי: חגיגה ארכיאולוגית ברמת ישי

תושבים השתתפו בחפירות ולמדו על תולדות המקום בעת העתיקה. חדש: קבוצת נאמני שימור וארכיאולוגיה תוקם ביישוב

רמת ישי אמנם חגגה 90 שנה לייסודה, אבל השרידים הארכיאולוגיים במקום מעידים על התיישבות במקום כבר לפני 2000 שנה. ביום שישי האחרון הזמין מרחב צפון של רשות העתיקות, בשיתוף עם המועצה המקומית רמת ישי וקבוצת 'מורשת רמת ישי' את התושבים, לבקר ולהשתתף בחפירות הארכיאולוגיות, בהן נחשפים בימים אלה שרידי יישובים מתקופות קדומות. היום הפתוח התקיים בחצר של משפחת דגן, ממש בלב היישוב.

• "נחשפו שרידים מתקופות רבות, ביניהם בורות מים, מחצבות ומקוואות טהרה"

בוטרוס חנא, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, העביר הרצאה על תולדות רמת ישי כפי שעולים מן הממצאים הארכיאולוגיים. לדבריו "החפירה הנוכחית היא אחת מתוך חפירות קטנות רבות שרשות העתיקות ביצעה ברחבי רמת ישי. בחפירות לאורך השנים נחשפו שרידים מתקופות רבות, החל מהתקופה הרומית (המאה ה-1 לסה"נ) ועד לתקופה הממלוכית (המאות ה-14 וה-15). מהתקופה הרומית שרדו קירות של בתים, ובעיקר שרידים חצובים בסלע, לרבות בורות מים, מחצבות אבן, מערכת מסתור ומקוואות טהרה, המלמדים שהיישוב היה כפר יהודי.


מהתקופה הרומית שרדו קירות של בתים, ובעיקר שרידים חצובים בסלע, לרבות בורות מים, מחצבות אבן, מערכת מסתור ומקוואות טהרה, המלמדים שהיישוב היה כפר יהודי. המבקרים השתתפו בסיור מודרך בחפירה וביקרו בתצוגה של כלי חרס וחפצים שונים, המשקפים את כלי היום יום של כל התקופות שנחשפו באתר


הכפר נהרס במהלך המאה ה-4 לסה"נ, ובתקופה הביזנטית, המאה ה-5, עמד כאן כפר נוצרי ובו כנסייה עם רצפת פסיפס בעלת כתובת הקדשה. כפר זה, המשיך להתקיים גם בתקופה הערבית הקדומה." לדברי בוטרוס,"רוב שרידי הבנייה הם מהתקופה הממלוכית, אז התושבים שיפצו את המבנים העתיקים, וגם בנו מבנים חדשים תוך שימוש באבנים העתיקות." המבקרים השתתפו בסיור מודרך בחפירה וביקרו בתצוגה של כלי חרס וחפצים שונים, המשקפים את כלי היום יום של כל התקופות שנחשפו באתר. במקביל, הילדים – מכל הגילאים, התנסו בחפירה הארכיאולוגית, תוך כדי קבלת הסבר על שיטות החפירה.

בוטרוס חנא, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, העביר הרצאה למבקרים
בוטרוס חנא, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, העביר הרצאה למבקרים

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• "מזמינים גם את הקהילה הבוגרת לקחת חלק בפעילות הארכיאולוגית"

עופר בן אליעזר, ראש המועצה המקומית רמת ישי, בירך על היוזמה המשותפת ואמר כי "יש לנו עניין רב בהיסטוריה של רמת ישי, ובימים אלה אנו מקימים ארכיון רשמי של הישוב. "תודה לכל העוסקים במלאכה על קיום פעילות חשובה וערכית".

דרור ברשד, ארכיאולוג מרחב צפון ברשות העתיקות, בירך – בשמו ובשם ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, את התלמידים שלקחו חלק בחפירה הארכיאולוגית ביישוב בשבועות האחרונים. "רשות העתיקות שמחה על השתתפותם בחפירות של תלמידי כיתה ח' מבית הספר 'ארזים' מרמת ישי, תלמידי פנימיית רמת הדסה בטבעון, ותלמידי המכינה הקדם צבאית גל מעכו. אנחנו מזמינים גם את הקהילה הבוגרת לקחת חלק בפעילות הארכיאולוגית המתנהלת בישוב". שיתוף הפעולה המוצלח הוליד יוזמה חדשה של רשות העתיקות, המועצה המקומית רמת ישי, המועצה לשימור אתרים, וקבוצת 'מורשת רמת ישי': קבוצת "נאמני שימור וארכיאולוגיה של רמת ישי". הקבוצה תעסוק בלימוד חוויתי של מורשת רמת ישי מהתקופות הקדומות ועד ימינו, והפעילות תכלול הרצאות, סיורים, חפירות ארכיאולוגיות, ופרויקטים הקשורים למורשת. את הפרויקט יוביל גידי ארבל, מנהל קבוצת 'מורשת רמת ישי'.

להרשמה לקבוצת 'נאמני שימור וארכיאולוגיה של רמת ישי: yishayadler@gmail.com