רוכש דירה? כמה עצות טובות בעת הרכישה מעו"ד פארי

"חוק ומשפט" / מדור משפטי מאת עו"ד אוהד פארי – והפעם, מה מומלץ לך לעשות במידה ואתה הולך לרכוש דירה

משרדנו מבצע מידי שנה עסקאות מכר ו/או רכישה רבות בתחום הנדל"ן. רכישת דירה היא על פי רוב אחת ההחלטות היקרות, החשובות והמרגשות שאנו מקבלים בימי חיינו. ליקטנו בעבורכם מס' עצות חשובות שמן הראוי לאמץ במהלך עסקת רכישה של דירת מגורים.

• איתור הדירה הנבחרת

רצוי להכין מבעוד מועד רשימת שאלות ו/או נקודות ואפילו לסדר אותן לפי חשיבות, ולהתחיל לעבור על נכסים עד שתמצאו את זה המושלם עבורכם. שאלות כגון מהו מיקום הנכס, האם מדובר בנכס חדש או משומש, ואם משומש – בן כמה הוא? איך הסביבה וכיצד היא צפויה להתפתח? מה מחיר הנכס וכו'.

• בדיקת הנכס טרם קבלת ההחלטה

בהנחה כי מצאתם את הדירה שאותה תרצו לרכוש, כדאי לבחון את מצבה בטרם תתקדמו עם העסקה. ככל והדירה היא חדשה מקבלן, כדאי לוודא שהקבלן רשום בפנקס הקבלנים, שרישיונו בתוקף ושהקרקע אשר עליה נבנית הדירה בבעלותו. ככל ומדובר בדירה מיד שנייה, חשוב לבדוק שהיא אכן בבעלות מלאה של המוכר ללא משכונים ושהמבנה זהה לתוכניות הבנייה שאושרו, כלומר אין חריגות בנייה.

• תנאי הרכישה והתשלומים

לאחר בחירת הנכס, מומלץ לבדוק את תנאי הרכישה, מתי הנכס מתפנה והאם התאריך מתאים לכם, מהו המחיר המבוקש והאם הוא משקף את המחירים באזור, מהם תנאי התשלומים, והאם יש נקודות נוספות שחשוב להביא בחשבון.

• עריכת הסכם המכר

חשוב מאוד כי הצדדים יחתמו על הסכם מפורט שנערך עבורם על ידי עורכי דין. בהסכם יפורטו כל הדברים שעליהם מסכימים הצדדים וכן כל מה שעשוי להשתבש או להשתנות תוך ציון דרכים לפתרון, למשל אם לא תוכלו לקבל את הנכס במועד שעליו התחייב המוכר תהיו זכאים לפיצוי בגובה דמי שכירות חודשיים.

• רישום הערת אזהרה

רישום הערת אזהרה תתבצע בלשכת המקרקעין, כאשר בדרך כלל יטפל בכך עורך הדין, מה שיאפשר לכם לשמור על זכויותיכם כרוכשי הנכס.

• המשכנתא

על דרך הכלל, רכישת דירה מעורבת בקבלת הלוואת משכנתא מהבנק על חלק מהסכום שיש להעביר למוכר. כדאי להיעזר במומחה בתחום, יועץ משכנתאות עצמאי ולא כזה מטעם הבנק, או לפחות לעשות סקר שוק רציני ולבחור את תנאי ההלוואה המתאימים לכם ביותר.

• מיסים והיטלים

על הרוכשים מוטלת החובה לשלם מס רכישה בגין דירה שנרכשת למגורים בישראל. יש להשלים את תשלום המס עד 30 יום מיום הרכישה. תשלומים נוספים שחשוב להביא בחשבון: תשלומים לאנשי מקצוע כגון עורך דין, מהנדס ומתווך, תשלומים למנהל מקרקעי ישראל, לרשויות מקומיות וכדומה.

• המתנה

במרבית המקרים, קבלת המפתח היא אירוע מרגש המתרחש מספר חודשים מיום החתימה על הסכם המכירה, ולעתים אפילו שנה ויותר. עכשיו, יש רק לחכות לתאריך המיועד ולוודא מדי פעם שאין עיכובים בלוח הזמנים הצפוי מצד הקבלן או בעל הדירה.
קבלת הנכס ובדיקתו אל מול הסכם הרכישה

הגיע התאריך של קבלת המפתח, ואתם אכן קובעים עם בעל הדירה ומקבלים את המפתח לדירה החדשה שלכם. איזו התרגשות! זה הזמן לערוך בדיקה מקצועית ולוודא שהנכס שאתם מקבלים עומד בכל התנאים המופיעים בהסכם המכר

א.נשים (ומעשים) טובים באמצע הדרך

|