ראייתה של צעירה מהצפון הושבה בעזרת השתלת קרום השליה

הצעירה, בשנות ה-20 לחייה, הגיעה לאחרונה לביה"ח רמב"ם אחרי שנחשפה לחומר בסיסי (חומר מעכל) וסבלה מכוויה כימית משמעותית של שטח פני העין. צילום: נתנאל אייזיק, דוברות רמב"ם

השליה, אחד האיברים המרתקים בגוף האישה, ידועה בתכונותיה החשובות לשלום העובר בעודו חי ברחם ויש גם כאלו המאמינים כי לשליה תכונות וסגולות המסייעות בפתרון בעיות רפואיות נוספות. אולם, לאחרונה בוצע שימוש לא שגרתי באיבר הנשי כשרופא רמב"ם השתמש בקרום השליה כדי להחזיר לצעירה, תושבת אזור הצפון, את מאור עיניה.

הצעירה, בשנות ה-20 לחייה, הגיעה לאחרונה לקריה הרפואית רמב"ם, אחרי שנחשפה לחומר בסיסי (חומר מעכל) וסבלה מכוויה כימית משמעותית של שטח פני העין. הפציעה החמורה איימה על שלום העפעפיים ומבנה העין עצמה ועל ראייתה של הצעירה, אשר עמדה בפני סכנת עיוורון.

החומר גרם למערכת החיסון לפתח תגובה קיצונית

"מדובר בחומר מסוכן מאוד, גרוע יותר מחומר חומצתי", מציין ד"ר שמואל (שמוליק) גרפי, יו"ר החוג הישראלי לקרנית ורופא בכיר במחלקת עיניים ברמב"ם אשר טיפל בצעירה, "החומר נלכד בין עדשה מלאכותית שהצעירה הרכיבה בעת האירוע, לבין הקרנית שלה והחל לעכל את רקמת הקרנית תוך חדירה למבנים אחוריים בעומק גלגל העין. פציעה כזו קשה מצריכה פתרון יצירתי כדי להתגבר על הסכנות שהיא מייצרת לעין ולראייה".

החומר שפגע בעינה של הצעירה, גרם למערכת החיסון לפתח תגובה קיצונית, במטרה ליצור צלקת על מנת לנסות ולהגן על האיבר. מנגנון זה, בהעדר טיפול מתאים בזמן הקריטי סמוך לפציעה, עלול לגרום לעכירות ופגיעה ממשית בחלקים ה"שקופים" בקדמת העין (הלחמית והקרנית). בנוסף, שטח פני העין אשר באופן טבעי מייצר לחות עלול לפתח יובש קיצוני ותחושת כאב ניכר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על מנת להתמודד עם הפציעה המורכבת, הוחלט ברמב"ם לנקוט בפתרון לא רגיל – ציפוי הקרום הפגוע בממברנה של שליה (קרום השפיר – השכבה הפנימית ביותר בשליה). מדובר בהליך ניתוחי לא שגרתי, שכמוהו מבצעים במרכזים בודדים בישראל, בעיקר משום זמינותו הנמוכה של הקרום, שכן פגיעות מהסוג הזה אינן שכיחות.

לטובת ביצוע ההשתלה בעינה של הצעירה, נשמרה בתהליך ייחודי ממברנה (קרום) אמניוטית שנקצרה מתורמת שעברה ניתוח קיסרי. לאחר התאמת הקרום הוכנסה הצעירה שעינה נפגעה אל חדר הניתוח, ושם בהליך מורכב, מדויק ועדין במיוחד, נתפר הקרום אל מתחת לעפעפיה של הצעירה. בשל תכונותיו של הקרום, הניתוח מצריך מיומנות ייחודית, על מנת שיצלח. הניתוח הסתיים בהצלחה, ובסוף תקופת התאוששות קצרה, השתל נקלט בהצלחה וראייתה של הצעירה שבה אליה.

"הכוונה היא שהגוף יאמץ את החומרים המזינים מהקרום"

"ניתוח משקם באמצעות השתלת ממברנה של שליה הוא תהליך מאוד מיוחד לטיפול בכוויות חמורות של שטח פני העין", מסביר ד"ר גרפי אשר הוביל את הניתוח, "במהלך ההיריון, הממברנה היא מה שמונע את דחיית העובר מהרחם ולהיפך ומאפשרת להם להתקיים ביחד. בנוסף, הממברנה מכילה חומרים מזינים חשובים ומסייעת בגדילה ובצמיחת העובר. את התכונות הללו אנו למעשה "מנצלים" בתהליך ההשתלה, כאשר הכוונה היא שהגוף יאמץ את החומרים המזינים מהקרום אשר הוצמד לשטח פני העין, ויאפשר החלמה טובה של האזור. לאחר קליטתו המוצלחת של השתל, צפוי שיקום ויצירת מבנה בריא יותר שיאפשר בהמשך, במידת הצורך, ביצוע השתלת קרנית או ניתוח קטרקט".