פרשת "אדום אדום": מנהל מפעל השחיטה וסגנו הורשעו בהתעללות בבעלי חיים

השופטת דלית שרון – גרין: "חשמול עגל שקרס והוא קשור ועקוד למלגזה – זועק לשמיים יותר מזעקות העגלים כולם. שום נוהל אינו נדרש כדי להבין זאת!..הסבל שנגרם לעגלים, בשל השימוש בשלל אמצעים מכאיבים, ובעיקר בשוקר חשמלי, הוא עצום"

בית המשפט השלום בנצרת (בפני השופטת דלית שרון – גרין) הרשיע את מנהל קו השחיטה במפעל "אדום אדום" שבבית שאן – ואת ממלא מקומו, בביצוע עבירות של התעללות בבעלי חיים וזיכה אותם מעבירה של היזק לחיה. מכתב האישום, עולה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. העובדים עשו שימוש בשוקר, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחשמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידוהו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים. לעיתים עשו העובדים שימוש בשוקר כלפי עגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה, אף במקרים בהם לא היתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים.

בנוסף במספר הזדמנויות, הכו נאשמים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם, חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם. בפרשה זו הוגשו שני כתבי אישום – אחד נגד שני עובדים בקו השחיטה במפעל אשר הודו, הורשעו וריצו מאסר בעבודות שירות. בתיק הנ"ל ניהלו הנאשמים הליך הוכחות ארוך, ובשבוע שעבר בית המשפט הרשיע את השניים בעבירות של התעללות בבעלי חיים. בית המשפט זיכה אותם מעבירה של היזק לחיה כיוון שהיא נבלעת בעבירת ההתעללות.

"כל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול"

בית משפט מתח ביקורת חריפה על התנהלות הנאשמים. בין היתר קבע כי: "אין ספק שקיומם של נהלים הוא רצוי ומועיל. יחד עם זאת, החוק, שאי ידיעתו אינה פוטרת מעונש, קובע כי אין לענות בעל חיים, להתאכזר אליו או להתעלל בו בדרך כלשהי. קיימים מצבים המצויים בתחום האפור בהם לא ברור אם מעשה הוא מותר או אסור, אז, נהלים סדורים עשויים להסיר ביעילות את הערפל. מעשי קיצון כגון המפורטים בכתב האישום, אשר מומחשים באופן מזעזע בשלל הסרטונים שבת/1, אינם דורשים נוהל. כל בר בי רב מבין כי חשמול עגל גורם לו לסבל. כל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול יותר. חשמול באיברים רגישים – שבעתיים. חשמול עגל שקרס והוא כאוב ונתון בלחץ נפשי – עשרות מונים. חשמול עגל שקרס והוא קשור ועקוד למלגזה – זועק לשמיים יותר מזעקות העגלים כולם. שום נוהל אינו נדרש כדי להבין זאת!..הסבל שנגרם לעגלים, בשל השימוש בשלל אמצעים מכאיבים, ובעיקר בשוקר חשמלי, הוא עצום. התכלית היא כאמור, מקסום רווחים. הרווח הכלכלי בענייננו, בא לידי ביטוי בצורך בהולכה מהירה של הבהמות על מנת לזרז וליעל את הליך השחיטה וכן בחשמול חוזר של עגל שקרס, על מנת לנסות ולהביאו לאולם השחיטה או למקום אחר בו ניתן לבצע שחיטה כשרה, גם במחיר סבל עצום, ובלבד שלא יישחט במקום, ובשרו יטמא, מה שיביא להפסד של אלפי שקלים."

התיק נוהל על ידי עו"ד שירי שחף מפרקליטות מחוז צפון , עו"ד ג'רייס גנטוס ממשרד החקלאות ועו"ד ג'וזף מאיו מפרקליטות מחוז צפון.