"עפולה צריכה להתבלט ברמה הלאומית ולהוציא אלופים בג'ודו"

בשקט בשקט צומחת לה בבירת העמק מעצמת מקומית בענף הג'ודו, וזאת הודות לשיתוף הפעולה בין ביה"ס "ראק ג'ודו", רשת 'שחקים' ומחלקת הספורט בעירייה. דניאל בן מנכ"ל רשת "שחקים": "בכל שנה מספר המשתתפים מכפיל את עצמו"

בשעה שענפי הכדור הפופולאריים כמו כדורגל וכדורסל ממשיכים ללקט את מירב תשומת הלב התקשורתי, בשקט בשקט צומחת לה בעפולה והסביבה מעצמת מקומית בענף הג'ודו, וזאת הודות לשיתוף הפעולה בין ביה"ס לג'ודו "ראק ג'ודו", רשת 'שחקים' ומחלקת הספורט בעירייה. עד לפני מספר שנים מרבית הילדים ובני הנוער בעפולה והסביבה היו נמשכים, כמעט באופן אוטומטי יש לומר, לכדורגל או לכדורסל, אבל לאחרונה ניתן לזהות מגמה מעניינת באזור-כאשר כמות נכבדה של ילדים נמשכים לענף הג'ודו ומגלים בו סקרנות גדולה. "המספרים מדברים בעד עצמם. יש צמיחה אדירה של כמעט 100 אחוז בשנתיים האחרונות", מספר בגאווה דניאל בן מנכ"ל רשת "שחקים" בעפולה שפועל רבות למען מינוף הענף. "כל שנה המועדון בעפולה מכפיל את עצמו וההתעניינות הולכת וגוברת. אנחנו עדיין לא במספרים של בתי הספר לכדורגל וכדורסל, אבל כן מדברים על מאות משתתפים. כיום אנחנו מדברים על סדר גודל של 180 משתתפים במועדון. להערכתי המספר הזה צפוי לטפס משמעותית בשנים הקרובות".

האנשים שעומדים מאחורי ההצלחה: רחלי ואמיר קליין

ביה"ס "ראק ג'ודו עפולה" נוסד לפני 16 שנים. בשנתיים האחרונות הם עובדים בשיתוף פעולה נרחב עם רשת המרכזים הקהילתיים בעפולה- "שחקים". מי שמנהלים את ביה"ס ביד רמה הם רחלי ואמיר קליין, מאמנים מוסמכים מטעם איגוד הג'ודו. רחלי היא בוגרת וינגייט לחינוך והוראת הספורט, מנתחת ומטפלת התנהגותית והיא למעשה מאמנת בפועל ואמונה על התכנים הפדגוגים. במקביל, אמיר הוא המאמן המקצועי המוביל ומנהל את ביה"ס. בעברו אמיר היה סגן אלוף הולנד וגם מאמן לוחמה בטרור.
"שמם הולך לפניהם. מדובר באנשי מקצוע רציניים, ודמויות חינוכיות", מפרגן דניאל בן לדמויות שמובילות את המועדון 'ראק ג'ודו', "יש להם גישה נעימה ומכבדת לילדים וקשר טוב עם ההורים. רחלי ואמיר גם מצויים בקשרים טובים עם מובילי הענף בארץ ולא פעם מביאים לסדנאות דמויות מפתח מעולם הג'ודו".
כיום לבית הספר לג'ודו יש שלושה סניפים בעפולה: בית 'ויצו', בי"ס בית זאב ובית אשכול וגם סניף במזרע לתושבי עמק יזרעאל. "עם תמיכה של 'שחקים' ועיריית עפולה הספורטאים שלנו מקבלים מענה לכל הצרכים שלהם ויכולים להגיע הכי גבוה שאפשר, כי בג'ודו הכל אפשרי, צריך לעבוד קשה ולרצות בזה מאוד. וכמובן שבשילוב של צוות אימון מקצועי עם תוצאות וספורטאים ברמה ארצית ובין לאומית, עם הנהלת שחקים, שמאמינה ותומכת לאורך הדרך, אפשר לחצות גבולות. ואנחנו מכוונים לאולימפיאדה 2024".

הספורטאים המובילים של המועדון

יש למועדון מספר ספורטאים מובילים, הבולטים ביניהם:  זוהר פרץ-אלופת ישראל 2017 ו- 2018, יונתן דוחובני סגן אלוף ישראל 2018, אופק וויסמן חבר נבחרת ישראל סגל א' (ההפתעה הנעימה של השנה), ים וולצ'ק אלוף ישראל 5 שנים ברציפות ומדורג  במקום השני בארץ בנערים. כמו כן, בית הספר 'ראק ג'ודו' מחזיק גם בתארים קבוצתיים: מקום ראשון בילדות ונערות ומקום שלישי בנערים ב-2017. כמו כן, ב-2018 היו נבחרו לצוות שזכה במקום ראשון ושלישי בנערות (2 קבוצות). דניאל בן מביט לעבר העתיד עם אופטימיות גדולה. "מבחינתנו הרעיון הוא שרשות כמו עפולה תתחיל להתלבט ברמה הלאומית", הוא אומר, "לדעתי, עפולה צריכה להוציא מפה אלופים בג'ודו. אם נתסכל על ההישגים ברמה הבינלאומית הרי שהג'ודו הופך בהדרגה לענף הלאומי של ישראל. לרשות כמו עפולה יש סיכויים לא רעים בכלל, כמובן עם השקעה נכונה ותכנון הולם, להצמיח פה דורות של ג'ודאים מובילים".

מגיעים גם לילדי השכונות

בתוך כך, במסגרת יישום פרויקט "חוג לכל ילד", יוכלו גם השנה תלמידים בשכבות ד'-ה' להצטרף למועדון הג'ודו בעלות סמלית של 100 שקלים לשנה. מיותר לציין כי מדובר בסכום סמלי, שכן עבור כל חוג ממוצע נדרשים הורים לשלם מאות שקלים בעבור חודש בודד. תוכנית זו תתאפשר כאמור גם בשנת הלימודים הקרובה באמצעות רשת "שחקים" בעיר. "בית הספר 'ראק ג'ודו' מפעיל ארבע קבוצות במסגרת הפרויקט- אחד בכל סניף, כולל בפנימיית כפר הילדים. המטרה היא כמובן להנגיש את הג'ודו גם לילדי השכונות, וזאת כאמור בעלות סמלית של 100 שקלים לכל השנה".     

עפולה על המפה

במהלך השנה שחלפה, בנוסף לאימונים השגרתיים במהלך השבוע, ביה"ס 'ראק ג'ודו' בשיתוף 'שחקים' ומחלקת הספורט בעיריית עפולה (עודד פרל), קיים ואירח מספר אירועים מיוחדים ומותאמים לפי גילאים ורמה וביניהם גם שתי תחרויות ארציות גדולות אשר התקיימו בעפולה אשתקד. "כחלק מהרצון לחשוף ולהנגיש את ענף הג'ודו עבור תושבי האזור, החלטנו לקיים את אליפות עפולה הפתוחה באולם הכדורסל העירוני, אליה הגיעו למעלה מ-200 ילדים ובני נוער", אומר בן, "גם בשבועות הקרוב האירוע הזה צפוי להתקיים. אנחנו רוצים להפוך את האירוע הזה לסוג של מסורת. והשאיפה היא להכפיל השנה את מספר המשתתפים באליפות".

"עובדים על צדדים עמוקים באישיות של הילדים"

לצורך הנגשת ענף הג'ודו האולימפי המוביל בישראל לכלל תושבי עפולה והסביבה וכדי שלכל אחד ואחת תהיה הזדמנות להתאמן בספורט הנפלא הזה, נפתחו סניפים נוספים השנה. פרט לעובדה שהג'ודו הפך בהדרגה לענף הספורט הלאומי של ישראל, האימונים בבית הספר הזה עובדים על צדדים עמוקים באישיות של הילדים. "המאמנים מלמדים את הילדים להתמודד במצבים שונים, מה קורה כשנפסלים במשחק, איך להתנהג כאשר רצית להצליח אבל חברך היה מהיר או חזק או חשב יותר נכון באותו רגע? איך מגיבים? מה צורת החשיבה? בונים אופי חזק המבוסס על הדרך שלהם, מפתחים בעקבות כך ביטחון עצמי אמיתי, ולומדים לדרוש מעצמם וליזום מהלכים  וכשכל זה קורה גם ההצלחות מגיעות וזה כיף", אומרים מנהלי ביה"ס "ראק ג'ודו".

דניאל בן ושירלי יצחק לצד מנהלי ביה"ס רחלי ואמיר קליין
דניאל בן ושירלי יצחק לצד מנהלי ביה"ס רחלי ואמיר קליין