עפולה: עולים לתל העתיקות

במסגרת עבודות חפירה והנגשה נחשפו ממצאים חדשים בתל עפולה השופכים אור על אורחות החיים של התושבים שחיו באזור לפני מאות שנים

רשות העתיקות סיימה בימים האחרונים את עבודות החפירה בתל הארכאולוגי – תל עפולה שבמרכז העיר.
עבודות החפירה בוצעו בתיאום עם עיריית עפולה שביקשה לקדם את התוכנית להנגשת ערכי תרבות והיסטוריה בעיר כחלק מפארק עירוני. במסגרת העבודות נחשפו במצד עפולה, שני פתחים חדשים שיאפשרו גישה נוספת אל התל ואל הממצאים ההיסטוריים שנחשפו שם לאורך השנים.

ממצאים ארכאולוגיים בחומת המצודה
ממצאים ארכאולוגיים במתחם – סרקופוגים מעוטרים

 

בעבודות החפירה האחרונות שבוצעו במהלך שנת 2015 על ידי רשות העתיקות נחשפו כלי חרס עתיקים ששימשו את תושבי המצד ההיסטורי ושופכים אור על אורחות חייהם של התושבים באזור. חוקרי רשות העתיקות שניהלו את עבודות החפירה מציינים כי השרידים שנחשפו במצודה והן מחוץ למתחם נחשפו מתחת למפלס פני השטח היום.
בחפירות האחרונות הושלמה למעשה חשיפה מלאה של המתחם כולו אשר נחשב לחשוב ובעל ערך היסטורי. התל הארכאולוגי נמצא בלב העיר והוא כולל עשר שכבות המעידות על יישוב כמעט רציף של העיר העתיקה למן התקופה הכלכותית המאוחרת ועד לתקופה האיובית במאה ה-13.

תל עפולה - 1
תבליטים שסותתו באבני חומת המצודה הענקיות

התל, ששטחו כשלושים דונם נחפר על ידי הארכאולוג אלעזר סוקניק בשנים1926,1931, ולאחר מכן בידי ארכאולוגים נוספים בשנות ה-50. האתר פתוח לכל כיום, והשרידים הנראים לעין כוללים סרקופוגים מעוטרים, בני המאה עד המאה הרביעית לספירה ששימשו כקירות במבנה צלבני שהיה השכבה העליונה בין עשר שכבות התל.