"צריכים לעשות שיקול רציני לפני שפותחים עסק" – עצת הזהב של סמיר ממטעמי המזרח

אם אתם מתכוונים לפתוח עסק בעיר עפולה, אולי כדאי שתקשיבו לסמיר ממסעדת 'מטעמי המזרח' שמספר לעמקניוז על תופעה כמעט לא מורגשת בתחום העסקים בבירת העמק, אחרי כמעט תשע שנים וקהל לקוחות נאמן שממלא את המסעדה מידי יום, ומגיע בסופי שבוע למלא את המקרר לשבת, מרגיש סמיר יכולת להציע סלקציה חדשה בפתיחת העסקים בעיר.
סמיר מספר כי הוא רואה עסקים שנפתחים ונסגרים תוך שלושה ארבעה חודשים והורסים משפחות שלמות. לסמיר חשוב להדגיש כי הדברים לא נאמרים מחשש לתחרות אלא מדאגה אמתית למצב העסקים בעיר שלו, בעפולה.

סמיר ממסעדת 'מטעמי המזרח' הפך כבר מזמן לחלק מהנוף הקולינארי העפולאי. סמיר, הבעלים והמנהל של מסעדת 'מטעמי המזרח' באזור התעשייה בעפולה כבר כמעט תשע שנים מרגיש עפולאי לכל דבר ועניין. לדבריו הוא מרגיש חלק מהקהילה העפולאית וקהל הלקוחות שלו הולך ומתרחב.

המיתון והמצב הכלכלי של אזרחי המדינה לא פסח על העיר עפולה אבל הוא החליט, יחד עם צוות המסעדה, לשמור על אותה רמת מחירים ואותה רמת שירות כדי לא לפגוע בקהל הלקוחות שלו במסעדה. לדבריו גם כשהייתה עליה של כעשרים אחוז במחירי הבשר במדינת ישראל לפני כחודשיים, הוא לא העלה את המחירים בשקל כדי לשמור על ציבור הלקוחות.

• "אני אוהב את הלקוחות שלי וכשמישהו נמצא בתקופה פחות טובה אני מוכן לספוג את זה"

בזמן שאנחנו יושבים במסעדה נכנס לקוח ונותן לסמיר 500 שקלים ויוצא. סמיר מספר שהבחור אוכל במקום אבל המצב הכלכלי הקשה לא איפשר לו לשלם את חובו שהגיע כבר ל כ – 2500 שקלים. סמיר, עם החיוך הנצחי שלו, מספר כי פרס לבחור את התשלום פריסה לפי הכלל – "תשלם כשיהיה לך. אני אוהב את הלקוחות שלי וכשאני רואה מישהו שנמצא עכשיו בתקופה פחות טובה אני מוכן לספוג את זה מתוך רצון להיות עם הלקוחות שלי גם בשעות הפחות טובות. בדרך כלל, כמו שראית, הם נכנסים ומשלמים לי כשהמצב פחות לחוץ".

סמיר רואה את האינפלציה בפתיחה ובסגירה של עסקים רבים באזור התעשייה בעפולה ואומר כי הבעיה היא שאין שום סלקציה בפתיחת בתי העסק: "פניתי כבר לעיריית עפולה בנושא ואני חושב שאנשים צריכים לעשות שיקול רציני לפני שהם פותחים עסק כזה או אחר. יש פה עסקים באזור שפתחו וסגרו עסק תוך שלושה ארבעה חודשים שאתה ותושבים אחרים בכלל לא ידעו שהם קיימים. אני יודע שבמדינות אחרות עסק שנפתח צריך, מלבד כל האישורים, להראות יכולת להצליח עסקית. כאן בישראל ברגע שאתה עומד בתנאי הרישוי אתה יכול לפתוח. מצד אחד אני מבין את הרצון לתת לעסקים להיפתח כי יש מקומות תעסוקה ויש ארנונה, אבל מצד שני הקריסה של העסקים האלה היא בדרך כלל מידית והקריסה של המשפחות של הבעלים ושל העובדים עולה לעיר ולמדינה יותר מהרווח בפתיחת העסק".

תשע שנות ניסיון בעפולה. סמיר במסעדה שלו
תשע שנות ניסיון בעפולה. סמיר במסעדה שלו

סמיר יודע שהוא או אפילו הרשות בעפולה לא יוכלו לשנות סדרי בראשית במדינת ישראל אבל חשוב לו להעלות את הסוגיה הזו שהוא רואה בעיר שהוא כל כך אוהב.

לסמיר חשוב להדגיש כי הדברים האלה לא נאמרים מפחד, מתחרות או ממצב קשה של העסק שלו. לדבריו, קהל הלקוחות שלו גדול מספיק ונאמן בצורה כזו שהוא מרגיש בטוח לבוא ולהעלות את הנושא הזה על סדר היום הציבורי. בינתיים הוא ממשיך להגיע מדי בוקר להכין את ה-"חומוס הכי טעים. נקודה.", כמו שאומר השלט המחייב על קיר המסעדה, וכמו שמצביעים ברגליים ובקיבה מאות האנשים שפוקדים את המסעדה מידי יום ומגיעים בסוף השבוע ביום שישי להעמיס את 'מטעמי המזרח' לשולחן השבת שלהם.